Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Fogyasztóvédelem
  • Ígéretek vs. valóság: az eladó kellékszavatossági kötelezettsége

Ígéretek vs. valóság: az eladó kellékszavatossági kötelezettsége

2021. május 27.

elállás, garancia, jótállás, szavatosság, kellékszavatosság
Mindennapjaink során rengeteg visszterhes jogügyletet bonyolítunk le, anélkül, hogy észrevennénk (boltba megyünk, ételt rendelünk, online webshopban böngészünk, vagy adott esetben csereberélünk egymás közt dolgokat). Ezért szinte mindenki tisztában van azzal, hogy az eladó (vagy csere esetén a dolog átadója) valamiféle felelősséget vállal arra, hogy az általa eladott (átadott) dolog milyen tulajdonságokkal is bír, milyen minőségű, milyen állapotban van. Alapvető igazságérzetünk is azt mondatja velünk, hogy ha az adott dolgot valamilyen állapotban vásároltuk, vagy az eladó valamilyen tulajdonságát ismertette velünk, akkor azért helytállni köteles.

Mit jelent a kellékszavatosság?

Tudjuk, hogy ha a terméknek, amit megvettünk, valamiféle hibája van, akkor reklamálhatunk az eladónál. De pontosan miért és miként reklamálhatunk? Mit követelhetünk? Mihez van jogunk ilyenkor? Azt kinek kell bizonyítania, hogy létezik a hiba, vagy hogy pontosan mikor keletkezett? Ezekben a kérdésekben igyekszünk támpontot adni a kedves olvasónak.

A Polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) szerint olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik. Ha érdekli, mi a különbség a jótállás és a kellékszavatosság között, illetve mit jelent a garancia, ajánljuk figyelmébe alábbi cikkünket.

Tehát alapvetően a visszterhes jogügyleteknél beszélhetünk kellékszavatosságról, amely a hibásan teljesítő felet terheli. De mi is az a hibás teljesítés? A Ptk. szerint a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Például ha nem rendelkezik a szerződésben, vagy termékismertetőben megadott tulajdonságokkal.

Fontos tudnivalók a kellékszavatosságról

Ugyanakkor fontos tudnunk, hogy az általunk ismert, vagy nyilvánvalóan felismerhető hibára nem hivatkozhatunk. Ennek az az oka, hogy kizárja a hibás teljesítést, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett. Tehát csak a rejtett hibáért tartozik felelősséggel a másik fél. Ez nem azt jelenti, hogy a kötelezett eltitkolta volna a hibát, hanem csak annyit, hogy a jogosult az adott hibáról nem tudott és azt nem is ismerhette fel. Ebből az is következik, hogy ami a megtekintéskor egyértelműen felismerhető, az nem lehet rejtett hiba. Példa: ha úgy veszek meg egy gépjárművet, hogy annak nincsenek kerekei, akkor erre később, mint rejtett hibára nem hivatkozhatok. Hiszen egyértelműen fel kellett ismernem, hogy az általam megvásárolni kívánt gépjármű rendelkezik ezzel a hibával.

Szintén nagyon fontos tudnivaló, hogy a hibának, vagy a hibát okozó tulajdonságnak már a teljesítés pillanatában (az adásvétel, vagy a csere pillanatában) fenn kell állnia. A hiba fennállását alapvetően a jogosultnak (tehát a hibára hivatkozó félnek) kell bizonyítania. Fogyasztóként ebben a kérdésben van egy kis előnyünk, ugyanis fogyasztó és vállalkozás közötti szerződések esetében a fogyasztót fél évig megilleti a hibás teljesítési vélelem. Tehát az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt. Kivételt képez, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.

Mi a teendő hiba észlelése esetén?

A fentiek alapján tegyük fel, hogy megvettünk egy terméket, és azon hibát fedeztünk fel. A hiba feltehetően megvolt már az adásvétel pillanatában (nem mi okoztuk, nem a rendes használatból ered) és olyan jellegű hiba volt, amit egy megtekintéskor, kipróbáláskor nem vettünk észre, még akkor sem, ha körültekintően jártunk el. Ez esetben az eladó kellékszavatossággal tartozik felénk. De mit követelhetünk tőle? És mit kell ennek érdekében tennünk?

Fontos, hogy hibát annak felismerésekor haladéktalanul jelezzük a kötelezett felé. Ezt érdemes írásban megtenni, hogy a későbbi jogvitában bizonyítható legyen a hiba közlése, és annak időpontja.

Kellékszavatosság körében, a jogosult választásának megfelelően kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha ez lehetetlen, vagy a kötelezettnek aránytalan többletköltséget eredményezne. (Ennek megítélésekor vizsgálni kell másik kellékszavatosság lehetőségét, a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet is).

Mit tehetünk még?

Ezen kívül árleszállítást követelhetünk (pl. ha a dolog értéke egy kiegészítő funkció elvesztése miatt csökkent, de maga a dolog még rendeltetésének megfelelően használható). Ha a kötelezett nem javítja ki a hibát akkor a kötelezett költségére mi kijavíttathatjuk. Ezt akkor is megtehetjük, ha a kötelezett kijavítaná, de mi szeretnénk saját magunk intézni a javítást, sőt alapvetően jogunk van egyik kellékszavatossági jogról a másikra áttérni. Ugyanakkor ebben az esetben az ebből eredő többletköltségeket nekünk kell viselni (pl. a kötelezett maga kijavítaná a hibát, de mi egy drágább szervizbe visszük a terméket).

Ha a hiba nem jelentéktelen, és a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, vagy annak eleget tenni nem tud, akkor elállhatunk – tehát a terméket visszaadjuk, és az ellenszolgáltatást visszaköveteljük. Szintén jogunk van elállni, ha a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdekünk megszűnt.

Általános tévhit, hogy a kellékszavatossági idő állandó, de ez nem így van. A kellékszavatossági idő alap esetben egy év alatt évül el. Fogyasztó és vállalkozás között két év alatt, míg ingatlant érintő jogügyletek esetében az elévülési idő öt évig tart. Ezt követően kellékszavatossági igény érvényesítésére csak nagyon szűk körben érvényesíthetjük (pl. mert nem számít bele az elévülési időbe, amíg a dolgot rendeltetésének megfelelően nem tudjuk használni).

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Schiffer Zsolt
  • Kategóriák: Fogyasztóvédelem
  • Címkék: elállás, garancia, hibás teljesítés, jótállás, kellékszavatosság, rejtett hiba

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. május 27. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Angliából vár csomagot? Erre ügyeljen!
Következő bejegyzés A másodállásra vonatkozó tudnivalók

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő! Tájékoztatjuk, hogy 2023.07.25. napjától az alábbi elérhetőségen érik el új ügyfélportálunkat: ugyfelportal.das.hu Részletes tájékoztatást a portál működéséről ezen a linken talál: https://das.hu/ugyfelter/ Amennyiben a megadott oldalon nem találja a keresett információt, kérem hívja ügyfélszolgálatunkat a +36-1/486-36-00-as telefonszámon vagy írjon e-mailt az info@das.hu címre. Üdvözlettel, D.A.S. Jogvédelem

Közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy kéz visszatekeri egy nagy falióra mutatóját.

Esettanulmányok

Ügyfelünket kártérítés megfizetésére kötelezte az elektromos szolgáltatója egy villanyóra probléma okán (hitelesítő záró pecsét hiánya) szerződésszegésre hivatkozva. A kártérítés tartalmazta az új villanyóra felszerelését, valamint annak munkadíját is.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép