Ügyfelünk anyagi káros balesetet szenvedett, amely koccanásban ő vétlen volt. A másik fél a felelősségét nem ismerte el, ezért rendőrt hívtak. A rendőrség megállapította a károkozó felelősségét és igazolást is adott ügyfelünk részére.
Közlekedés
A közlekedés kaotikus is lehet. Itt olvashat pár olyan történetet, amelyekben a D.A.S. azonnal tiszta helyzetet teremt.
A magyar jogrendszer a gépjárművek üzemeltetésével, tulajdonjog átruházásával kapcsolatosan közismerten teret enged bizonyos anomáliáknak. Ezúttal a jármű adás-vételéhez kapcsolódó egyik lehetséges furcsaságra szeretnénk felhívni a figyelmet, ismertetve egyúttal a megelőzés lehetséges módját.
Sokunkban felmerülhet, hogy kik is azok a személyek, akik jogosultak helyszíni bírság kiszabására. Van olyan egyenruhás, akiről egyértelműen tudjuk, hogy ezt megteheti - ilyen például a rendőr - de sokan vannak olyanok, akikről hallottuk ugyan, hogy jogosultak ezen büntetés alkalmazására, ám mégsem hisszük, vagy legalábbis kétkedve fogadjuk ezt. Nézzük most át, kiket is nevesít a törvény? Kik azok, akik szabálysértés elkövetése esetén alkalmazhatják velünk szemben ezt a szankciót?
Hűvös, nyirkos idő beköszöntével rendszerint járműveinket felkészítjük a megváltozott körülményekre, mi magunk azonban nem biztos, hogy ilyen egyszerűen alkalmazkodunk. A KRESZ értelmében már indulás előtt köteles a vezető a kormányberendezést, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát, működését ellenőrizni. A rendszámtábla láthatóságának biztosítása is a sofőr feladata, mely a havas, latyakos időben nagyobb gondosságot igényelhet.
A használt autók között sokszor igazi gyöngyszemet máskor botrányos ajánlatokat lehet kifogni. Nem mindegy, hogy magánszemélytől vagy kereskedőtől vesszük az autót. Mikor mire vagyunk jogosultak, ki mire vállal felelősséget. Sokszor elhangzik a mágikus garancia szó. Hogy pontosan ez mit jelent, illetve mikor mire számíthatunk, azt próbáljuk meg körbejárni jelen cikkben.
A saját gépjármű ugyanolyan személyes használati eszköz, mint egy mobiltelefon. Sokan ezért igyekeznek feldobni a járművet kívülről és/vagy belülről is, de legalábbis otthonosabbá tenni. Mindenféle matricák, plüssfigurák, egyéb dísztárgyak lepnek el egyes autókat. Ha az autós nem vigyáz, egy közúti ellenőrzésnél a bírságon felül ugorhat a forgalmi, avagy a kocsi eleve át sem megy az esedékes műszaki vizsgán. Az alábbiakban összefoglaljuk a szélvédőkre, beltérre vonatkozó legfontosabb regulákat.
Korábban is foglalkoztunk már a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz kapcsolódó bonus-malus rendszerrel, melynek fokozatai a biztosítási díj mértékét befolyásoló tényezők. Kármentes időszakok esetén ugyanis magasabb bonus fokozatba kerülünk, mely csökkenti a fizetendő díjat; baleset okozása esetén azonban ez a szorzószám megemeli a fizetési kötelezettséget. Most a gépjármű eladás kapcsán előforduló esetekkel foglalkozunk, nem mindegy ugyanis, hogy milyen díjakkal kell kalkulálnunk egy újonnan vásárolt autó esetén.
Előző cikkünkben azzal foglalkoztunk, hogy mely esetekben alkalmazható a Polgári Törvénykönyv szerinti veszélyes üzemi felelősség, melyek lehetnek azok a fokozott veszéllyel járó tevékenységek, amelyek végzése esetén az üzembentartónak a szigorúbb felelősségi alakzattal kell számolnia. E cikkben pedig a szabályozás részleteit mutatjuk be, ezek adják ugyanis az alkalmazás sarokpontjait.
Sajnos a károkozás és a károk elszenvedése mindennapi életünk velejárója. Kárunk keletkezhet egy közlekedési vagy akár munkahelyi balesetből adódóan, sportolás és szabadidős tevékenység közben - tehát nagyjából bármilyen élethelyzetben. Természetesen nem élhetünk úgy, hogy mindig ezekre készülünk, érdemes azonban tudni, hogy ha ezek a kellemetlen esetek bekövetkeznek, milyen szabályok alapján és kitől kérhetjük kárunk megtérítését. Ezen túlmenően fontos jogi kérdés lehet, hogy a megengedőbb általános felelősségi vagy a szigorúbb, veszélyes üzemi felelősség szabályai alkalmazandók az eset megítélése során.
Ügyfelünk autójába egy másik autó beletolatott, és az autó egyik oldala megsérült. A biztosító a gépjármű javítási költségét kifizette ugyan, nem fizette ki viszont Ügyfelünknek a balesetből eredő többletköltségeit, így a kárszakértői szemle helyszínére, autószervizbe való oda-vissza utazás költségeit.