Fuvarozók figyelem! Újabb KRESZ módosítások a láthatáron!

Több sárga kamion sorban parkol egymás mellett.

Ismét itt az újév, és mint azt már a korábbi időszakokban is megtapasztalhattuk, az év eleje szintén nem maradhat jogszabályi változás nélkül.

A sajtóban még nem vert nagy visszhangot az új módosítás, azonban fuvarozói berkekben annál inkább. Ugyanis szemfülesebbek a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium honlapjáról már értesülhettek, hogy 2011. január 1. napjától új szabályok fognak a tehergépjárművekre vonatkozni. Ezt a főbb KRESZ módosítási foglaljuk össze az érintettek részére.A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2010. november 25. napján közzétett közleménye ad tájékoztatást arról, hogy 2011. január 1. napjától a meghatározott tehergépjárművekre nézve terhesebb KRESZ rendelkezések lépnek életbe. A jogszabályi módosítás indokaként a jogalkotó előadta, hogy a szabályozás szigorítására a megnevezett tehergépjárművek esetében azért van szükség, mert, idézzük: "a kamionok gyakran indokolatlanul, a forgalmat több percig, hosszú kilométereken át fenntartva és a biztonságos továbbhaladást veszélyeztetve hajtanak végre előzéseket. Az intézkedés célja a kockázatos gyakorlat és az általa okozott torlódások megszüntetése."Ennek értelmében, tehát a jogalkotó 2011. január 1. napjával bevezeti az előzési tilalmat minden 7500 kilogramm össztömeget meghaladó tehergépjárműre és pótkocsira. A tervezet szerint ez az előzési tilalom korlátozottan áll fenn. A korlát egyrészről időbeli korlátot jelent: ugyanis reggel 06.00. órától este 22.00. óráig áll fenn, másrészről pedig konkrétan meghatározott utakra érvényes. Így a tilalom előreláthatólag az azonos menetirányban kétsávos autópályákra, és autóutakra vonatkozik.Az előzési tilalmon felül speciális követési távolságot fog a KRESZ ezekre a tehergépjárművekre megállapítani. A jogalkotó álláspontja szerint az autópályákon kialakuló egybefüggő kamionok sora, általában jelentősen feltartja a rendes fogalmat, és közlekedési dugók kialakulásához vezet. A módosítás így egy, a követési távolságra vonatkozó egyedi követelményt vezet be, ezzel megelőzve a hasonló helyzetek kialakulását. A rendelkezés értelmében, az érintett tehergépjárműveknek olyan követési távolságot kell majd betartaniuk a közlekedésük során, mely alkalmas arra, hogy – nyilvánvalóan a biztonságos közlekedés figyelembevételével – egy másik tehergépjármű besorolhasson.A Minisztérium közleménye ezen felül külön felhívja az érintett fuvarozók figyelmét arra, hogy továbbra is hatályban maradnak azok az eseti előzési tilalmak, melyeket közúti táblák kihelyezésével már korábban bevezettek. Az új módosítás, tehát ezeket a korábbi szabályokat nem helyezi hatályon kívül, azokat változatlan tartalommal meghagyja. Társaságunk folyamatosan figyeli az aktuális jogszabály-változásokat, így amennyiben újabb módosítások látnak napvilágot, beszámolunk ezekről. Addig is böngésszék holnapunkat!