Tudható, hogy vannak olyan légitársaságok, melyeket az érintett ország kormánya támogatott. Akár akként, hogy hitelt biztosított számára, megóvva attól, hogy valóban becsődöljön. Ez akár rövid távon megoldás is lehet, ugyanakkor fontos, hogy az érintett állami támogatás semmiként se minősüljön tiltott állami támogatásnak.
Azok az utasok, akik tavaly a lezárások miatt nem tudták repülőútjaikat igénybe venni, azt tapasztalhatták, hogy a jegyárak visszatérítése szinte minden légitársaság esetében nehézkessé vált. Az Európai Unió Bizottsága éppen ezért egy ajánlást fogalmazott meg 2020 májusában.
Eszerint, az utas választásától függ az, hogy a jegyárának pénzbeli visszatérítését kéri-e, vagy felajánlott vouchert elfogadja-e?
Ennek a vouchernek alapvetően vonzónak kell lennie az utas számára, tehát legalább az érintett jeggyel egyenértékűnek, vagy attól nagyobb értékűnek kell lennie. A Bizottság ajánlása alapján az is alapvető követelmény, ahogy ezek az utalványok hosszú lejáratúak legyenek. Ennek különös jelentősége van 9 hónappal az ajánlást követően, mivel még most is tombol a járvány Európában, így az utazások nehézkesek, korlátozottak.
Légitársaság csődje – mik a lehetőségek?
Nehéz ezt megmondani. Először azt kell megvizsgálni, hogy a légitársaság székhelye szerint illetékes tagállam biztosít-e valamilyen alapot a kifizetésekre. Ha igen, akkor ennek terhére lehetséges az igénybejelentés. Ha nem, akkor a fizetésképtelenségi eljárásban lenne mód a hitelezői igény bejelentésére. Ha nagyobb légitársaságról van szó, akkor kérdés, hogy tagja-e valamilyen szövetségnek, mely légitársaság csődje esetén biztosíthat alapot a károsultak számára.
Mivel a legtöbb légitársaság külföldi székhelyű, ezért az egyszerű utas számára a fenti eljárások nemcsak komplikáltak, de talán még nagyobb költséggel is járnak, mint maga a visszatérítésre vonatkozó igény. Épp ezért mindig egyedileg kell megvizsgálni azt, hogy megéri-e további jogi lépést tenni az ügyben.