Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Fogyasztóvédelem
  • Elszállt repülőjegyek

Elszállt repülőjegyek

2012. február 06.

Egy utasszállító repül a felhők között.

Bombaként robbant a hír, miszerint a MALÉV Zrt. nem indít több járatot. 

Több utast érintett váratlanul, hogy a légitársaságnál megváltott repülőjegyével nem tud útra kelni, sem az utazás napján, sem pedig azt követően. Mi fog történni az utasok káraival? Ki fogja a már kifizetett jegyek árát visszatéríteni a törölt járatok után? A fogyasztókat érintő kérdésekre keressük a válaszokat.A kérdés megválaszolása legalább három aspektusból lehetséges: az uniós szabályok, vagy a kormány intézkedése (vonatkozó kormányrendelet szerint), vagy a repülőjegy mellé megkötött biztosítás alapján.Jelen esetben egy légitársaság fizetésképtelenségének esetéről van szó, azonban – az uniós jog – a repülő járatok törlésének esetére már évekkel ezelőtt rögzítette azokat a jogokat, melyek az utasokat megilletik. Melyek is ezek?A légi utasok jogaira uniós szabályok előírásait több éve alkalmazzák az érintett légitársaságok és hatóságok a magyar jogrendszerben is. Ennek alapján, amennyiben egy légi járat törlésére kerül sor, úgy a légi társaságnak meghatározott kötelezettségei, míg az utasoknak jogai keletkeznek.A járat törlése esetén, az utasok többféle igényt támaszthatnak a légitársasággal szemben. Ilyen a lefoglalt, megváltott jegy árának visszafizetése, vagy az átfoglalás lehetőségének biztosítása. Ez utóbbi lehetőség a magyar légitársaságon belül nyilvánvalóan nem kerül szóba, mivel más járatra helyet biztosítani a MALÉV nem fog tudni. A többi megoldás sikeres behajtása pedig a fizetőképességtől függ.Igény merülhetett fel az ellátás biztosítására, mely nyilvánvalóan azokra az utasokra vonatkozik, akik előzetes tájékoztatás hiányában a repülőtéren várakoztak.A legmarkánsabb igény a kártérítéshez való jog, melynek feltételeit szintén az EK rendelet határozza meg. A kártérítés összege 250 eurótól, akár a 600 euróig terjedhet. A mértéke alapvetően a tervezett repülőút távolságától függ. Így a 250 eurós kártérítés a maximum 1.500 km-es utakra vonatkozik, míg 400 eurók kártérítés követelhető feltételekkel, az 1.500 és 3.500 km közötti távokra. A 600 eurós követelés a fenti két lehetőségbe nem tartozó esetekben követelhető. Ez utóbbi azonban nem tipikus.Fontos előírás, hogy a légitársaság csak akkor mentesül a kártérítési követelés megtérítése alól, amennyiben bizonyítani tudja, hogy a járat törlése olyan rendkívüli ok miatt következett be, melyet az elvárható gondosság mellett sem tudott volna elkerülni. Ezek általában a természeti katasztrófákkal összefüggő esetek, úgy, mint földrengés, vagy vulkán kitörés. Álláspontom szerint a gazdasági társaság működésével összefüggő okok nem fognak alapul szolgálni arra, hogy az érintett társaság mentesüljön a kötelezettsége alól.A vonatkozó, 2012. január 31. napján megalkotott 5/2012 (I.31.) Kormányrendelet is a légi utasok jogairól szóló uniós jogszabályban foglaltakat veszi alapul, figyelemmel a légitársaság várható fizetésképtelenségére és megszűnésére. A kormány egyrészről stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősítette a MALÉV Zrt-t (úgy, mint annak idején a vörösiszap katasztrófa kapcsán a MAL Zrt-vel is tette), valamint a Magyar Állam kötelezettséget vállat arra, hogy kártalanítást és segítségnyújtást biztosít az érintett utasok számára. A kártalanítás és a segítségnyújtás a rendeletben foglalt feltételekkel nyújtható.Ennek értelmében a fenti lehetőségeket azok az utasok vehetik igénybe, akik jegyüket a MALÉV Zrt. járatainak leállását megelőzően (2012.február 3.) vásárolták meg és a légitársaság leállásának napjára, vagy azt követő 3 napon belüli utazásra (azaz 2012. február 3. és 2012. február 6. közötti időtartam alatt) jogosította fel. Azok az utasok is kielégítést kereshetnek, akik 2012. február 3-a előtt már elutaztak, de legkésőbb 2012. február 29. napjáig érvényes visszautazásra feljogosító jeggyel rendelkeznek.A kormányrendelet szerint az egyes igényeket legkésőbb 2012. március 31. napjáig kell benyújtani. A Malév Zrt. sajtóközleményében (www.malev.hu) vagy a malev@malev.com e-mail címen vagy a 1476 Budapest, Postafiók 79. levelezési címen keresztül fogadják a bejelentéseket.A kormányrendelet szerint a fenti feltételeknek megfelelő utasok igényt tarthatnak a repülőjegy más járatra történő átfoglalására, vagy más, alternativ közlekedési mód biztosítására (illetve ennek a költségének a megtérítésére) is.Azok az utasok, akik csökkentett áron vásároltak repülőjegyet, vagy törzsutas pontért tették ezt meg, abban az esetben fognak a fenti rendelet hatálya alá tartozni, amennyiben már elutaztak a célállomásukra és a retúrjegyük a 2012. február 3. és 2012. február 6. közötti időszakra vonatkozott. Ez szűkebb mozgási lehetőséget jelent a fentiekhez képest.A fenti rendelkezésekből látszik, hogy korlátozott azoknak a köre, akik a rendelet hatálya alá tartoznak. Nincsenek rendezve ugyanis azoknak az utasoknak az igényei, akik 2012. február 29. napját követő járatokra foglaltak jegyet. Számukra az uniós rendelet szerinti igényérvényesítés adott. A problémát azonban az jelenti, hogy amennyiben a MALÉV Zrt. felszámolási eljárás hatálya alá kerül, úgy jogilag hiába lehet megalapozott az igény, a sikeres behajtás kétséges.A fentiek alapján azok a személyek, akik nem tartoznak a kormányrendelet hatálya alá, legfeljebb biztosításuk terhére rendeztethetik igényeiket. Ilyen biztosítás lehet a repülőjegy, vagy utazási szerződés mellé kötött biztosítás (pl. sztornó biztosítás, vagy utasbiztosítás) is. Ezért célszerű megnézni, hogy a megkötött biztosítási szerződés a repülőjárat törlésének eseményére kiterjed-e, és amennyiben igen, úgy milyen feltételekkel kérhetjük a biztosító szolgáltatását (pl. biztosítási összeg kifizetését, vagy más, természetbeni szolgáltatást). Ennek érdekében javasolt az érintett biztosító társasággal a kapcsolatot mielőbb felvenni és bővebb tájékoztatást kérni. 

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Fogyasztóvédelem, Garancia, Külföldi utazás, Utazás
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2012. február 06. ( 11 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Utasbiztosítás - külföldön is biztonságban
Következő bejegyzés Újramázolt (kamat)plafon

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk vásárolt egy márkás matracot, melyre az eladó 15 év jótállást vállalt.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép