Hitel

Ne várjuk meg, amíg bármilyen tartozásunk végrehajtási fázisba kerüljön! Amíg a végrehajtás nem indul meg, nagyobb mozgásterünk van a tartozás rendezésére, egyezségkötésre, halasztás vagy részletfizetés kérésére. Rossz taktika tehát a fejünket a homokba dugni, mert várhatóan előbb vagy utóbb a végrehajtó kopogtat.

Egy férfi megszámolja a pénzt a borítékban.

Kölcsönt ne végy, ne adj: mert a hitel/Elveszti önmagát, el a barátot – mondja Shakespeare, és bizony sokan bólogathatnak ezeket a sorokat olvasva. Főként azok, akik saját bőrükön tapasztalták meg, hogy pénzt kölcsönadni kockázatos dolog. Bár a legrosszabb adósok a rokonok és kollégák, sokan nehezen tudnak nemet mondani, ha valaki segítségért fordul hozzájuk.

Egy piros mappás férfi egy sötét barna ajtón kopogtat.

A követeléskezelő cégek széles eszköztárat vetnek be a követelések behajtása érdekében, azonban minden esetben kötik őket a törvényi előírások. Jelen írásunkban arra keressük a választ, hogy érdeklődhet-e az adós után a behajtó cég az adós családtagjainál, illetve hogyan kell kezelnie magának a tartozásnak a tényét? Vagyis mi történik akkor, ha pl. tőlük tudják meg idős és beteg szüleink, hogy rendezetlen banki tartozásunk van?

Két kisgyerek papírdoboz ad fel az apukájuknak egy teherautóra. Költözik a család.

2018. január 1-től a három-vagy többgyermekes családok vissza nem térítendő támogatást kaphatnak, jelzáloghitel-tartozásuk csökkentése érdekében. Igaz, számos feltételhez kötött a juttatás, azonban biztosan sokakat segít majd hozzá egy boldogabb, tartozásmentes élethez. Lássuk, milyen feltételeknek kell megfelelni az igényléshez.

Egy férfi egy kávézó teraszán laptopja és kávéja előtt gondterhelten telefonál.

A mai magyar cégvilágban könnyen jönnek-mennek, szűnnek meg és születnek új cégek. A velük kapcsolatban álló magánszemélyek sok esetben tanácstalanok, hogy mikor mit lehet megtenni, vagy milyen szakasz éppen mit jelent. Részükre nyújt segítséget jelen cikk.

Fogyasztói hitelek II.

Egy férfi keze aláír egy szerződést.

A fogyasztói hitelekkel kapcsolatos bizonytalanságok megszüntetése, a fogyasztók védelmének további erősítése érdekében a közelmúltban módosításra került a fogyasztói hitelek nyújtásáról szóló törvény. A módosítások egy része a hitelekre vonatkozó kereskedelmi kommunikációt, a szerződés megkötését megelőző tájékoztatást, és a hitelképesség vizsgálatát érintették, mely változásokat korábbi írásunkban vizsgáltuk meg közelebbről. Nézzük most meg, mi változott még.

Fogyasztói hitelek I.

Egy férfi kéz aláír egy szerződést.

A közelmúlt eseményeit jelentősen meghatározták a devizahitelekkel kapcsolatos kérdések, nagy volt a bizonytalanság, hiszen sokan még mindig az évekkel ezelőtt felvett hitelek terheit cipelik. Annak érdekében, hogy a jövőben az ilyen helyzetek, a lakosság nagy részét érintő problémák elkerülhetőek, megelőzhetőek legyenek, az Országgyűlés módosította a fogyasztói hitelek nyújtásáról szóló törvényt, melybe számos, a fogyasztókat védő rendelkezés került.

Egy kéz egy ceruzával egy 46-os számra mutat egy táblázatban.

A devizahitelesek részére a kötelező elszámolást a 2014. évi XL. törvény írja elő. A bankok ezt meg is tették, ki előbb, ki utóbb. Az ügyfelek panasz formájában fejezhetik ki nemtetszésüket az elszámolássokkal szemben. A panaszok szép lassan kivizsgálásra kerülnek, amivel szemben az ügyfelek a PBT-t, azaz a Pénzügyi Békéltető Testületet kereshetik fel. Az emberek többsége ez előtt a fórum előtt soha nem járt és feltehetően nem is akart. A következő sorok hasznosak lehetnek mindazoknak, akik a PBT eljárás megindítását tervezik.

Vízben egy úszógumiban egy malacpersely.

Az utóbbi években valóságos ágazattá fejlődött a követeléskezelés, a kintlévőségek behajtása. Kisebb-nagyobb cégek egész tömege szakosodott erre a tevékenységre, vagyis a behajtásra és faktorálásra. Hogy mit is jelentenek pontosan ezek a tevékenységek? A behajtás során az azt végző társaság mintegy közvetítést végez, a hitelező megbízása szerint, faktoráláskor pedig egy számlakövetelés megvásárlása történik.

Egy férfi fél leveszi a szemüvegét és egymásra pakolt fémpénzeket nézi.

Egyéni vállalkozók, mikrovállalkozások időről-időre visszatérő panasza, hogy állandó telefonos és írásos zaklatást kell elszenvedniük olyan cégektől, akikkel valamikor a múltban – jellemzően telefonos ajánlat alapján – szóbeli szerződést kötöttek tevékenységük hirdetésére.