Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • Ügyfélszolgálati munkatárs – Adminisztrációs osztály
    • IT Biztonsági szakember – Informatikai osztály
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Fogyasztóvédelem
  • Tények és tévhitek: Rejtett hiba

Tények és tévhitek: Rejtett hiba

2021. június 22.

rejtett hiba, kellékszavatosság, jótállás, adásvétel, fogyasztó, hibás teljesítés,
Gyakran előfordul a mindennapi életben, hogy egy termék hibáját felfedezzük, és az eladótól kérjük annak kijavítását, vagy amennyiben ez lehetséges, a termék kicserélését. Leggyakrabban talán a használtautó vásárlásakor szembesülünk olyan jellegű hibával, amelynek kijavítását már biztosan nem szeretnénk saját zsebből megoldani. Ugyanakkor mind az eladók, mind a vevők fejében gyakori tévhitek élnek, amikre szeretnek egymással szemben hivatkozni. Sajnos ezek a tévhitek megnehezítik a jogviták rendezését és azt a hamis illúziót adják az adott félnek, hogy neki van igaza. Holott egy kicsit nagyobb odafigyeléssel, fejlettebb igazságérzettel és egy kis rugalmassággal a tévhitek felismerhetőek, és a jogviták elkerülhetőek lennének.

Hogy általában mihez van jogunk, és mik a kötelezettségeink a kellékszavatosság körében, azzal részletesen az alábbi cikkünk foglalkozik.

Jelen írásban koncentráljunk arra, hogy milyen tévhitek keringenek a rejtett hiba kapcsán, és hogyan tudjuk eloszlatni azokat.

Általános Tévhit: mindig az eladónak/vevőnek kell bizonyítania ha rejtett hiba van?

Attól függően, hogy eladó, vagy vevő pozícióban vagyunk, szeretjük azt hinni, hogy a másik félnek kell bizonyítania elsőként. De ezt meg kell vizsgálnunk, mielőtt lesöpörjük a velünk szemben támasztott igényeket. Általánosságban nem lehet kijelenteni, hogy mindig az eladót, vagy a vevőt terheli a bizonyítási kötelezettség. Ez függ a felek személyétől (vállalkozás vagy magánszemély), függ a rejtett hiba jellegétől (felismerhető volt-e vagy sem) és az eltelt időtől is (pl. hibás teljesítési vélelem fél évig illeti meg a fogyasztót). Tehát csak azért, mert hallottunk olyan esetről, amikor az eladónak kellett bizonyítania igazát, egyáltalán nem biztos, hogy a mi jogvitánkban is ez a helyzet.

Eladó Tévhit: használt autónál nem lehet rejtett hiba, úgyis mindig van rajta mit szerelni

Ez talán a leggyakoribb tévhit, ami az eladók fejében él. Sokan úgy gondolják, hogy: „egy használt autónak mindig van valami baja, a vevő tudta, hogy használt, vállalta a kockázatot.” Ezek az érvek nem csak szakszerűtlenek (jogász szemmel) de teljesen logikátlanok is. Egy használt autónak (vagy más terméknek is) vannak ismert tulajdonságai, paraméterei, amik alapján a felek megállapodnak a vételárban. Tehát egyértelmű, hogy a felek által ismert tulajdonságok alapján kerül meghatározásra a vételár. Ha ezek a tulajdonságok nem valósak, vagy később kiderül egy olyan hiba, amiről a vételár megállapításakor a vevő nem tudott, az igenis változtat a használt dolog értékén. Példa: ismerjük a jármű márkáját, típusát, korát, fogyasztását, a megtett kilométereket, és egyéb jellemzőit, amelyek ismeretében megmondjuk, mennyit ér meg nekünk. Nyilván annak ismeretében, hogy azonnal sebváltót kell cserélnünk, más vételárat tartanánk reálisnak. Lehetséges, hogy a vevő ezesetben is megvásárolná az autót, de más lenne a vételár, mert más tulajdonságokat ismer róla.

Vevő Tévhit: ha van valami rejtett hibája, amit csak az adásvétel után vettem észre, akkor biztosan az eladó a felelős

Ez nem feltétlenül igaz. Egy átlagos, körültekintő vásárlótól elvárható, hogy a nyilvánvaló hibákat felismerje. Például ha nincs meg egy fokozat a váltban, nem működik a fék stb. Ha vásárlunk egy gépjárművet, amelynek nincsenek kerekei, akkor a vásárlás után nem hivatkozhatunk arra, hogy ez a jármű rejtett hibája. Hiszen ezt a hibát ismertük (vagy nyilvánvalóan fel kellett ismernünk) a vásárláskor.

Vevő Tévhit: ha kellékszavatossági időn belül merül fel a rejtett hiba, biztosan az eladó a felelős

Ez sem igaz minden esetben. A hibáért az eladó csak akkor tartozik felelőséggel, ha az megvolt az adásvétel pillanatában. Tehát csak azért, mert a kellékszavatossági időn belül felmerül egy hiba, még egyáltalán nem biztos, hogy azt nem a rendes elhasználódás, vagy a vevő által kifejtett magatartás okozta. Mindig az adott esetben kell ezt megállapítani.

Eladó Tévhit: ha az eladó nem tudott róla (nem verte át a vevőt) akkor nem ő a felelős

A rejtett hiba akár az eladó elől is rejtve maradhatott, tehát a felelősségi kérdés megállapításakor közömbös, hogy az eladó tudott-e a hibáról. Az a fontos, hogy a vevő tudott-e róla, amikor a számára reális vételárat kifizette, tehát ezen hiba ismeretében vásárolta-e meg a dolgot. Ha bizonyítható, hogy a hiba megvolt az adásvétel pillanatában, és azt nem ismerhette fel a vevő, akkor az eladó attól függetlenül felelőséggel tartozik, hogy tudott-e a hibáról. (Nyilván, ha tudott róla, de eltitkolta a vevő elől, akkor felmerülhetnek egyéb következmények is).

Vevő Tévhit: hibás teljesítési vélelem, vagy jótállás tartama alatt biztosan az eladót terheli a felelősség a felmerülő hibákért

Ez így nem teljesen igaz. Ilyen esetekben nem a vevőnek kel bizonyítania, hogy a hiba megvolt az eladáskor, hanem ezt a törvény vélelmezi. De ez nem jelenti azt, hogy a vállalkozás ne bizonyíthatná be az ellenkezőjét. A vállalkozásnak (eladónak) kell szakértővel bizonyítania, hogy nem állt fenn a hiba, hanem az később keletkezett (pl. mert a vevő nem megfelelően használta az adott dolgot).

Eladó Tévhit: amíg a vevő nem bizonyít, nekem semmi dolgom az egésszel

Ez inkább egyfajta hozzáállásból, mintsem téves ismeretből ered, de a legtöbb ilyen típusú jogvitát ez a hozzáállás generálja. Igen előfordulhat – sőt gyakori – hogy a vevőnek kell bizonyítania szakértővel, hogy a hiba pontosan mikor keletkezett. És ezt lehet, hogy csak egy perben teszi meg. Ugyanakkor, ha minden körülmény arra mutat, hogy a hiba megvolt az eladás pillanatában, és ez már szakértő nélkül is szinte biztos, akkor az eladó részéről nagy hiba megvárni egy nyilvánvalóan vesztes pert. Hiszen bár jogszerűen mondhatjuk, hogy amíg nem bizonyít a vevő, addig nem vagyunk felelősek, de erre való hivatkozással, egy nyilvánvalóan vesztes perbe belemenni teljesen értelmetlen.  Ráadásul amellett, hogy feleslegesen elnyújtja, elmérgesíti a jogvitát, még további költségeket is generálunk vele magunknak.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Schiffer Zsolt
  • Kategóriák: Fogyasztóvédelem
  • Címkék: adásvétel, fogyasztó, hibás teljesítés, jótállás, kellékszavatosság, rejtett hiba
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. június 22. ( 1 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Megsérült eszköz - baleset
Következő bejegyzés Munkaidőkeret és az elszámolási időszak

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!

Tájékoztatjuk, hogy a járványügyi készültség miatt, Ügyfeleink és munkatársaink egészségének védelme céljából a személyes ügyfélszolgálatunk kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a +36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap 8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy a járvány terjedésének megelőzése érdekében továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható, e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Megértésüket köszönjük!

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

bírság, eljárás, lellósáv, fellebbezés

Esettanulmányok

Ügyfelünket a KRESZ 37. § (5) bekezdése alapján 100.000,- Ft közigazgatási bírsággal sújtották az autópálya leállósávjának vélelmezett szabálytalan használata miatt. Ügyfelünk a határozat kézhezvételét követően beadványt terjesztett elő, amelyben előadta a hatóság felé, hogy azért vette igénybe a leállósávot, mert a járműve hibajelzést mutatott. Részletesen kifejtette a történteket és védekezése alapjait. A hatóság Ügyfelünk érveire tekintettel a határozatot nem vonta vissza, hanem kiegészítette a határozat indoklását, de változatlanul fenntartotta, hogy a szabályszegés megvalósult.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1082 Budapest, Futó utca 47-53. VI. emelet
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép