Fogyasztóvédelem

Vásárlás után milyen jogok illetnek meg minket? Az alábbi esetek elolvasása, biztosan előnyére szolgál mindenkinek!

Sajnos gyakran hallani olyan vitás esetekről, problémákról, melyek mélyére ásva kiderül: a kellemetlenség könnyedén elkerülhető lett volna egy kis odafigyeléssel. Felgyorsult életvitelünk nem kedvez az alapos körültekintésnek, így az alábbiakban összeszedtük azokat a körülményeket, amiket tapasztalataink szerint gyakran hagynak figyelmen kívül a vásárlók.
Napjainkban egyre jobban érzékelhető, hogy az emberek egyre tudatosabban vásárolnak. Nagyobb értékű termékek esetén a vételáron felül egyre jobban szemponttá válik az is, hogy minél inkább védve legyenek a gyártási hibás termékektől is. Kijelenthetjük, hogy a gyártóknak és a forgalmazóknak ma már nem csak az árképzésre kell kiemelt figyelmet fordítaniuk, hanem arra is, hogy a fogyasztók egyre inkább a biztonságra törekszenek. Ennek ellenére sajnos még ma sem egyértelmű, hogy mi a különbség az egyes, fogyasztókat védő kategóriák között, mi is az a jótállás, a kellékszavatosság és mit jelent a garancia. Jelen cikkünk célja fogyasztói szerződések esetében tisztázni az esetleges zavarokat az egyes kategóriák között.

Új fogyasztóvédelmi szabályok

2020. augusztus 22. napján lépett hatályba a rendelkezés, mely megerősítette a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzési lehetőségeit. Az új előírásokat – melyek a fogyasztók érdekeinek erőteljesebb védelmét és a vállalkozások tisztességes működését hivatottak elősegíteni – az alábbiakban foglaljuk össze.

A szerviz jótállása

A szerviz jótállása
Sokan nem tudják, hogy fogyasztói szerződés esetén, legyen szó egy telefon, vagy egy autó garancián túli javításáról, az elvégzett munkáért maga a szerviz is kötelező jótállással tartozhat. Ennek szabályairól írunk most.
A 10.000, - forint feletti tartós fogyasztási cikkekre kormányrendelet tette kötelezővé az egy éves jótállást a vállalkozások részére. Ez vitán felül egy előremutató és fontos fogyasztói jogokat védő jogszabály, azonban egy drága termék esetén egy év elteltével már kevés esélye van a fogyasztónak egy meghibásodott termék kapcsán igényt érvényesíteni. Ezen a méltánytalan helyzeten kíván javítani a jogalkotó, ugyanis 2021. január 01. napjától változnak a kötelező jótállásra vonatkozó szabályok. Cikkünkben a tartós fogyasztói cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló jogszabály főbb módosításait szedtük össze.

A menyasszonyi ruha esete

Ügyfelünk tervezett esküvőjére és lakodalmára idén júniusában került volna sor. Tekintettel arra, hogy a jelenleg irányadó szabályok értelmében, a szertartást meg lehet tartani, a polgári esküvő megtartása mellett döntöttek, azonban a lakodalmat nem kívánták megrendezni, mely okán az esküvői ruhára nem tartottak igényt.
Nem érkezik meg az ajándéknak szánt rendelés időben, eltűnik az eladó, nem elérhető az ügyfélszolgálat, nehézkes az igényérvényesítés? Ezekkel mind találkozhat a gyanútlan megrendelő, aki az interneten vásárol. Bejegyzésünkben néhány kapaszkodót kívánunk adni, amit ellenőrizni érdemes a rendelés leadása előtt.
Használt gépjárművek vásárlása esetén gyakori probléma, hogy a járműnek olyan rejtett hibái merülnek fel, amelyekről az értékesítő kereskedő nem adott tájékoztatást, vagy éppen szabad szemmel nem voltak észlelhetők.  Ezek lehetnek például a visszapörgetett óraállás, nem az elmondottaknak megfelelő műszaki állapot, vagy ha az autó nem felel meg a hirdetésben bemutatott tulajdonságoknak. Amennyiben rejtett hibáról van szó, nem elvárható, hogy azt a vevő fizesse meg. Felmerül a kérdés azonban, hogy milyen lehetőségeket biztosít a jogi szabályozás a vevők jogainak védelmében?

Ép csomag, sérült termék

Az internetes vásárlás velejárója, a futárszolgálat által történő kiszállítás. Ennek során előfordulhat, hogy a csomagban a termék mégis megsérült. Vajon a címzett ilyenkor kihez fordulhat?

Internet nélkül nehéz

Ügyfelünk felmondta internet előfizetését, mert nem volt elégedett a szolgáltatóval. Szerződést kötött egy másik céggel, mert feltételezte, hogy ügyfélbarátabb módon szolgáltatnak, ráadásul hasonló előfizetési díjért gyorsabb internetet is biztosított a cég. Megkötötték a szerződést, a szolgáltató vállalta, hogy a szerződéskötés időpontjáról számítva 30 napon belül beköti a netet, telepíti a szükséges infrastruktúrát.