A kellékszavatosság kapcsán ilyen, és ehhez hasonló mondatokkal szoktunk találkozni: „De hát azt mondták erre van jótállás, három évig, mert egy évet ad a gyártó meg kettőt a törvény, de lehet, hogy csak fő alkatrészekre? Na meg mellé még szavatosságot vállalt az eladó, de most nem akar garanciába javítani, viszont fél évig bármit ki kell cserélnie, vagy egy évig, vagy még tovább. Nem?” Nem…
A fenti mondat alapvetően összekeveri a jótállást, és a kellékszavatosságot, a határidőket, a hibás teljesítési vélelmet. Bontsuk ki ezeket szépen.
Fogyasztóvédelem
Vásárlás után milyen jogok illetnek meg minket? Az alábbi esetek elolvasása, biztosan előnyére szolgál mindenkinek!
A fogyasztói jogvitákban gyakran tapasztaljuk azt, hogy a vállalkozásnak van nehezebb dolga, mivel neki kell bizonyos dolgokat bizonyítani, köteles ezt-azt elvégezni, tájékoztatást adni stb. Ez jól is van így, mivel a fogyasztó mind anyagi, mind szakértelmi, mind a jogi lehetőségek terén hátrányban van, és a jogszabály bizonyos kötelezettségeknek a vállalkozásra terhelésével próbálja ezt az erőfölényt kiegyenlíteni. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy csak a vállalkozás veszíthet egy ilyen jogvitában, és azt sem, hogy a fogyasztónak mindig minden jár. Mivel a polgári jogszabályok világszerte különös védelemmel illetik a fogyasztókat, gyakran hisszük azt, hogy ha egy üzletben kiverjük a balhét, csak nekünk lehet igazunk. A jogszabály a vállalkozásra telepít jótállási, tájékoztatási és bizonyítási kötelességeket, de nem határozza meg eleve, kinek lehet igaza egy jogvitában. Példa: Attól mert egy bolt üzletpolitikai szempontból kicserél nekünk egy száz éve vásárolt cipőt, amit szétrúgtunk a salakpályán, még nem lesz jogos a követelésünk, csak az üzletvezető azt akarta, hogy ne balhézzunk tovább. Nézzünk meg pár tévhitet a fogyasztói jogok kapcsán.
Komoly változások jöhetnek a fogyasztóvédelmi bírságok vonatkozásában. Az Igazságügyi Minisztérium által kidolgozott új fogyasztóvédelmi törvénytervezet rendelkezései szerint a fogyasztóvédelmi bírságok minimális összege közel a tízszeresére emelkedhet, ami már komoly kihívások elé állíthatják a vállalkozásokat.
A november beköszöntével a boltokban elkezdődik lassan a karácsonyi készülődés, a fekte péntek pedig idén november 24-ére esik. Magyarországon 2014 óta tartják meg a kiskereskedelemben a Black Friday nevű akciót, amelynek lényege, hogy ezen a napon a boltok átlagon felüli akciókat kínálnak a vásárlók számára. A hatalmas akciók láttán azonban sajnos hajlamosak vagyunk nem kellően körültekintően eljárni vásárlásaink során, pedig ilyenkor sem árt figyelmesnek lennünk. A legnagyobb veszélyek az internetes vásárlásaink során leselkednek ránk, így jelen cikkünkben adunk néhány tippet, amit érdemes megfogadni a világhálón történő vásárlásaink során, a Black Friday alatt is.
A jogi szempontból egyik gyakori szerződésszegési eset a hibás teljesítés, amikor a szolgáltatás vagy áru nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban rögzített minőségi követelményeknek. A Polgári törvénykönyvünk (Polgári Törvénykönyv) alapján "a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek."
Ügyfelünk karácsony közeledtével egy smart tv-vel szerette volna meglepni a családját.
Ügyfelünk használtautó kereskedésben vásárolt egy gépjárművet. Az adásvételi szerződés megkötését megelőzően az autót megtekintette, kipróbálta, kifogástalannak vélte. Majd 3 hét elteltével az autó egyszer csak megállt alatta a forgalomban. Szervizbe szállíttatta, ahol kiderült, motorhiba áll a háttérben.
Ügyfelünk nyaralásából hazatérve szembesült vele, hogy ingatlanjának tetején elhelyezett napelemek közül kettőnek az üvegezése megrepedt.
A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárművek nem minden esetben teljesítik a vásárlók elvárásait, és időnként előfordulhat, hogy egy gépjármű hibásan működik vagy nem felel meg az eladáskor vállalt követelményeknek. Ebben a cikkben a személygépjárművek hibás teljesítésével és szavatossági kérdéseivel foglalkozunk.
Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények között lennie kellene. Sokunk ilyenkor azonnal lecsap a kedvezményes árra és boldogan beáll vele a kasszához. Sajnos sok ilyen esetben kellemetlenségbe ütközhetünk, ha a pénztár észlelve a hibát igyekszik korrigálni a tévedést és normál áron értékesíteni nekünk a terméket. Cikkünk azt járja körbe, hogy ilyen esetekben mi a jogszerű eljárásmód.