Vásárlási útmutató az ünnepekre

Az év végi két hónap a kereskedelemben a karácsonyi szezon, a legerősebb forgalom ekkor jelentkezik. A fogyasztóvédelemben pedig az év eleje, amikorra a termékek egy része elromlik, szétmegy vagy rosszabb esetben meg sem érkezik. Ilyenkor kapkod a pórul járt vevő, hárít az üzlet, az áruház, tanácstalanok az érintettek.

Élelmes ajándékvadászként a bevásárlások előtt ezért érdemes néhány tudnivalót felelevenítenünk annak érdekében, hogy az ajándék örömöt, az ünnep felhőtlen pihenést jelentsen. Ebben a cikkben igyekszünk segítséget nyújtani az eligazodáshoz a jogszabályi előírások és a népi legendák útvesztőjében.

Ajándékvásárlásnál mindenekelőtt gondoljuk át, hogy hagyományos úton, egyik üzletből a másikba sétálva, avagy interneten szeretnénk kiválasztani és megrendelni a terméket. Csábító lehet az internetes árkedvezmény, ám mielőtt elcsábulnánk, két dolgot feltétlenül ellenőrizzünk le: az egyik, hogy pontosan kitől is fogunk vásárolni, ki lesz az, aki a számlán eladóként lesz feltüntetve, a másik, hogy ki viseli a jótállás (garancia) terhét. Ha ugyanis utóbb a termék minőségi hibásnak bizonyul, azt a jótállást viselőjéhez kell eljuttatnunk. Ha az internetes eladó történetesen külföldi vagy nem létező, illetve létező de elérhetetlen cég, akkor biztosan meg fog gyűlni a bajunk a javítással, cserével. Különösen legyünk óvatosak elektronikai termékek vásárlásakor. Ezeknél hatványozottan fontos az elérhető hazai szervizlehetőség, a leinformálható eladó. Legyünk tudatában, hogy az internetes vásárlásnál is lehetőségünk van termékvizsgálatra, éljünk ezzel a lehetőséggel, mielőtt ajándékozunk. Internetes vásárlásnál nyolc munkanapon belül akár indokolás nélkül is visszaküldhetjük a terméket, mely esetben csak a visszaküldés díját kell viselnünk, a vételár visszajár.

Ha az üzletből vásárolunk, értékesebb, drágább termék esetén ügyeljünk arra, hogy a termék jótállási jegyét az üzletben pecsételjék le és töltsék ki. Gyakori probléma, hogy a jótállási jegyet a csomagoláson belül "elzárják", és a kitöltéshez szükséges kényelmetlen, időhúzó keresgélést megspórolják. Ha azt szeretnénk, hogy a megajándékozott ne a vásárlási számlával kérjen később javítást vagy cserét, akkor vegyük a fáradtságot a jótállási jegy kitöltetésére. A legtöbb üzletben meglepő módon azt a tájékoztatást adják, hogy a számlát, blokkot kell bemutatni a későbbi javításhoz, cseréhez, holott a jogszabály egyértelműen a jótállási jegy felmutatását követeli meg. Szintén gyakran megesik, hogy az üzletben az akciósnak hirdetett, de még így is nagy értékű termékekre az üzlet nem hajlandó jótállást vállalni, a jótállási jegyet kitölteni. Ezt ne fogadjuk el. Érdemes tisztában lenni azzal, hogy tízezer forint értékhatár felett szinte minden olyan termékre kötelező legalább egy év jótállást biztosítani, ami rendeltetése szerint tartós használatra készült.

A jótállással kapcsolatban makacsul tartja magát néhány megrögzött népi hiedelem. Ilyen a három napon belüli visszavásárlás esete. A "legenda" alapja vélhetően a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállást előíró kormányrendelet. Ezen jogszabály szerint az a vásárló, aki tartós használatra rendelt terméket vásárolt (pl. televízió, hűtő, bútor stb.), ha annak értéke meghaladja a vásárláskor a tízezer forintot, akkor jogot szerez arra, hogy a használatot akadályozó hiba esetén három munkanapon belül közvetlenül a termék kicserélését kérje. Más esetekben ugyanis hiba esetén először javítás kérhető. Tehát nem a vételárat lehet visszakérni, és nem is saját döntésünk szerint (pl. nem tetszik a színe), hanem kicserélést és csakis olyan hiba esetén, amikor a termék nem használható. Mindez nem jelenti azt, hogy később ne élhetnénk a visszavásárlás jogával, de ehhez az szükséges, hogy a forgalmazó sem kijavítani, sem kicserélni nem tudta/akarta a terméket.

A másik közhiedelem, hogy a boltban a megvásárolt termék bontatlan csomagolás esetén nyolc napon belül kicserélhető. Nos, ilyen kötelezettséget sajnos nem írnak elő a hazai jogszabályok. A tapasztalatok szerint a hazai üzletek ügyfélpolitikai okokból mégis lehetővé szokták tenni a cserét (pl. kicsi lett a gyereknek a cipő), ha a termék sértetlen és tiszta, de ez nem kötelességük! 

Végezetül érdemes még megemlíteni, hogy a tartós használati cikkekhez kötelező magyar nyelvű használati útmutatót mellékelni, vásárláskor tudatosan keressük, ellenőrizzük ennek meglétét, ha kell, kérjük számon az alkalmazottakon. A helytelen használatból eredő kárért vagy hibáért ugyanis egyetlen üzlet sem felel. Egy kis tudatossággal és elővigyázatossággal sokat tehetünk az ünnepek nyugodtságáért.