Hazánkban az elmúlt években drasztikus növekedés tapasztalható az elektromos autók piacán. Az elektromos autózás zöldebb, mint a fosszilis energiaforrásokkal üzemelő belső égésű motorok, ami valós alternatívát mutathat egy fenntarthatóbb autózás kialakításában. Az elmúlt években a jogalkotó igyekezett számos könnyítést biztosítani az elektromos autók tulajdonosainak, amivel nem titkolt cél volt az elektromos autóhasználat terjesztése Magyarországon. A villanyautók számának növekedésével természetes, hogy az eddig biztosított kedvezmények is módosulnak, vagy akár eltűnnek. Cikkünkben a 2024-ben elérhető kedvezményeket, illetve elektromos autók vonatkozásában fennálló érdekességeket mutatjuk be a jog távcsővén keresztül.
Parkolás
Amennyiben behatóan ismerjük a KRESZ megállásra és várakozásra vonatkozó szabályait, a kihelyezett jelzőtábláknak megfelelően vezetünk és figyelünk az útburkolati jelekre is, úgy teljesen joggal gondoljuk, hogy kellemetlen meglepetésekre nem kell számítanunk. Ennek ellenére belefuthatunk nem várt büntetésbe, helyszíni bírságba vagy pótdíjba – amelyet nem is biztos, hogy jogosan szabnak ki.
Kevesebb bosszantóbb dolog merül fel egy autótulajdonos életében, mint az, amikor parkoló autójához visszaérve azzal szembesül, hogy amíg ő távol volt, gépjárművére kerékbilincset szereltek fel a közterület-felügyelők. Ilyenkor gyakorlatilag egy lehetősége van az embernek: tárcsázni a gépjárműre ragasztott matricán szereplő telefonszámot és kérni a kerékbilincs eltávolítását. Sokan sokszor érzik úgy, hogy jogtalan volt a kerékbilincs alkalmazása velük szemben és keresnek jogorvoslatot az intézkedéssel szemben. Jelen cikkünkben a kerékbilincs közterület-felügyelők általi alkalmazásának feltételeit ismertetjük.
Manapság már kétségtelen tény, hogy a gépjármű használat rendkívüli módon elterjedt, sokat, egyértelműen kényelmi szempontokat figyelembevéve használják a járműveket. Ugyanakkor ez sok feszültséghez is vezet. Szinte állandó probléma, hogy a parkolási helyek száma nem elegendő, és sokat úgy gondolják, hogy ott parkolnak, ahol tudnak. Ezzel nyilvánvalóan kockázatot vállalnak, az esetleges bírságok kiszabása vonatkozásában. Most leginkább a sokat vitatott zöld területen parkolás problematikájával foglalkozunk, mivel ebben a témában igen sok félinformáció forog a köznyelvben.
Ügyfelünk egy hétvégi napon parkolta le gépjárművét egy forgalmas út mellett. Szerencsétlenségére, mire visszaérkezett, nem mikuláscsomag várta a szélvédőn, hanem kerékbilincs. Az eltávolításról szóló tájékoztatónak megfelelően felhívta a közterület-felügyeletet, akik rövid időn belül oda is iszkoltak a helyszínre.
Ügyfelünk járműve egy parkolóban várakozott, amikor egy másik gépjármű beletolatott. A fotók és a mindkét fél által aláírt baleseti bejelentő lap ellenére a károkozó biztosítója közölte, hogy kamerafelvétel hiányában nem látja bizonyítottnak a káresemény helyét, idejét, és nem tudja megítélni a felelősségi kérdést sem.
Sokan, főleg a városokban felháborodnak azon, hogy parkolásuk során bírságot kapnak, mégpedig azért, mert zöldterületen álltak meg. A felháborodás főleg akkor bajos, ha az illető szerint szó sem volt zöldterületről. A másik érv, hogy tábla sem jelezte, hogy ott nem lehetne megállni és a KRESZ egyébként sem ismer ilyen esetet.
Kristóf egy hosszú, fárasztó munkanap után hazafelé tartott autójával újpesti otthonába. A lakótelepi parkolóban több kört is tett, hátha talál megfelelő parkolóhelyet éjszakára, ám nem járt sikerrel. Körülbelül 15 percnyi keresgélés után felcsillant a remény, egy közeli kis utcában a járdán kétkerékkel parkolt jónéhány autó, két autó között pedig pont volt annyi hely, hogy Kristóf is be tudott parkolni.
Ügyfelünknek Pápa belvárosában egy lakóház előtt kellett parkolnia addig, amíg unokáit a szemközti iskolába bekísérte. Az autó a járda és az úttest közötti közterületen állt, sem a járdára, sem az úttestre nem lógott be. A fenti időpontban viharos széllökések voltak a településen. Amikor 20 perccel később visszatért az autóhoz, körben összetört tetőcserép és vakolatdarabokat talált. Az autó tetőlemezére zuhant egy tetőcserép, horpadásokat, valamint egy apró sérülést okozott az első szélvédőn, amely azonban a látótér közepére esik. Az esetet fényképekkel dokumentálta, bement a lakóházba, felkereste a közösképviselőt, és bejelentette neki és a lakóépület biztosítójának a történteket.
A parkolási díj -, és pótdíjfizetésekkel mindig csak a baj van. Főleg akkor, amikor a járművezető megkapja a pótdíjfizetésre történő felszólítást. Kevesen tudják azonban, hogy az üzemeltetőt milyen eljárási kötelezettségek és határidők terhelik az igényérvényesítés során. Nézzük meg ezeket!