Az internetes vásárlás buktatói

Egy nő egy bevásárlókosarat tol és okostelefont tart a kezében. Az online vásárlást szimbolizálja.
Ügyfeleink körében is egyre népszerűbb interneten keresztül vásárolni. Kényelmes, gyors, bármikor elérhető és könnyen meggondolhatja magát a fogyasztó. Az előnyök mellett azonban nem árt, ha tudatos vásárlóként tekintünk a netes vásárlásokra és tájékozódunk.

Az internetes vásárlás igen vonzó. Megvan az az előnye, hogy a fogyasztó, amennyiben interneten keresztül vásárol, és esetleg meggondolja magát, meghatározott rendelkezések figyelembe vételével elállhat a szerződéstől. Ennek következménye, hogy a kereskedőnek vissza kell fizetnie a vételárat, míg a fogyasztónak vissza kell adnia a terméket.

Az elállás a termék átvételének napjától számított 14 naptári napon belül illeti meg a fogyasztót. Az elállást írásban kell közölni a kereskedővel, melynek elősegítése érdekében a kereskedők általában egy nyomtatványt is biztosítanak. Előny, hogy az elállást nem kell a fogyasztónak indokolnia, ezért tulajdonképpen teljesen mindegy, hogy milyen okból gyakorolja a fogyasztó ezt a jogát és különösebben bizonyítania sem kell az indokát.

Fontos azonban, hogy amennyiben a terméket például neten keresztül rendeli meg valaki, azonban az üzletben veszi át, akkor már nem élhet ezzel a lehetőséggel.

Tipikus probléma, hogy a fogyasztók megbízhatatlan honlapon keresztül vásárolnak. Ennek következménye az, hogy ha bármilyen fogyasztói probléma merül fel, gyakorlatilag elérhetetlen, vagy beazonosíthatatlan a kereskedő.

Emiatt nemcsak a honlapon közzétett szerződési feltételeket érdemes átolvasni, hanem javasolt a céget is ellenőrizni, akár a fogyasztóvédelem honlapján, vagy egyéb fórumokon. A megbízható kereskedők, az erre vonatkozó tanúsítványukat általában fel is tüntetik a honlapjukon. De azok a kereskedők, melyek megbízhatatlanok, általában a honlapon fel sem tüntetik az alapadataikat, vagy a vásárlás szabályait.

Külön kockázatot jelentenek a külföldi honlapokon keresztül történő rendelések. Itt is javasolt ellenőrizni, hogy megbízható, fogyasztóbarát honlapról van-e szó. Erre utalhatnak az interneten fellelhető fogyasztói visszajelzések is. Ha bármilyen kételyünk merülne fel a honlap valódiságával összefüggésben, nem célszerű kezdeményezni sem a megrendelést, sem pedig a honlapon történő fizetést, mert könnyen csalás áldozatai lehetünk. Egy külföldi honlap vonatkozásában az igényérvényesítés nemcsak nehézkes, de szinte lehetetlen.

Egy a lényeg: használjuk bártan a netet, azonban kellő elővigyázatossággal költsük ott a pénzünket!