Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Fogyasztóvédelem
  • Vásárlási útmutató az ünnepekre

Vásárlási útmutató az ünnepekre

2010. november 20.

Az év végi két hónap a kereskedelemben a karácsonyi szezon, a legerősebb forgalom ekkor jelentkezik. A fogyasztóvédelemben pedig az év eleje, amikorra a termékek egy része elromlik, szétmegy vagy rosszabb esetben meg sem érkezik. Ilyenkor kapkod a pórul járt vevő, hárít az üzlet, az áruház, tanácstalanok az érintettek.

Élelmes ajándékvadászként a bevásárlások előtt ezért érdemes néhány tudnivalót felelevenítenünk annak érdekében, hogy az ajándék örömöt, az ünnep felhőtlen pihenést jelentsen. Ebben a cikkben igyekszünk segítséget nyújtani az eligazodáshoz a jogszabályi előírások és a népi legendák útvesztőjében.

Ajándékvásárlásnál mindenekelőtt gondoljuk át, hogy hagyományos úton, egyik üzletből a másikba sétálva, avagy interneten szeretnénk kiválasztani és megrendelni a terméket. Csábító lehet az internetes árkedvezmény, ám mielőtt elcsábulnánk, két dolgot feltétlenül ellenőrizzünk le: az egyik, hogy pontosan kitől is fogunk vásárolni, ki lesz az, aki a számlán eladóként lesz feltüntetve, a másik, hogy ki viseli a jótállás (garancia) terhét. Ha ugyanis utóbb a termék minőségi hibásnak bizonyul, azt a jótállást viselőjéhez kell eljuttatnunk. Ha az internetes eladó történetesen külföldi vagy nem létező, illetve létező de elérhetetlen cég, akkor biztosan meg fog gyűlni a bajunk a javítással, cserével. Különösen legyünk óvatosak elektronikai termékek vásárlásakor. Ezeknél hatványozottan fontos az elérhető hazai szervizlehetőség, a leinformálható eladó. Legyünk tudatában, hogy az internetes vásárlásnál is lehetőségünk van termékvizsgálatra, éljünk ezzel a lehetőséggel, mielőtt ajándékozunk. Internetes vásárlásnál nyolc munkanapon belül akár indokolás nélkül is visszaküldhetjük a terméket, mely esetben csak a visszaküldés díját kell viselnünk, a vételár visszajár.

Ha az üzletből vásárolunk, értékesebb, drágább termék esetén ügyeljünk arra, hogy a termék jótállási jegyét az üzletben pecsételjék le és töltsék ki. Gyakori probléma, hogy a jótállási jegyet a csomagoláson belül "elzárják", és a kitöltéshez szükséges kényelmetlen, időhúzó keresgélést megspórolják. Ha azt szeretnénk, hogy a megajándékozott ne a vásárlási számlával kérjen később javítást vagy cserét, akkor vegyük a fáradtságot a jótállási jegy kitöltetésére. A legtöbb üzletben meglepő módon azt a tájékoztatást adják, hogy a számlát, blokkot kell bemutatni a későbbi javításhoz, cseréhez, holott a jogszabály egyértelműen a jótállási jegy felmutatását követeli meg. Szintén gyakran megesik, hogy az üzletben az akciósnak hirdetett, de még így is nagy értékű termékekre az üzlet nem hajlandó jótállást vállalni, a jótállási jegyet kitölteni. Ezt ne fogadjuk el. Érdemes tisztában lenni azzal, hogy tízezer forint értékhatár felett szinte minden olyan termékre kötelező legalább egy év jótállást biztosítani, ami rendeltetése szerint tartós használatra készült.

A jótállással kapcsolatban makacsul tartja magát néhány megrögzött népi hiedelem. Ilyen a három napon belüli visszavásárlás esete. A "legenda" alapja vélhetően a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállást előíró kormányrendelet. Ezen jogszabály szerint az a vásárló, aki tartós használatra rendelt terméket vásárolt (pl. televízió, hűtő, bútor stb.), ha annak értéke meghaladja a vásárláskor a tízezer forintot, akkor jogot szerez arra, hogy a használatot akadályozó hiba esetén három munkanapon belül közvetlenül a termék kicserélését kérje. Más esetekben ugyanis hiba esetén először javítás kérhető. Tehát nem a vételárat lehet visszakérni, és nem is saját döntésünk szerint (pl. nem tetszik a színe), hanem kicserélést és csakis olyan hiba esetén, amikor a termék nem használható. Mindez nem jelenti azt, hogy később ne élhetnénk a visszavásárlás jogával, de ehhez az szükséges, hogy a forgalmazó sem kijavítani, sem kicserélni nem tudta/akarta a terméket.

A másik közhiedelem, hogy a boltban a megvásárolt termék bontatlan csomagolás esetén nyolc napon belül kicserélhető. Nos, ilyen kötelezettséget sajnos nem írnak elő a hazai jogszabályok. A tapasztalatok szerint a hazai üzletek ügyfélpolitikai okokból mégis lehetővé szokták tenni a cserét (pl. kicsi lett a gyereknek a cipő), ha a termék sértetlen és tiszta, de ez nem kötelességük! 

Végezetül érdemes még megemlíteni, hogy a tartós használati cikkekhez kötelező magyar nyelvű használati útmutatót mellékelni, vásárláskor tudatosan keressük, ellenőrizzük ennek meglétét, ha kell, kérjük számon az alkalmazottakon. A helytelen használatból eredő kárért vagy hibáért ugyanis egyetlen üzlet sem felel. Egy kis tudatossággal és elővigyázatossággal sokat tehetünk az ünnepek nyugodtságáért.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Vágány Tamás
  • Kategóriák: Fogyasztóvédelem, Garancia, Szavatosság
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2010. november 20. ( 12 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés EU döntés a szülési szabadságról - 20 hét, teljes fizetéssel
Következő bejegyzés Csak ne olyan jegesen

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy férfi az autószerelővel beszél a szervizben.

Esettanulmányok

Ügyfelünk idegenhibás balesetet szenvedett a személygépjárművével. A káreseményt bejelentette a károkozó biztosítója részére, amely alapján a biztosító kárszakértője a bejelentéstől számított 9. napon felvette a kapcsolatot Ügyfelünkkel a kárfelmérés lefolytatása végett.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép