Mindig kritikus kérdés az, hogy a járdák, tömegközlekedés megállóinak jégmentesítése vajon kinek a feladata, és ha esetleg ott baleset következik be, akkor az abból eredő igény a károsult miként érvényesítheti. Ezekre a szezonális kérdésekre adjuk meg a válaszokat.
Kártérítés
A tavalyi év egyértelműen megviselte anyagilag a légitársaságokat. Nemcsak a kisebb fapados társaságok inogtak meg, váltak fizetésképtelenné, hanem a nagyobb, komoly múlttal rendelkező társaságokat is megviselte a járvány miatti lezárások. Mit tehet azonban az az utas, aki emiatt sem utazni nem tudott, sem a jegyárat nem kapta vissza?
Ügyfelünknek Pápa belvárosában egy lakóház előtt kellett parkolnia addig, amíg unokáit a szemközti iskolába bekísérte. Az autó a járda és az úttest közötti közterületen állt, sem a járdára, sem az úttestre nem lógott be. A fenti időpontban viharos széllökések voltak a településen. Amikor 20 perccel később visszatért az autóhoz, körben összetört tetőcserép és vakolatdarabokat talált. Az autó tetőlemezére zuhant egy tetőcserép, horpadásokat, valamint egy apró sérülést okozott az első szélvédőn, amely azonban a látótér közepére esik. Az esetet fényképekkel dokumentálta, bement a lakóházba, felkereste a közösképviselőt, és bejelentette neki és a lakóépület biztosítójának a történteket.
Ügyfelünk egy diszkontlégitársasággal utazott volna a koronavírus-járvány kirobbanásakor egy olasz nagyvárosból Budapestre. Mivel az indulást megelőző két héten túl tájékoztatták, hogy a járatot törlik, Ügyfelünk a légiutasokra irányadó európai uniós szabályoknak megfelelően nem követelhetett volna kártérítést.
Akinek kisgyermeke van óhatatlanul találkozhat azzal, hogy gyermeke esetleg másnak a tulajdonában kárt okoz. Ilyen lehet egy véletlenül labdával kitört ablak, vagy egyéb más esetek. Nem árt tudni, hogy ilyenkor ki és hogyan felel az okozott kárért?
A vonattal közlekedők nagy része bizonyára számtalan viccet ismer fejből legnagyobb vasúttársaságunk pontosságával kapcsolatosan. Az ősz beköszöntével egyre többen választják iskolába, munkába történő bejutáshoz és hazautazáshoz a menetrendszerinti vonatközlekedést. Egy-egy jelentősebb késés, járatkimaradás esetén pedig felmerül a kérdés, hogy az utasoknak ezekben az esetekben pontosan mihez is van joguk.
Ügyfelünk vállalkozása fajta és mennyiség szerint meghatározott dolog határidős adásvételére kötött szerződést egyik partnerével, bizonyos húsipari termékek leszállítására vonatkozóan.
Sajnos még a nyári kikapcsolódás során is érhetnek bennünket kellemetlen meglepetések: talán a lefoglalt szállás nem azt a minőséget nyújtja, amit hirdetett, esetleg használati tárgyaink rongálódnak meg a vakáció ideje alatt. Hova fordulhatunk panaszunkkal, orvoslást nyernek-e sérelmeink?
A késő tavasztól kora őszig tartó időszakban megszaporodhat a vadkárok száma, mi több, egyes területeken a károk is jelentősebbek lehetnek. A tapasztalat azt mutatja, hogy a kisebb vadakkal való találkozás is komoly károkat eredményezhet, ráadásul a kötelező felelősségbiztosító ilyen típusú károkra nem térít, így a felelősség megállapításának kérdése rendkívül kényes.
Ügyfelünk laksásbiztosítási szerződéssel rendelkezett, majd lakásában csőtörés következett be. A csőtörés miatt az egész konyha elázott, a falak, konyhabútor egésze. Így a konyhaszekrények feláztak, a fal penészedett, és a szakértők több helyen megfúrták a csempén át a falakat azért, hogy a cső törésének pontját meg tudják határozni.