Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • Ügyfélszolgálati munkatárs – Adminisztrációs osztály
    • IT Biztonsági szakember – Informatikai osztály
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Útmutató a megfelelő e-matrica kiválasztásához

Útmutató a megfelelő e-matrica kiválasztásához

2021. május 07.

e-matrica
Azzal általában mindenki tisztában van, hogy autópályára és egyes, díjköteles főutakra való felhajtás előtt rendelkeznie kell megfelelő autópálya matricával, más néven e-matricával.

Egyes esetekben ugyanakkor nem is olyan könnyű meghatározni, hogy pontosan milyen díjkategóriájú e-matrica való az adott gépjárműre. Jelen cikkünkben e dilemma eldöntéséhez szeretnénk segítséget nyújtani.

Jelenleg a díjfizetés mértékéről, illetve a díjfizetés elmulasztásának szankcióiról a használati díj megfizetése ellenében használható autópályákról, autóutakról, főutakról és azok díjáról szóló 45/2020. (XI. 28.) ITM rendelet rendelkezik. A rendelet négy díjkategóriát különböztet meg: a D1, D2, B2 és U kategóriákat.

A D1-es díjkategóriába tartoznak a motorkerékpárok és a legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, a vezetővel együtt legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsik és azoknak pótkocsija.

A D2-es díjkategóriába tartozik valamennyi olyan gépkocsi, amely egyéb díjkategóriába nem tartozik, és külön jogszabály szerint nem minősül útdíjköteles gépjárműnek. Ide tartoznak tehát azon gépjárművek, amelyeknek megengedett legnagyobb összetömegük meghaladja a 3500 kg-ot, vagy amelyek a vezetővel együtt több, mint 7 személy szállítására alkalmasak. Napjainkban könnyen találkozhatunk olyan gépjárművel, amely akár 9 személy szállítására is alkalmasak, ezen gépjárművekre a D2-es díjkategóriát kell megváltani.

A B2 díjkategóriába az autóbuszok tartoznak, míg az U kategóriába a D2 és a B2 díjkategóriába tartozó gépjárművek által vontatott pótkocsik, utánfutók tartoznak.

A díjkategória kiválasztása során tehát alapvetően három, forgalmi engedélyben szereplő sorra kell figyelemmel lennünk.

A „J” mező az adott gépjármű járműkategóriáját jelöli. Amennyiben ebben a mezőben járműkategóriaként M1, M2 vagy M3 bejegyzés található, akkor személyszállító gépjárműről beszélhetünk. Ebben az esetben vagy D1-es, vagy D2-es e-matricát kell vásárolni, a megengedett legnagyobb összetömegtől és a szállítható személyek számától függően. E két utóbbi adat a forgalmi engedély „F.1”, illetve „S.1” mezőjében található. Az N járműkategória az áruszállító gépjárműveket jelenti, számukra minden esetben D2-es e-matrica megváltása szükséges.

A megfelelő díjkategória megvásárlása az üzembentartó felelőssége, így mindig érdemes ellenőrizni, hogy valóban helyes díjkategória szerepel-e az ellenőrző szelvényen. A nem megfelelő díjkategória megvásárlása esetén az üzembentartóval szemben pótdíjkülönbözet szabható ki.

Érdemes tudni, hogy a nem megfelelő díjkategória megvásárlása esetén, a jogosultság érvényességi időtartamán belül a 1470 forint ügyintézési díj ellenében a díjkategória – díjkülönbözet megfizetése vagy visszaigénylése esetén – módosítható. Ez főként azoknak lehet könnyebbség, akik hosszabb időtartamú, havi vagy éves jogosultságot vásároltak. Az eljárás során a helyes díjkategória megállapítása érdekében be kell mutatni a jogosultság megvásárlását igazoló ellenőrző szelvényt vagy a nyugtázó értesítést, valamint a gépjármű forgalmi engedélyét. Sajnos azonban a pótdíj kiszabását követő helyesbítés nem mentesít az előzetesen kiszabott pótdíj vagy pótdíjkülönbözet megfizetésének kötelezettsége alól.

Bízunk benne, hogy a fenti információkkal segíteni tudtunk annak eldöntésében, hogy pontosan melyik e-matrica a helyes választás egyes gépjárművek esetében. Arról pedig, hogy mi a teendő akkor, ha a díjköteles útszakaszra való felhajtás előtt elfelejtettünk matricát váltani, alábbi cikkünkben olvashatnak.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Közlekedés, Útdíj
  • Címkék: díjkategória, e-matrica, kategória, útdíj
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. május 07. ( 1 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Mi az a GYED Extra?
Következő bejegyzés Mi pontosan a zaklatás?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!

Tájékoztatjuk, hogy a járványügyi készültség miatt, Ügyfeleink és munkatársaink egészségének védelme céljából a személyes ügyfélszolgálatunk kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a +36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap 8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy a járvány terjedésének megelőzése érdekében továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható, e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Megértésüket köszönjük!

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk egy nagy bútoráruházban vásárolt 200.000, - Ft-értékben egy kanapét, amely 2 hét rendeltetésszerű használat után fesleni kezdett. Ügyfelünk hiába ment be az ügyfélszolgálati osztályra panaszt tenni, az eladó nem volt hajlandó eleget tenni jótállási kötelezettségének, jegyzőkönyvet ugyan felvett az ügyfél panaszáról, de 3 hónapon keresztül semmilyen intézkedés nem történt az ügyben. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1082 Budapest, Futó utca 47-53. VI. emelet
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép