Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Bank & biztosítás
  • Karácsonyi áruhitel és a BAR-listak

Karácsonyi áruhitel és a BAR-listak

2010. december 09.

A karácsony közeledtével az egész ország vásárlási lázban ég. A minapi sajtóértesülések alapján a lakosság jelentős része továbbra is hitellel vásárolja meg azokat a termékeket, melyeket a szerettei részére választott.

A karácsony közeledtével könnyelműen költekezünk valamennyien. Az általános statisztikai adatok alapján ez az az időszak, amikor az egész év átlagához képest az áruhitelek száma is megnövekszik. Mint minden jogvita, esetlegesen előre nem várt helyzet megelőzése érdekében, minden esetben külön jelentősége van az előre megfontolt, átgondolt döntésnek. Célszerű az áruhitel felvétele kapcsán – a lehetőségekhez képest -e előre kikalkulálni, hogy vajon, ha a legrosszabban alakulnak a pénzügyeink, akkor is lesz-e lehetőségünk határidőben, késedelem nélkül megfizetni a hátralévő törlesztő részletet. Ilyen esetekben tehát jobb elővigyázatosnak lenni. 

Az áruhitelek kapcsán több biztonsági háló állhat fenn a számunkra, kezdve az anyagi helyzetünk megvizsgálásán át, a különböző hitelfedezeti biztosításokon keresztül. Ez utóbbiak külön díj ellenében nyújthatnak számunkra biztonságot arra az általános esetre, ha önhibánkon kívül nem tudnánk a törlesztő részleteket teljesíteni. Ilyen eset lehet egy táppénzes állomány, vagy a munkaviszony megszűntetése is, ha a például a munkáltató él rendes felmondással. 

Figyelem! A hitelfedezeti biztosítások sem minden esetre nyújtanak szolgáltatást. Nagyon fontos, hogy amennyiben egy ilyen szerződéssel szeretnénk fizetőképességünket bebiztosítani, akkor előtte fontos tisztázni, hogy a biztosítás mire nyújt fedezetet, azaz szolgáltatást. Ez azt jelenti, hogy olvassuk el a biztosításhoz adott ügyfél tájékoztatót, nézzük meg azokat a szerződési feltételeket is, melyek a biztosítási szerződés tartalmát adják. 

Az áruhiteleknél, ugyanúgy, mint más hiteleknél nagyon fontos szabály, hogy a szerződési feltételek adják a jogviszony lényegét, azaz ez tartalmazza, hogy a szerződő feleknek milyen jogaik és kötelezettségeik vannak a jogviszonyból eredően. Itt bírnak különös jelentőséggel azok a rendelkezések, melyek a szerződésben foglalt törlesztésre, és annak késedelmes teljesítésére, illetve a törlesztés elmaradására vonatkoznak. Általában a hitelező pénzintézetek a szerződésszegés kifejezett eseteként rögzítik mind a késedelmes fizetést, mind pedig a nem teljesítést. Ezeknek általában az a magától értetődő következménye, hogy a hitelező pénzintézetnek megnyílik a szerződés értelmében a felmondási joga, még pedig azonnali hatállyal. A szerződés azonnali hatályú megszűntetése pedig a törlesztő részletekből , és egyéb járulékos költségekből hátra maradt összeget azonnal esedékessé teszi. Ez azt jelenti, hogy a pénzintézet ilyenkor a hátralékot és költségeit, egy összegben, és azonnal követelheti az adóson. 

Bár lehet, hogy e folyamat sokak számára ismerős lehet, hisz a sajtó rengeteget foglalkozott már ezzel a témával, azonban a rejtett következményeiről sokan nem tudnak. Ez pedig a KHR-lista, vagy közismertebb nevén a BAR-lista. 
A hitelintézetekről szóló törvényi szabályozás ugyanis lehetővé teszi a hitelező pénzintézetek számára, hogy amennyiben az adós tartozása 90 naptári napon keresztül fennáll, és ennek az összege meghaladja a minimálbér mértékét, akkor a pénzintézet jogszerűen kezdeményezheti az adós felvételét ezen a listán. 

Fontos fogyasztói követelmény, hogy a BAR- listára kerülés nem a pénzintézet kénye-kedvére történhet, azaz törvény mondja ki annak a feltételeit, mi több, garanciális szabályok kerültek beiktatásra annak érdekében, hogy ezt a jogot a pénzintézetek visszaélésszerűen ne tudják gyakorolni. ilyen garanciális szabály a fenti feltételeken felül az, hogy a pénzintézetnek előzetesen fel kell írásban szólítania az adóst. Ebben az előzetes levélben a pénzintézetnek értesítenie kell az elmaradásról, valamint arról, hogy a további hiány a BAR-listára való regisztrálást fogja eredményezni. Azonban nemcsak az előzetesen kell erre a figyelmet felhívni, hanem utólagosan is, tehát a pénzintézetnek törvényi kötelezettsége az, hogy az adatátadásról is értesítse az adóst. 

Abban az esetben, ha a pénzintézet a reá nézve kötelező szabályokat nem tartja be, akkor az adónak kifogást kell emelnie az adatátadás jogszerűtlensége ellen, és kérnie kell referenciaadatainak törlését. A pénzintézet köteles a kifogást kivizsgálni, és a vizsgálat eredményéről a nyilvántartottat írásban tájékoztatni. Abban az esetben, ha a kifogás alapos, akkor a pénzintézet köteles a helyesbített vagy törlendő referenciaadatot – a nyilvántartott egyidejű értesítése mellett – a nyilvántartást üzemeltető részére átadni, amely köteles a változást átvezetni.

Mivel egy meggondolatlan döntés igen komoly követekzményekhez vezet, ezért reméljük, hogy ezzel az írással sikerül a nagy karácsonyi forgatag ellenére is eligazítást nyújtani Olvasóink számára. Vigyázzanak magukra és kellemes vásárlást kívánunk!

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Bank & biztosítás, Fogyasztóvédelem, Garancia, Hitel
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2010. december 09. ( 12 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A ki nem vett szabadság jogi megítélése
Következő bejegyzés Fuvarozók figyelem! Újabb KRESZ módosítások a láthatáron!

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

meghibásodott autó, ügyféltörténet,

Esettanulmányok

Ügyfelünk egy 10 éves használt gépkocsit vásárolt tavaly nyáron. Zoltánnak azért tetszett meg a jármű, mert egy megbízható márka jól sikerült szériájának darabja volt, futásteljesítménye nem irreálisan alacsony, de elfogadható nagyságrendű. A biztonság kedvéért az átvételt követően is alaposan átvizsgáltatta a járművet, a szerviz azokat a kopó alkatrészeket, amiknél szükségesnek mutatkozott, ki is cserélte.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép