Ugyanis valamely termék hibás teljesítése esetén nemcsak a kereskedővel, eladóval szemben érvényesíthető a hibás teljesítésből eredő igény, hanem a gyártóval szemben is. Ez azonban kizárólag a fogyasztói szerződésekre irányadó lehetőség. Ez az út sajnos sok fogyasztó számára nem is ismert, ezért foglaljuk össze ennek szabályait.
A gyártóval szembeni igényérvényesítés
Nincs annak jogi akadálya, hogy a fogyasztó az igényét közvetlenül a termék gyártójával szemben is érvényesítse. Viszont ebben az esetben fontos azt tudni, hogy vajon ki tekinthető ebből a szempontból gyártónak? A törvény szerencsére egyértelműen megadja erre a választ. Nemcsak a szó szoros értelembe vett gyártó, hanem az adott termék előállítója és forgalmazója is ebben a kontextusban gyártónak minősül.
A gyártó egyébként akkor felel a termék hibájáért, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalkor a hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
Ha a hiba fennáll és igazolható az is, hogy gyártási hibáról van szó, akkor a fogyasztó az alábbi igényeket érvényesítheti a gyártóval szemben. A fogyasztó vagy a termék kijavítását kérheti, vagy amennyiben ez megfelelő határidőn belül a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem teljesíthető, akkor a termék kicserélését követelheti. Láthatjuk, hogy az igények köre kissé szűkebb, mint a jótállás és a kellékszavatosság esetében.
A gyártó akkor menetsül az előbbi kötelezettségének teljesítése alól, amennyiben a Polgári Törvénykönyv rendelkezései alapján bizonyítja, hogy a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy forgalmazta, vagy a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető; esetleg a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.
Nem lenne igazán pontos a termékszavatosság jogintézményének ismertetése, ha nem lenne itt is pár határidő megnevezve. Mint ahogy az első részben olvashattuk, a hibás teljesítésből eredő igények, a jogszabályokban meghatározott határidőkön belül érvényesíthetőek. A termékszavatosság is ilyen.
A fogyasztó egyértelmű kötelezettsége az, hogy a hiba felfedezése után, késedelem nélkül közölje a hibát a gyártóval. A hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A gyártót a termékszavatossági kötelezettsége egyébként az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított 2 évig terheli. E határidő eltelte jogvesztéssel jár. Tehát amennyiben a termék forgalomba hozatalát követő 2 év eltelt, mert például a fogyasztó ettől számított 4. évben vásárolta azt meg, akkor sajnos jogszerűen nem fog tudni e jogintézmény alapján fellépni a gyártóval szemben. Itt jelenthet megoldást a számára akár a jótállás, akár pedig a kellékszavatossági szabályok alkalmazása.