Szavatosság

Fiatal vörös és göndör hajú lány a padlón fekszik és laptopot használ. A kezében van egy bankkártya és egy telefon.

Az internetes szerződések esetén fennálló elállási jog széles körben ismert, de bizonytalanságok és tévhitek a mai napig keringenek róla. Sokan még mindig úgy tudják, hogy az elállás határideje 8 nap, holott már évek óta 14 nap áll a rendelkezésünkre, ha utólag gondoltuk meg magunkat.

Egy vásárló fagyasztott zöldséget vásárol a boltban.

A tömegtermelésből és az áruházak polcain kínálkozó széleskörű választékból eredően szükségszerűen növekednek bizonyos kockázatok a fogyasztókra nézve. Az európai jogalkotási tendenciákat követve a hazai jog is ismeri az úgynevezett termékfelelősséget, mely a gyártót kötelezi a hibás termékkel összefüggésben keletkezett károk megtérítésre. Az alábbiakban az ezzel kapcsolatos szabályok alapjait tekintjük át.

Egy férfi és egy nő telefont vásárol és néz egy boltban.

Egy nagyobb értékű informatikai eszköz vagy háztartási gép megvásárlása esetében kellemetlen, amikor a kötelező jótállási idő elteltével hibásodik meg a termék, vagy egyszerűen csak a fogyasztó önhibája miatt tönkremegy. Ezekre a tipikus esetekre is van megoldás, mely a termékbiztosítás vagy kiterjesztett garancia körében keresendő.

Egy férfi, kinyitott motorházfedélnél, gondterhelten néz a motorházba.

A használt autók között sokszor igazi gyöngyszemet máskor botrányos ajánlatokat lehet kifogni. Nem mindegy, hogy magánszemélytől vagy kereskedőtől vesszük az autót. Mikor mire vagyunk jogosultak, ki mire vállal felelősséget. Sokszor elhangzik a mágikus garancia szó. Hogy pontosan ez mit jelent, illetve mikor mire számíthatunk, azt próbáljuk meg körbejárni jelen cikkben.

Elállás, hogyan és mikor?

Egy nő felháborodottan telefonál, közben egy papírt tart a kezében.

Többször írtunk már a kellékszavatossági jogokról és azok érvényesíthetőségi sorrendjéről, azonban újra és újra felmerül egy-egy bírósági ítélet, amely kiegészíti az eddigi ismereteinket. Ebből kiindulva úgy gondoljuk fontos megosztani újonnan szerzett tapasztalatainkat olvasóinkkal, hiszen nemcsak a karácsonyi időszakban, hanem nyáron is aktuális ez a kérdés, a szezonális termékek megvásárlásával kapcsolatban.

Egy pár van a karácsonyfa előtt, ahol a nő nagyítóval néz bele a karácsonyi dobozába.

A decemberi ünnepeket megelőzően egyre több áruház hirdet készletkisöprési akciókat, annak érdekében, hogy karácsonyra már felfrissült készlettel tudják várni a vásárlókat. Sajnos sok esetben találkozhatunk azzal, hogy az akciós termékekkel kapcsolatban panaszaink lépnek fel. Tekintsük át, hogy milyen szavatossági jogok illetnek meg bennünket akkor, amikor leértékelt terméket vásárlunk.

Egy nő csodálkozva belenéz egy karácsonyi ajándékdobozba

A karácsonyi készülődés során a legtöbb embernek az okozza a legnagyobb fejtörést, hogy kinek, milyen karácsonyi ajándékot vegyen, és azt honnan tudja a leggazdaságosabban beszerezni. Ilyenkor jönnek manapság számításba akár a külföldi internetes áruházak, amelyek nagyon kedvező árakon kínálnak termékeket a ruhaneműktől a műszaki cikkekig. A beszerezhető termékek igen széles palettájából vásárolhatunk, ugyanakkor nem szabad megfeledkezni a kedvező árak mögötti rejtett kockázatokról sem. 

Egy nő fáradtan fekszik a kanapén előtte teli papírzacskókkal.

Napjainkban a fogyasztói szerződésekkel kapcsolatos kérdésköröket tárgyaló jogszabályok köre egyre inkább bővül, így nem is csoda, hogy egyes esetekben elveszünk a jogi útvesztőkben és nem vagyunk tisztában azzal, hogy milyen igénnyel, illetve milyen határidőn belül élhetünk. A fenti probléma tipikus példája a fogyasztót megilletően elállási jogosultság kérdésköre.

Egy pár fejükön papírdobozzal, amikre mosoly van rajzolva.

Újra éledezik a hazai ingatlanpiac, a használt lakóingatlanoké még inkább, mint az új építésűeké. Miután hosszas válogatást követően sikerült kiválasztani a megfelelő eladó lakást vagy házat, esetleg házrészt, senki nem szeretne kellemetlen meglepetéseket a drága szerzeményével kapcsolatban. Ilyen nem várt meglepetésekből pedig sajnos akadhat bőven! Kérdés, hogy meddig és milyen esetben kérhető számon a hiba az eladón?