Fogyasztóvédelem

Vásárlás után milyen jogok illetnek meg minket? Az alábbi esetek elolvasása, biztosan előnyére szolgál mindenkinek!

A karácsony előtti leárazások, készletkisöprő akciók már elkezdődtek a nagyobb boltokban, egy hónap múlva pedig itt a már Magyarországon is nagy népszerűségnek örvendő Fekete Péntek napja is. Sajnos azonban előfordulhat, hogy a vásárolt termék elromlik, az eladó pedig arra hivatkozik, hogy mivel azt akciósan vásároltuk, így ő azért szavatosságot vagy jótállást nem vállal.

A rozsdás új autó esete

Az Ügyfelünk három évvel ezelőtt vásárolt egy új gépjárművet, amellyel 2 év után adódtak problémák, a B-oszlop belső oldalán mind a két oldalon rozsdapöttyök jelentek meg, amelyet egy neves márkaszerviz javított is. Újabb 1 év elteltével ismételten megjelentek a rozsdapöttyök a már javított felületen.
Sajnos gyakran hallani olyan vitás esetekről, problémákról, melyek mélyére ásva kiderül: a kellemetlenség könnyedén elkerülhető lett volna egy kis odafigyeléssel. Felgyorsult életvitelünk nem kedvez az alapos körültekintésnek, így az alábbiakban összeszedtük azokat a körülményeket, amiket tapasztalataink szerint gyakran hagynak figyelmen kívül a vásárlók.
Napjainkban egyre jobban érzékelhető, hogy az emberek egyre tudatosabban vásárolnak. Nagyobb értékű termékek esetén a vételáron felül egyre jobban szemponttá válik az is, hogy minél inkább védve legyenek a gyártási hibás termékektől is. Kijelenthetjük, hogy a gyártóknak és a forgalmazóknak ma már nem csak az árképzésre kell kiemelt figyelmet fordítaniuk, hanem arra is, hogy a fogyasztók egyre inkább a biztonságra törekszenek. Ennek ellenére sajnos még ma sem egyértelmű, hogy mi a különbség az egyes, fogyasztókat védő kategóriák között, mi is az a jótállás, a kellékszavatosság és mit jelent a garancia. Jelen cikkünk célja fogyasztói szerződések esetében tisztázni az esetleges zavarokat az egyes kategóriák között.

Új fogyasztóvédelmi szabályok

2020. augusztus 22. napján lépett hatályba a rendelkezés, mely megerősítette a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzési lehetőségeit. Az új előírásokat – melyek a fogyasztók érdekeinek erőteljesebb védelmét és a vállalkozások tisztességes működését hivatottak elősegíteni – az alábbiakban foglaljuk össze.

A szerviz jótállása

A szerviz jótállása
Sokan nem tudják, hogy fogyasztói szerződés esetén, legyen szó egy telefon, vagy egy autó garancián túli javításáról, az elvégzett munkáért maga a szerviz is kötelező jótállással tartozhat. Ennek szabályairól írunk most.
A 10.000, - forint feletti tartós fogyasztási cikkekre kormányrendelet tette kötelezővé az egy éves jótállást a vállalkozások részére. Ez vitán felül egy előremutató és fontos fogyasztói jogokat védő jogszabály, azonban egy drága termék esetén egy év elteltével már kevés esélye van a fogyasztónak egy meghibásodott termék kapcsán igényt érvényesíteni. Ezen a méltánytalan helyzeten kíván javítani a jogalkotó, ugyanis 2021. január 01. napjától változnak a kötelező jótállásra vonatkozó szabályok. Cikkünkben a tartós fogyasztói cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló jogszabály főbb módosításait szedtük össze.

A menyasszonyi ruha esete

Ügyfelünk tervezett esküvőjére és lakodalmára idén júniusában került volna sor. Tekintettel arra, hogy a jelenleg irányadó szabályok értelmében, a szertartást meg lehet tartani, a polgári esküvő megtartása mellett döntöttek, azonban a lakodalmat nem kívánták megrendezni, mely okán az esküvői ruhára nem tartottak igényt.
Nem érkezik meg az ajándéknak szánt rendelés időben, eltűnik az eladó, nem elérhető az ügyfélszolgálat, nehézkes az igényérvényesítés? Ezekkel mind találkozhat a gyanútlan megrendelő, aki az interneten vásárol. Bejegyzésünkben néhány kapaszkodót kívánunk adni, amit ellenőrizni érdemes a rendelés leadása előtt.