Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Fogyasztóvédelem
  • Termékfelelősség – Amikor egy termék megbetegít

Termékfelelősség – Amikor egy termék megbetegít

2021. június 17.

termékfelelősség, egészségkárosodás, szavatosság, kártérítés, sérelemdíj
A legtöbb fogyasztó szerencsére tisztában van azzal, hogy ha egy termék, amit megvásárolt elromlik, akkor kellékszavatossági, vagy jótállási igényt érvényesíthet. Az is sok tudatos fogyasztó által ismert tény, hogy nem csak a kereskedőtől, hanem a gyártótól is követelhetjük a termék kicserélését, kijavítását. Ez a termékszavatosság intézménye, ami kvázi átugorja a kereskedőt, és annak ellenére, hogy a fogyasztó nem került a gyártóval közvetlen szerződéses jogviszonyba, mégis lehetővé teszi az igényérvényesítést.

Annak kapcsán, hogy mit jelent a jótállás, a kellékszavatosság és mire használjuk köznapi értelemben a garancia kifejezést, alábbi cikkünkben írtunk részletesen.

Kié a Termékfelelősség?

Sokszor előfordult már, hogy egy terméket forgalomba helyezése után kivontak, mert kiderült, hogy balesetveszélyes, betegségeket idéz elő, vagy egyéb módon veszélyeztette mások egészségét. De mi történik pontosan olyankor, ha egy termék nem csak elromlik, hanem megsebesít, megbetegít, vagy a termék meghibásodása nagy összegű anyagi kárt okoz? Kié a termékfelelősség azért, ha egy általam vásárolt termék egészségkárosodást okoz nekem?

Magáról a termékfelelősség jogintézményéről ebben a cikkünkben írtunk részletesen.

A termékkárért a gyártó tehát felelőséggel tartozik. Termékkár alatt pedig azt értjük, ha a termék valaki halálát, testi sérülését vagy egészségkárosodását okozza. Termékkár az is, ha a termék meghibásodása 500 Eurónál nagyobb összegű kárt okoz. Jelen cikkünkben az egészségkárosodással fogunk részletesebben foglalkozni.

Legelőször is tisztázni kell, hogy egyértelműen, orvosi módszerekkel igazolható összefüggésnek kell lennie a termék használata, és a betegség kialakulása közt, amit beazonosíthatóan a termék okozott. Tehát pusztán az a tény, hogy valaki érintkezett valamilyen, a termékben megtalálható, utólag veszélyesnek minősülő anyaggal, nem támasztja alá azt, hogy megbetegedését az a veszélyes anyag okozta.

Gyakori Példa

Gyakori példa a termékfelelősség kapcsán – és sajnos sokak által ismert – az azbeszt szigetelő anyagok által okozott megbetegedés – világviszonylatban is jelentős tömegkárok miatt indult perekben hivatkoztak erre a jogintézményre. Ugyanakkor ez máris rámutat a jogintézmény egyik hiányosságára, a 10 éves objektív határidőre. Ugyanis a gyártó felelőssége csak a forgalomba hozataltól számított 10 évig áll fenn. Azonban – mint ahogy az azbeszt okozta megbetegedések esetében is – gyakori, hogy a betegség csak hosszú időn át tartó behatás esetén, vagy akár 15-20 évvel a termék használata után jelentkezik.  Azonban az összefüggés sok esetben kétséget kizáróan bizonyítható. Több azbeszt okozta megbetegedésnél is tény, hogy a tüdőszövetekből vett mintákon tökéletesen kimutathatóak a betegséget okozó azbeszt szálcsák akkor is, ha az azbeszt behatás óta 15-20 év eltelt. De a 10 éves objektív határidő miatt a gyártó (forgalmazó) felelősségét megállapítani nem lehet. Ilyenkor egyéb felelőstől lehet követelni a kár megtérítését, vagy esetlegesen sérelemdíjat (pl. munkáltató, építtető stb.)

Felelősség alóli mentesülés

De 10 éven belül minden esetben köteles a gyártó helytállni, ha bizonyítjuk, hogy a sérülést, vagy betegséget a termék okozta?

A gyártó akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a terméket nem hozta forgalomba,  vagy terméket nem üzletszerű forgalmazás céljából állította elő, illetve azt nem üzletszerű gazdasági tevékenység körében gyártotta vagy forgalmazta, hanem más módon jutott el az adott személyhez.

Akkor sem felel a gyártó, ha a termék az általa történő forgalomba hozatal időpontjában hibátlan volt, és a hiba oka később keletkezett. És ami a legfontosabb, ha a termék általa történő forgalomba hozatala időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető.

Ugyanakkor ez alól kivételt képeznek a gyógyszerek, amelyeknél a tudomány és technika ismereteire a gyártó nem hivatkozhat. Tehát a gyógyszergyártó ez alapján nem mentesülhet a felelősség alól.

Amennyiben a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta, a gyártó szintén mentesül, ez esetben felmerül a jogalkotó felelőssége.

A termékfelelősség tehát egy modern jogintézmény, és hibáival együtt fontos szerepet játszik abban, hogy a fogyasztóknak okozott sérülések, betegségek és maradandó egészségkárosodások felelőssége alól a gyártó csak szűk körben mentesülhessen.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Schiffer Zsolt
  • Kategóriák: Fogyasztóvédelem, Hibás teljesítés, Szavatosság
  • Címkék: egészségkárosodás, kártérítés, sérelemdíj, szavatosság, termékfelelősség
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. június 17. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Autókár - kátyúkár esete
Következő bejegyzés Közlekedési baleset külföldön

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk tervezett esküvőjére és lakodalmára idén júniusában került volna sor. Tekintettel arra, hogy a jelenleg irányadó szabályok értelmében, a szertartást meg lehet tartani, a polgári esküvő megtartása mellett döntöttek, azonban a lakodalmat nem kívánták megrendezni, mely okán az esküvői ruhára nem tartottak igényt.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép