Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Casco – a legismertebb biztosítás

Casco – a legismertebb biztosítás

2009. május 29.

Megjelent a Kamionhírek.hu weboldalán

 

A gépjármű casco biztosítás egyike a legelterjedtebb biztosítási formáknak. Bár sokféle casco biztosítás létezik, egy általános casco biztosítás sajáthibás, illetve ismeretlen által okozott károk viselése alól is mentesít.

Aszerint, hogy mire terjed ki a casco biztosítás, megkülönböztetjük a teljes körű casco szerződést a rész-casco szerződéstől (például öregautó-casco vagy csak töréskárra és lopásra nem, illetve fordítva). Kijelenthetjük, hogy a casco a számszerűsíthető magas kockázat miatt bizony nem a legolcsóbb biztosítási forma.

Ennek ellenére egy esetleges kár bekövetkezésekor számos esetben vita alakulhat ki a biztosító és a biztosított között, amelynek oka egyfelől a biztosítók alkalmanként kiszámíthatatlan gyakorlata, másfelől pedig az ügyfelek tájékozatlansága. Mostani összeállításunkkal mentőövet kívánunk dobni eme biztosítási forma végeláthatatlan feltételeinek óceánjába.

A casco biztosítás a vagyonbiztosítás egyik formája, így rá is a vagyonbiztosítással kapcsolatos törvényi szabályozások vonatkoznak. Legtöbb esetben az ügyfelek gépjárművüket kívánják biztosítani, ezért fontos megemlíteni, hogy már a feltételek elolvasásával, végig gondolásával kiküszöbölhetők az esetleges félreértések. Alapesetben a biztosítás csak az adott gyártmánynak, típusnak és kivitelnek megfelelő alapfelszereltséggel rendelkező járműre vonatkozik. Az ezen felül a gépkocsiba – esetleg utólag – beépített tartozékokra, extra felszerelésekre nem vonatkozik. Amennyiben ezeket az extra felszereléseket és tartozékokat nem szerepeltetik a casco biztosítási ajánlatban, úgy a kárrendezés során ezek értékét a biztosító nem fogja megtéríteni. Ezért nagyon fontos, hogy amennyiben olyan gépjárművet vásárolunk, amely rendelkezik ilyen extrákkal – vagy a kiegészítőket utólag szereltettük be -, akkor a biztosítót haladéktalanul értesítsük a gépjárműben bekövetkezett változásokról, és a szerződési adatok között rögzítsük azokat, utólagos felszerelés esetén pedig módosítsuk a biztosítási szerződést.

A biztosító szolgáltatása kiterjed azokra a károkra, amelyek közvetlenül, kívülről és hirtelen fellépő mechanikai behatásnak köszönhetően lépnek fel (tipikusan a saját hibás balesetek), illetőleg amelyeket idegen személy rongálása okoz (töréskár). Azonban nem terjed ki a biztosítás a nem baleseti jellegű károkra (pl. anyagfáradás, műszaki hiba, természetes elhasználódás stb.)

Amennyiben a gépjárművet tűz – beleértve a gépjárművön belül keletkezett, valamint a külső tüzet is -, illetőleg bizonyos természeti erők – így pl. villámcsapás, földcsuszamlás, szélvihar, árvíz, belvíz, jégverés, földrengés stb. – károsítják (elemi kár), a biztosító a keletkezett kárt megtéríti. A legtöbb vitára a lopáskár meghatározása ad okot, ugyanis ez majdnem minden biztosítónál különböző lehet. Általánosnak tekinthető, hogy biztosítási eseménynek csak akkor minősül a lopás, illetve a jármű önkényes elvétele, ha a gépkocsit megfelelően lezárták. A megfelelő lezártság meghatározásában azonban akadnak eltérések az egyes biztosítók között. Némely biztosító társaságok megelégszenek azzal, ha az összes zár be van zárva, mások – különösen értékesebb gépkocsiknál – további biztonsági berendezéseket – riasztó, mechanikus védelem stb. – írnak elő. Egyes biztosítók fedezetet nyújtanak a gépjármű elrablására is. Ez esetben nyilvánvalóan értelmetlen lenne megkívánni az autó megfelelő lezártságát, hiszen a tipikus elkövetési mód ilyenkor éppen az, hogy a nyitott autója közelében tartózkodó tulajdonostól erőszakkal szerzik meg a gépkocsiját (pl. közlekedési baleset bekövetkeztét szimulálja az elkövető, és amikor a kiszemelt autó vezetője a koccanás miatt kiszáll az autójából, beugrik egy másik elkövető az autóba és mindketten elhajtanak a helyszínről).

Fizet a biztosító akkor is, ha a teljes gépjárművet nem, hanem csupán annak tartozékait (részlopás), vagy az abban tartott személyi használatú vagyontárgyakat (poggyászlopás) lopják vagy rabolják el.

A casco biztosítási szerződések területi hatálya általában Európa Törökországot beleértve, de egyes FÁK országok területére nem minden esetben terjed ki. Ezt minden esetben érdemes ellenőriznünk a szerződésünkben!

 
A biztosító szolgáltatása – kárrendezés

A kárrendezés alapvetően különbözik totálkár, illetve részkár esetén. A totálkárnak két fajtáját különböztetjük meg: a gazdasági totálkárt, illetve a műszaki totálkárt.

Gazdasági totálkárról akkor beszélünk, ha a gépkocsi olyan mértékben megrongálódik, hogy az gazdaságosan nem javítható. A műszaki totálkár esetén a gépjármű oly mértékű sérülést szenvedett, hogy annak megjavítása lehetetlenné vált.

A legtöbb biztosító a gépjármi aktuális forgalmi értékéhez viszonyítva a szerződési feltételekben meghatározza azt a határt, amíg az gazdaságosan javítható, efölött pedig totálkárként kezeli és rendezi az ügyet. Ha a jármű totálkáros, akkor a biztosító annak káridőponti forgalmi értékét téríti meg. Ez az érték sajnos nem minden esetben egyezik meg a piaci értékkel, mivel a legtöbb esetben a biztosítók az EUROTAX magyarországi használtautó katalógusának áraiból indulnak ki (ezt egyébként a szerződési feltételekben rögzítik), ezek pedig általában alacsonyabbak a piaci árnál. (Az EUROTAX számtalan korrekciós tényezőt vesz figyelembe, de alapvetően az életkor és a megtett kilométerek száma alapján becsül.) Ráadásul a biztosító még a kötvényen feltüntetett önrészesedést, és a szerződés fennmaradó éves díját is jogszerűen levonja a biztosítási összegből.

Totálkár esetén ugyancsak levonja a biztosító az ún. maradványértéket, vagyis annak a roncsnak az értékét, amely a káresemény után megmaradt. Az ügyfelek számára ezt a kárrendezési módot a biztosítási feltételek – amelyeket az ügyfél a szerződés aláírásával a maga számára kötelezőnek ismert el – is tartalmazzák, sőt azt részben törvényi szabályozás is alátámasztja, így egy esetleges jogvita esetén a bíróság is abból indul ki. Némi vigaszt jelent – főként a fiatalabb évjáratú autók tulajdonosainak -, hogy az erre vonatkozó szerződési feltételek esetén a biztosító az első forgalomba helyezést követő meghatározott ideig – általában 1/2-1 évig – totálkár esetén a gépkocsi kárkori új értékét fizeti meg.

A javítással helyreállítható károknál a biztosító egyrészt a javítási költséget, másrészt egyes járulékos költségeket (pl. szállítás, tárolás stb.) térít meg. Probléma akkor adódik, ha a javítás elvégzése után a járműben értékemelkedés áll elő. Ezt az értékemelkedést ugyanis a biztosító jogosult a javítási költségből levonni. (Ezt nevezi a szakzsargon "avultatásnak".) Ez leginkább a forgó-kopó alkatrészeknél (pl. vezérműszíj, fékbetét) bír jelentőséggel, mivel ezeket előbb-utóbb, a kártól függetlenül is cserélni kellett volna. A jelenlegi technikai színvonal mellett a jármű 6 éves kora jelenti azt a "lélektani" határt, amely fölött az avultatás indokolt, ennél fiatalabb autóknál a sérülés még szakszerű javítás mellett is inkább értékcsökkenést eredményez. (Az értékcsökkenést egyébiránt a biztosító a casco biztosítás alapján nem téríti meg.) Egyes feltételek kifejezetten tartalmazzák is azt a kikötést, hogy a jármű hatéves koráig csak bizonyos alkatrészek (pl. kerékabroncsok, akkumulátor, motor, váltó stb.) helyreállítási és pótlási költségeiből von le értékemelkedés címén.

A biztosítók a kárszemlék, és a benyújtott dokumentumok alapján, a vonatkozó feltételek figyelembe vételével állapítják meg a kifizetésre kerülő biztosítási összeget.

Fontos megjegyeznünk, hogy a biztosító előírhat bizonyos védelmi berendezéseket ahhoz, hogy a lopáskárhoz fedezetet nyújtson. Ilyenek például a gyári indításgátló (immobilizer), utólag beépített indításgátló (immobilizer), gyári riasztó, utólag beépített riasztó, riasztó és indításgátló, GPS, rablásgátló, egyéb mechanikai védelem (kormányzár, sebességváltózár, stb.) Ezek kiválasztásánál ügyeljünk arra, hogy az adott készülék rendelkezzen MABISZ minősítéssel.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Vágány Tamás
  • Kategóriák: Közlekedés, Közlekedési balesetek, Közlekedési szabálysértés
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2009. május 29. ( 14 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Bringára fel!
Következő bejegyzés Bírósági túlterheltség, megszaporodott peres ügyek száma

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

baleset, bicikli, közúti baleset,

Esettanulmányok

Ügyfelünk külföldön közlekedési balesetet okozott. A körforgalomba hajtáskor a gépjármű holtterébe kerülő biciklis csupán könnyebb sérüléseket szenvedett, az ügyészség azonban vádat emelt ügyfelünk ellen gondatlanságból elkövetett bűncselekmény ügyében.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép