Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Fogyasztóvédelem
  • A termékszavatossági igény és részletes szabályai

A termékszavatossági igény és részletes szabályai

2022. október 17.

Sokszor, sok helyen beszéltünk, adtunk már iránymutatást arról, hogy a termékek hibás teljesítéséből eredő vásárlói igények milyen módon és formában érvényesíthetőek. Most egy olyan jogintézménnyel foglalkozunk, mely nem kizárólag az eladóval, hanem magával a gyártóval szembeni igényérvényesítést teszi lehetővé.

Valamely termék hibás teljesítése esetében nemcsak a kereskedővel, eladóval szemben érvényesíthető a hibás teljesítésből eredő igény, hanem a gyártóval szemben is. Ez sok fogyasztó számára nem is ismert lehetőség, holott kizárólag a fogyasztói szerződések esetében áll fenn.

A Polgári Törvénykönyv rendelkezései

A jelenleg hatályos Polgári Törvénykönyv pontosan szabályozza és meghatározza azokat a rendelkezéseket, amelyek lehetővé teszik, hogy egy hibás termék esetén a fogyasztó milyen igényeket támaszthat, és kivel szemben.

Főszabály szerint, az eladó hibásan teljesít, ha a termék a teljesítés, azaz az adásvétel időpontjában nem felel a szerződésben, vagy a jogszabályban meghatározott minőségi követelményeknek. Ez a hibás teljesítés általános, törvényi meghatározása. Ebből a fogalom-meghatározásból az is következik, hogy amennyiben valaki, például egy használt autót kipróbált állapotban úgy vásárol meg, hogy az adásvételi szerződésben megjelölik, hogy mi a jármű problémája, akkor később nem hivatkozhat arra, hogy a hibát nem ismerte. Tehát, ha a vevő számára ismert a hiba a vásárlás alkalmával és ez bizonyított is, akkor a továbbiakban, hibás teljesítéssel összefüggő igénnyel sem léphet fel a kereskedővel, illetve az eladóval szemben.

Mi a helyzet azonban a gyártóval szembeni igényérvényesítéssel?

Annak nincs jogi akadálya, hogy a fogyasztó az igényét közvetlenül a termék gyártójával szemben is érvényesítse. Erről szól maga a termékszavatosság! De! Felmerül a kérdés, hogy ki tekinthető ebből a szempontból gyártónak? A Polgári Törvénykönyv egyértelműen megadja erre a választ. Nemcsak a szó szoros értelembe vett gyártó, hanem az adott termék előállítója és forgalmazója is.

Mikor felel a termékszavatosság körében a gyártó?

A gyártó egyébként akkor felel a termék hibájáért, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalkor a hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.

Ha a hiba fennáll és igazolható az is, hogy gyártási hibáról van szó, akkor a fogyasztó az alábbi igényeket érvényesítheti a gyártóval szemben. A fogyasztó vagy a termék kijavítását kérheti, vagy amennyiben ez megfelelő határidőn belül a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem teljesíthető, akkor a termék kicserélését követelheti.

Mikor mentesül a gyártó a termékszavatossági kötelezettsége alól?

A gyártó abban az esetben mentesül az előbbi kötelezettségének teljesítése alól, amennyiben a Polgári Törvénykönyv rendelkezései alapján egyértelműen bizonyítja, hogy „a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy forgalmazta vagy a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető; vagy a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.”

A gyártóval szembeni igényérvényesítés az eddigi a tapasztalatok szerint sokszor gördülékenyebben halad, mintha az eladóval szemben támasztanánk igényt. Éppen ezért célszerű ennek is egy esélyt adni a sikeres eljárás érdekében.

 

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Fogyasztóvédelem, Szavatosság
  • Címkék: gyárt felelőssége, hibás teljesítés, kellékszavatosság
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. október 17. ( 6 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Szomszéd kutya ugat
Következő bejegyzés Milyen büntetések vannak ma hazánkban?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy férfi akit dróton irányítanak.

Esettanulmányok

Ügyfelünket munkáltatója gépkocsivezető munkakörben alkalmazza. Az ügyfél gondatlan közúti balesetet okozott. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép