A parkolás egyre nagyobb nehézség a nagyobb városokban. A városon belüli autóhasználat visszaszorításának egyik eszköze a parkolási fizetős zónák kiterjesztése. Cikkünkben a várakozási díj megfizetésének elmulasztásáról írunk.
Parkolás
Sokszor olvasható települési portálokon, hogy bekeményítenek, és a megszokotthoz képest még többször fogják kerékbilinccsel „megszórni” a szabálytalanul megálló gépjárműveket. A közterületfelügyelő szervek lelkes hozzáállása egyik oldalról teljesen érthető és szükséges. Másik oldalról azonban felmerül a kérdés, mit tudunk tenni, ha nem jogszerű az intézkedés a kerékbilincs elhelyezésekor?
A közterület-felügyelet a települési önkormányzathoz kötődő, önálló szervezeti egységként működő rendvédelmi szerveződés. Jogállásáról, szervezetéről és feladatairól önálló törvény rendelkezik, jelen cikkben viszont inkább azokat a sokszor nem is magától értetődő jogköreiket tartjuk fontosnak érinteni, amelyekkel nem árt tisztában lennünk a mindennapokban.
Hazánkban az elmúlt években drasztikus növekedés tapasztalható az elektromos autók piacán. Az elektromos autózás zöldebb, mint a fosszilis energiaforrásokkal üzemelő belső égésű motorok, ami valós alternatívát mutathat egy fenntarthatóbb autózás kialakításában. Az elmúlt években a jogalkotó igyekezett számos könnyítést biztosítani az elektromos autók tulajdonosainak, amivel nem titkolt cél volt az elektromos autóhasználat terjesztése Magyarországon. A villanyautók számának növekedésével természetes, hogy az eddig biztosított kedvezmények is módosulnak, vagy akár eltűnnek. Cikkünkben a 2024-ben elérhető kedvezményeket, illetve elektromos autók vonatkozásában fennálló érdekességeket mutatjuk be a jog távcsővén keresztül.
Amennyiben behatóan ismerjük a KRESZ megállásra és várakozásra vonatkozó szabályait, a kihelyezett jelzőtábláknak megfelelően vezetünk és figyelünk az útburkolati jelekre is, úgy teljesen joggal gondoljuk, hogy kellemetlen meglepetésekre nem kell számítanunk. Ennek ellenére belefuthatunk nem várt büntetésbe, helyszíni bírságba vagy pótdíjba – amelyet nem is biztos, hogy jogosan szabnak ki.
Kevesebb bosszantóbb dolog merül fel egy autótulajdonos életében, mint az, amikor parkoló autójához visszaérve azzal szembesül, hogy amíg ő távol volt, gépjárművére kerékbilincset szereltek fel a közterület-felügyelők. Ilyenkor gyakorlatilag egy lehetősége van az embernek: tárcsázni a gépjárműre ragasztott matricán szereplő telefonszámot és kérni a kerékbilincs eltávolítását. Sokan sokszor érzik úgy, hogy jogtalan volt a kerékbilincs alkalmazása velük szemben és keresnek jogorvoslatot az intézkedéssel szemben. Jelen cikkünkben a kerékbilincs közterület-felügyelők általi alkalmazásának feltételeit ismertetjük.
Manapság már kétségtelen tény, hogy a gépjármű használat rendkívüli módon elterjedt, sokat, egyértelműen kényelmi szempontokat figyelembevéve használják a járműveket. Ugyanakkor ez sok feszültséghez is vezet. Szinte állandó probléma, hogy a parkolási helyek száma nem elegendő, és sokat úgy gondolják, hogy ott parkolnak, ahol tudnak. Ezzel nyilvánvalóan kockázatot vállalnak, az esetleges bírságok kiszabása vonatkozásában. Most leginkább a sokat vitatott zöld területen parkolás problematikájával foglalkozunk, mivel ebben a témában igen sok félinformáció forog a köznyelvben.
Ügyfelünk egy hétvégi napon parkolta le gépjárművét egy forgalmas út mellett. Szerencsétlenségére, mire visszaérkezett, nem mikuláscsomag várta a szélvédőn, hanem kerékbilincs. Az eltávolításról szóló tájékoztatónak megfelelően felhívta a közterület-felügyeletet, akik rövid időn belül oda is iszkoltak a helyszínre.
Ügyfelünk járműve egy parkolóban várakozott, amikor egy másik gépjármű beletolatott. A fotók és a mindkét fél által aláírt baleseti bejelentő lap ellenére a károkozó biztosítója közölte, hogy kamerafelvétel hiányában nem látja bizonyítottnak a káresemény helyét, idejét, és nem tudja megítélni a felelősségi kérdést sem.
Sokan, főleg a városokban felháborodnak azon, hogy parkolásuk során bírságot kapnak, mégpedig azért, mert zöldterületen álltak meg. A felháborodás főleg akkor bajos, ha az illető szerint szó sem volt zöldterületről. A másik érv, hogy tábla sem jelezte, hogy ott nem lehetne megállni és a KRESZ egyébként sem ismer ilyen esetet.