Mit tehetünk, hogy elkerüljük a a fizetésképtelen utazási irodákat?
A fenti kérdést sok ügyfél feltette már, azonban 100 %-os recept sajnos erre nincs. Ugyanakkor sok olyan elővigyázatossági lépést meg lehet tenni, melyek esetében a kockázat lényegesen csökkenhet. Talán az jelenthet megoldást, hogy szerződéskötést megelőzően egy nagyobb múltú, megfelelő tőkével rendelkező és az utazási irodákra vonatkozó hatósági nyilvántartásban szereplő céggel szerződünk le. Érdemes elkerülni azokat az utazási irodákat, amelyek különösen olcsó utazási ajánlatokat hirdetnek, vagy amelyek nem szerepelnek az állami nyilvántartásban sem. Ha esetleg külföldi céggel szerződünk le, akkor számítsunk arra, hogy amennyiben valamilyen probléma adódik, akkor lehetséges, hogy a cég székhelye szerint illetékes országban kell majd eljárást kezdeményezni, mely nemcsak költséges, de bonyolult is lehet.
Melyek a jogszabályi előírások, amelyek garanciát jelenthetnek?
A jelenlegi szabályozás alapján elvileg valamennyi, utazásközvetítői, utazásszervezői tevékenységet végző utazási iroda csak akkor működhet és értékesíthet utazási csomagokat, amennyiben rendelkezik a Fővárosi Kormányhivatal erre vonatkozó engedélyével. Az engedély kiadásának és fennmaradásának feltétele, hogy az utazási iroda megfelelő vagyoni biztosítékkal rendelkezzen. A vagyoni biztosíték pedig csak és kizárólag akkor megfelelő, amennyiben teljes fedezetet nyújt az iroda fizetésképtelensége esetén arra, hogy az utasok részvételi díját maradéktalanul visszafizesse és az esetlegesen, a külföldön maradt valamennyi utast hazaszállítsák.
Amelyik utazási iroda szerepel a Fővárosi Kormányhivatal nyilvántartásában, az elvileg megfelel a fenti feltételeknek. Tehát – elvileg – létezik egy állami kontroll az utazási irodák felett. Ennek van olyan eset, amikor a vagyoni biztosíték mégsem megfelelő mértékű és nem kapnak az érintett utasok megfelelő kielégítést.
Ugyanakkor az utazási iroda kötelezettsége, hogy a fentiek biztosítására egy úgynevezett vagyoni kezesi biztosítási szerződést, vagy valamely hitelintézettel garanciaszerződést kössön. A biztosítási szerződést legalább 1 éves határozott időre, míg a garancia szerződést legalább 18 hónapra kell kötni. Ugyanis, probléma esetén, az érintett biztosítási társaságnak, hitelintézetnek kell helytállnia az utazási iroda helyett, azaz a részvételi díjat kell visszafizetnie, valamint segítségnyújtást kell biztosítania az külföldön rekedt utasok részére, meg kell szerveznie a hazautazást is. Az utazási irodáknak minden év október 31. napjáig kell a kormányhivatal irányába a fentieket előre, a következő évre igazolnia. Ha ez nem történik meg, akkor a kormányhivatal hivatalból törli a nyilvántartásból az adott utazási irodát.
Mi a teendő, ha az utazási iroda nem elérhető?
Ha az utazási iroda elérhetetlenné válik, szolgáltatását nem teljesíti, az utasoknak haladéktalanul, lehetőleg igazolt módon be kell jelenteniük az igényüket az utazási szerződésben megjelölt biztosító társaság részére. Ezt általában telefonon, de mail útján is meg lehet tenni, de az írásbeliség mindenképpen javasolt, a későbbi bizonyíthatóság miatt. Meg nem kezdett utazás esetén célszerű a kárbejelentéshez csatolni az utazási szerződést, mely tartalmazza az utasok névsorát, a részvételi díjat, a részletes adatokat. Abban az esetben, amennyiben a már pórul járt utas megkezdte az utazását, akkor szintén legalább mail útján javasolt az egyedi utazási szerződést megküldeni, a körülményeket, esetleg a szállás, vagy visszautazás során felmerült problémákat ismertetni. Nagyon fontos, hogy a közvetlen elérhetőséget, ez utóbbi esetben helyesen megadja az utas a biztosító részére, a gyors kapcsolatfelvétel érdekében.
Abban az esetben, amennyiben az utas saját maga képes költséget előlegezni – például kifizeti a szállást – akkor ezt számlával kell bizonyítani, egyben jelezni kell az érintett biztosító társaság részére.
Arról, hogy vajon emelhet-e díjat az utazási iroda már aláírt szerződés után, itt írtunk részletesen.