Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Ingatlan
  • Lakóközösség
  • Társasházi beázások problémaköre

Társasházi beázások problémaköre

2022. szeptember 15.

dr. Burján Zsuzsanna társasház, beázás, kártérítési igény, biztosítás

Társasházban élni bizonyos szempontból sokszor bosszantó, míg más aspektusból nézve, akár kényelmes megoldás is lehet. A mostani cikkünkben is egy ilyen helyzetet mutatunk be, mely leginkább a társasházi beázások problémája kapcsán nyújthat eligazítást.

Miért tűnhet jogilag bonyolultnak a társasházi beázásokkal kapcsolatos kárigények?

Nos, elsősorban azért, mert nem mindegy, hogy kivel szemben kell fellépni a jogi igényérvényesítés sor- Egy példát említve, amikor az egyik lakó azt észleli, hogy a fürdőszobájának a falán végig folyik a víz, sajnos ez első látásra nem biztosító, hogy a felső szomszéd „hibája”. Ugyanis, a társasház jogintézményének sajátossága révén külön kell választani azokat a hibaokokat, melyek a lakástulajdonosra, vagy birtokosra terhelhetőek, és külön azokat, amelyek valamilyen közös tulajdont érintő meghibásodásra vezethetőek vissza.

Mit kell tenni, ha a káresemény bekövetkezett?

Alaphelyzetben egy társasház képviseletét úgynevezett közös képviselő látja el. Ha valaki a beázás nyomait észleli, szükséges, hogy haladéktalanul értesítse a közös képviseletet, illetve a gondnokot, nem beszélve azt a szomszédot, akitől a beázás eredhet. Egy gyors hiba feltárás alkalmával megállapíthatóvá válik, hogy a beázás milyen okra vezethető vissza? Ha kiderül az, hogy esetleg a felső szomszéd figyelmetlenségből áztatta el a fürdőszobát, vagy a lakáson belüli szigetelése, stb. nem megfelelő és ez neki róható fel, akkor az igényérvényesítés iránya vele szembeni. Ha azonban a beázás oka, valamilyen, a társasházi közös tulajdont érintő cső meghibásodásából ered (csőrepedés a falban), akkor a helyreállítás kötelezettsége már a társasházat terheli.

A károsult tulajdonosnak mindenképp dokumentálnia javasolt a káreseményt (akár fotókkal rögzítve), valamint azt is, hogy a kár miként küszöbölhető ki, a helyreállítás várhatóan mekkora anyag-, és munkadíj költséget fog jelenteni számára. Ez utóbbi akár egy szakembertől beszerzett árajánlattal is meghatározhatóvá válik. Sajnos, ha jogvita merül fel oly módon, hogy mindegyik potenciális károkozó vitatja a felelősségét, akkor elkerülhetetlenné válik, hogy a károsult szerezzen be szakértői véleményt annak megállapítására, hogy a káresemény, milyen okra vezethető vissza, tehát végsősoron, hogy kivel szemben léphet fel?

A károkozó szomszéddal szembeni kárigény érvényesítése

Ha a szomszédnak felróható a káresemény, akkor az igényérvényesítést – ahogy azt fentebb említettem – vele szemben kezdeményezhető. A károkozónak jobb esetben van lakásbiztosítása, mégpedig olyan, mely felelősségbiztosítási módozatot is tartalmaz. Ez utóbbi esetben, ez a lakásbiztosító nyújthat kielégítést a károsult számára. Fontos azonban azzal is tisztában lenni, hogy amennyiben az igényt a károsulti biztosító elutasítaná, akkor a további jogi lépéseket a károsult nem ezzel a biztosítóval, hanem a károkozó személlyel szemben teheti meg. Ha pedig a szomszéd esetleg nem rendelkezik lakásbiztosítással, akkor így is, úgyis közvetlenül vele szemben lehet fellépni.

Volt olyan eset, amikor a károkozó szomszéd egyáltalán nem volt közreműködő és nem tette lehetővé annak kivizsgálását, hogy mire vezethető vissza a beázás. Általában ennek megállapításához szemlére, vagy akár súlyosabb esetben a falak megbontására is szükség van. Ilyen esetben, tehát amikor a szomszéd nem együttműködő elkerülhetetlen az, hogy gyors megoldás szülessen, akár a hatóság bevonásával. Erre alkalmas lehet egy úgynevezett birtokvédelmi eljárás kezdeményezése, mely az ingatlan fekvése szerint illetékes jegyző előtt indítható meg.

Az eljárás kezdeményező kérelemhez már javasolt azokat a bizonyítékokat is csatolni, melyekkel azt tudja alátámasztani, hogy a felső szomszédnak, illetve a közös képviseletnek jelezte a beázás tényét, azonban nem történt érdemi intézkedés. Célszerű továbbá a korábban említett bizonyítékokat is mellékelni. A jegyző jogosult a tények alapján döntést hozni és amennyiben a szomszéd terhére állapítható meg a beázás oka (pl. eláztatta a fürdőt), akkor kötelezi a birtoksértő magatartás megszüntetésére.

Mi a helyzet, ha a társasházi közös tulajdonra vezethető vissza a káresemény oka?

Ha egyértelműen megállapíthatóvá válik, hogy a társasház közös tulajdonában álló csővezeték, vagy szigetelés, stb. meghibásodásából ered a probléma, akkor viszont a hibát a társasháznak kell elhárítania. Ha jól működő társasházról van szó, akkor az ilyen hibák kiküszöbölésére vagy létezik erre elkülönített költségvetési összeg, vagy a társasház biztosítója jelenthet megoldást. Ebben az esetben a helyreállítást a társasház végzi és végső soron viseli ennek a költségeit.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Egyéb, Lakóközösség
  • Címkék: beázás, biztosítás, dr. Burján Zsuzsanna társasház, kártérítési igény
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. szeptember 15. ( 9 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Társadalombiztosítási hatósági bizonyítvány
Következő bejegyzés Ismét tönkrement egy utazási iroda!

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk mobil internet szolgáltatásra vonatkozó szerződést kötött, majd az eredeti szerződésben megadott lakcíméről elköltözött pár száz méterrel messzebb. A szolgáltatás az új lakhelyen teljesen használhatatlanná vált, mivel nem lehetett a weboldalakat megközelítőleg fél órás várakozás után sem megnyitni.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép