Bringára fel!

Itt a jó idő, és a városban körbenézve egyre több kerékpárost láthatunk gurulni az utakon. Egy fejlett nagyvárosban a kerékpárok a közlekedési kultúra részét képező tényezők, nem beszélve arról, hogy környezetkímélő megoldást jelentenek a közlekedés szempontjából, azaz alternatívát a gépjárművekkel szemben.

A kerékpárosokra külön KRESZ szabályok irányadóak, melyeket nemcsak a kerékpározóknak kell betartaniuk, hanem az autósoknak is.

A KRESZ szabályai szerint a kerékpár egyértelműen járműnek minősül, azaz a közúti közlekedés része, így használata során nemcsak a rá vonatkozó szabályokat kell betartani, hanem használatakor járművezetésre alkalmas állapotban kell lenni.

 

Ahhoz, hogy biciklivel a forgalomban részt vehessünk, kerékpárunknak bizonyos műszaki követelményeknekis meg kell felelnie. Ezeket a feltételeket szintén jogszabály határozza meg. Jogszabályi követelmény egyebek mellett a könnyen kezelhető kormányberendezés, vagy a két, egymástól függetlenül működtethető fék, az első (fehér színű) és hátsó (piros színű) lámpa, a vörös színű hátsó- és küllőprizma, a csengő. Ezek csak azok a minimum felszerelések, melyekkel a kerékpárunknak rendelkeznie kell, ha forgalomban akarunk vele részt venni. Természetesen a biciklire szerelhetünk gyermekülést (mely egyszerre egy, 10 év alatti gyermekek részére használható), valamint utánfutót is, azonban ezeket úgy kell elhelyezni, illetve rögzíteni, hogy a kerékpárost ne zavarják, valamint, hogy a lámpákat ne takarják el. Ezen felül az utánfutót el kell látni piros színű, háromszög alakú fényvisszaverővel, valamint hátsó lámpával is.

Külön meg kell említeni, hogy lakott területen kívüli kerékpáros közlekedésnél – éjszaka, vagy rossz látási viszonyok mellett – a vezetőnek láthatósági mellényt kell viselnie. Be kell látni, hogy a láthatóság a mi érdekünk, hiszen ezzel annak esélyét csökkenthetjük, hogy kivilágítatlanságunk miatt balesetet szenvedjünk.

Ezt követően tekintsük át a legalapvetőbb szabályokat, amelyek a biciklisekre vonatkoznak! A KRESZ alapján kerékpárral közlekedni alapvetően az erre kijelöltkerékpárutakon, illetve -sávban lehet. Ezzel a helyzettel természetesen önmagában nem is lenne semmi baj, ha a nagyvárosok megfelelő hosszúságú és kialakítású kerékpárutakkal lennének behálózva. Mivel azonban hazánk nem áll túl jól ezen a téren, ezért külön kell figyelni arra, hogy biciklinkkel hol, milyen feltételekkel közlekedhetünk. Sajnos a gyakorlatlan kerékpáros – ha nincs kerékpárút és forgalomban nem mer részt venni – sokszor arra kényszerül, hogy a járdán közlekedjen. A KRESZ szerint azonbanjárdán nem lehet kerékpározni. Ez alól kivételt képeznek a 12 év alatti gyermekek, valamint az a helyzet, amikor az úttest a kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, illetve amikor a kerékpárral tilos az úttesten való közlekedés. Ez esetben – lakott területen belül – a járdán legfeljebb 10 km/h-val lehet haladni, több kerékpáros közlekedése alkalmával egy sorban haladva. Kerékpárral úttesten közlekedni kifejezetten akkor lehet, ha ezt az út és forgalmi viszonyok lehetővé teszik, akkor is a jobbra tartási kötelezettség megtartásával.

Az úttesten felmerül a buszsávban való közlekedés lehetősége. A buszsáv – a kialakult tévhitekkel szemben – a KRESZ szerint tiltott terület a kerékpárosok számára! Ez alól csak akkor van kivétel, ha jelzőtábla kifejezetten megengedi a buszsávban a kerékpáros közlekedést.

Gyakori problémaként merül fel, hogy a zebrán a kerékpáros áthajt. Ez elsősorban a jobbra kanyarodó autók elsőbbségadása során felmerülő probléma, mely rengeteg baleset forrását jelenti. A jobbra kanyarodó autónak a gyalogosok, valamint a kerékpárúton haladó kerékpáros vonatkozásában elsőbbségadási kötelezettsége áll fenn. A zebrán az elsőbbségadás azonban csak a gyalogosra vonatkozik, így a biciklisnek a kerékpárjáról leszállva, gyalogosként kellene a zebrán átkelnie, hisz ilyen módon válik jogosulttá az elsőbbségre. Nagyon fontos, hogy az ilyen jellegű kereszteződésekben legyünk különösen óvatosak, és körültekintőek, hisz egy esetleges ütközés során védtelenek vagyunk az autó erejével szemben és egy kis koccanás is rendkívül komoly sérüléseket okozhat.

Egy a lényeg: bringára fel! Élvezzük a tavaszt, használjunk kevesebb autót, de mindeközben figyeljünk arra, hogy kerékpározás közben ne hozzuk magunkat olyan veszélyhelyzetbe, mely egy kis körültekintéssel elkerülhető. És kedves autósok! Sokkal jobban figyeljünk oda a bringásokra és még inkább vigyázzunk rájuk!