Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Kötelező biztosítás
  • Az új kötelező felelősségbiztosítási törvény aktualitásai

Az új kötelező felelősségbiztosítási törvény aktualitásai

2010. február 04.

2009. júniusban megjelenő hírlevelünkben már tájékoztattuk Kedves Olvasóinkat a 2010. január 1. napjával hatályba lépő gépjármű kötelező felelősségbiztosítási törvény főbb rendelkezéseiről.

Mivel azonban megújult szabályok alkalmazása még kezdeti időszakban van, ezért a jelen cikkünkben ismét összefoglaljuk Olvasóink számára, hogy 2010 februárjában mire is kell odafigyelniük. Egy kis általános tájékoztatáson felül lássuk a vonatkozó rendelkezéseket!

Mit is jelent a felelősségbiztosítás?

A felelősségbiztosítási szerződések általános rendelkezéseit a Polgári Törvénykönyv tartalmazza. Ez határozza meg azokat a generális, általános szabályokat, melyek valamennyi (például szakmai, vagy egyéb) felelősségbiztosítási szerződésre vonatkoznak.

A Polgári Törvénykönyv rendelkezései szerint a felelősségbiztosítási szerződés alapján a biztosított követelheti, hogy a biztosító a szerződésben megállapított mértékben mentesítse őt olyan kár megtérítése alól, amelyért jogszabály szerint felelős. Ez akkor is így van, ha a biztosított (jelen esetben károkozó) szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartása folytán következett be a káresemény. Ezekben az esetekben azonban a biztosító követelheti a biztosítottjától a kifizetett biztosítási összeg megtérítését, kivéve ha a biztosított bizonyítja, hogy a károkozó magatartás nem volt jogellenes. Főszabály szerint a biztosító a megállapított kártérítési összeget csak a károsultnak fizetheti. Az általános szabályok alapján a károsult azonban a kárának megtérítését nem követelheti közvetlenül a felelősségbiztosítótól, hanem ezt csak és kizárólag a károkozóval szemben teheti meg. Egy példával szemléltetve: a károkozónak van egy lakásbiztosítási szerződése. A családi házának a kéménye megroppant, és az pont a szomszédos ingatlan területén parkoló autóra esett, ezzel kárt okozva a gépjárműben. Ekkor a károkozó személy jelezheti, hogy az Ő lakásbiztosítási szerződése tartalmaz egy felelősségbiztosítási alakzatot is, azonban a pórul járt károsult mégsem közvetlenül a biztosítóval, hanem az ingatlan tulajdonosával szemben érvényesítheti a kárát. Az egy másik kérdés azonban, hogy a károkozó majd tovább érvényesítheti a helytálló kárkifizetést a saját biztosítójával szemben.

Miben más a gépjármű felelősségbiztosítási szerződés?

A legfőbb különbség és specialitás az általános polgári jogi szabályokhoz képest – többek között – a gépjármű felelősségbiztosítás kötelező jellege. Ez azt jelenti, hogy a forgalomba bevont gépjárművek vonatkozásában az üzembentartónak felelősségbiztosítási szerződést kell kötnie, és azt folyamatosan díjfizetéssel fenntartania. Amennyiben az nem történik meg, akkor az nemcsak szabálysértési következményeket vonhat maga után (a rendőr a közúti ellenőrzés során ellenőrzi a felelősségbiztosítást), hanem egy esetleges károkozás esetén közvetlenül helyt kell majd állni (akár akként, hogy a MABISZ megtéríti a kárt a károsultnak, majd a károkozótól követeli az igényét).

Aktualitások az új biztosítás vonatkozásában

Mint említettem, 2010. január 1. napjával lépett hatályba az új szabályozás, mely immár a korábbi rendeleti szabályhoz képest, törvény formájában tartalmazza a szabályozást. Az új törvényt egyrészről a 2010. január 1. napjától megkötött szerződésekre, másrészről pedig az ezt követő időponttól bekövetkezett károkra kell alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy például a 2009. december 312. napján bekövetkezett károkra még a régi, kormányrendeleti szabályozás lesz az irányadó.
2009. november 30. napig minden érintettnek lehetősége volt biztosítótársaságot váltani. Ugyanis az ügyfeleknek eddig kellett a felmondási nyilatkozataikat megtenni, és ezt követően az új biztosítási szerződést (akár egy másik biztosítási társaságnál) megkötni. Az új szerződések vonatkozásában a biztosítási év kezdete 2010. január 1. napja. Ideális esetben a biztosítási szerződés ajánlatának aláírásával egyidejűleg befizethető a biztosítási díj, azonban a gyakoribb, és elterjedtebb az az eset, hogy a szerződést az ügyfél interneten keresztül, megbízás útján köti meg. Ekkor a biztosító később küldi ki a csekket (ha csekkes befizetési módot választott az ügyfél), így a díjat is később fizeti be az ügyfél. És a gondok is e területen jelentkeznek a leggyakrabban. A korábbi évekből ismert, hogy amennyiben a biztosítási díjat, annak esedékességétől számított 30 napon belül az ügyfél nem fizette be, úgy a szerződése 30 nap elteltével díj nemfizetés miatt – minden különösebb közlés és tájékoztatás nélkül – automatikusan megszűnt.

Az új szabályozás szerint a biztosítóknak a díj esedékességétől számított 30 napon belül fel kell szólítaniuk az ügyfeleiket, hogy díjelmaradásuk van, és, hogy milyen következményekkel számolhatnak, ha az esedékességtől számított 60 napos póthatáridőn belül nem fizetik be az esedékes biztosítási díjat. Ez az újítás tehát nemcsak előzetes tájékoztatási kötelezettséget ír elő a biztosítók számára, hanem az eddigi 30 napos határidő helyett, immáron 60 nap elteltével szűnhet meg a biztosítási szerződés díj nemfizetés miatt. Az egész aktualitását pedig az adja, hogy azoknak az ügyfeleknek, akik a biztosítási díjat még nem fizették be, januárban nemcsak felszólítást kellett kapniuk, hanem legkésőbb 2010 februárjában a díjat rendezniük kell. Tehát, amennyiben a Kedves Olvasó – bármilyen okból kifolyólag – még mindig nem fizette be az esedékes díjat, függetlenül attól, hogy kapott-e csekket, vagy a csoportos beszedési megbízás teljesítése a díjbefizetéssel összefüggésben sikertelen volt, inkább fáradjon be a biztosítója ügyfélszolgálatára, és a lehető leghamarabb – akár készpénzes befizetéssel – rendezze a díjat.

Ezzel egyrészről megelőzhetővé válnak a biztosítási szerződéssel kapcsolatos viták, másrészről pedig egy esetleges károkozás során sem hozzuk magunkat lehetetlen helyzetbe.

 

Bejegyzés adatai

  • Szerző: DASadmin
  • Kategóriák: Kötelező biztosítás, Közlekedés, Polgári törvénykönyv, Szerződésjog
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2010. február 04. ( 13 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Építkezés és biztosítás, avagy az építési-szerelési biztosítások új nemzedéke
Következő bejegyzés Bérgépkocsi költség

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk ingatlanjának beltéri ajtaját, amely egyedi betűbevéséses üvegezésű volt, a huzat becsapta. A lakásbiztosító a számlával igazolt helyreállítási költségek csak egy részét fizette meg. Ügyfelünk ezt nem tartotta elfogadhatónak, ezért Társaságunkhoz fordult segítségért.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép