Közlekedési balesetek

Egy nő begipszelt kézzel ül az orvosi rendelőben.

Napjainkban is sokszor hallhatjuk a köznyelvben a „nem vagyoni kártérítési igény” fogalmát. A korábbi polgári törvénykönyv által szabályozott – egyébként meglehetősen ellentmondásosan kezelt – intézmény helyett ugyanakkor a hatályos jog a sérelemdíjat vezette be, mint a személyiségi jogok megsértésének egyik lehetséges jogkövetkezményét.

Egy teherautó balesetet szenvedett és oldalra borult.

Egy idegenhibás közlekedési balesetben vétlen fuvarozónak érdemes tisztában lennie azzal, milyen jogcímeken is léphet fel kártérítési igénnyel a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítóval szemben.

Elsőbbségadás mindenek felett?

Valljuk be, hajlamosak vagyunk sajátos értelmezési módszerekkel közelíteni a közúti közlekedés szabályaihoz. Hol kiegészítjük a KRESZ-t, hol elveszünk belőle. „Majd elsőbbséget adok, ha ő betartja a sebességhatárt!” „Nem húzódok le, hiszen csak 130-cal lehet menni, hát most majd megtanulja, hogy tartsa be!”. A járdán kerékpározó és a kocsibeállóból kihajtó autó találkozása is egyéni szabályértelmezéseket szül, ahogyan a buszöbölből kihajtó jármű és a mögötte érkező autó találkozása sem eredményez barátságot azonnal az érintettek között. Mi történik, ha a zebrán gyalogost vagy kerékpárost gázol a gépkocsi? Vizsgáljuk meg, milyen szempontok alapján dől el a felelősség a fentihez hasonló esetekben!

Egy elszökött kutya ül az út közepén.

A kártérítési felelősség egyik különös esete a házi állatok által okozott károkért való felelősség. A mostani cikkben azokból az esetekből adunk ízelítőt, amikor a háziállat, vagy egy kóbor állat okoz kárt, például a gépkocsinkban.

Egy férfi sört iszik vezetés közben.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2018 első három hónapjában 239 közlekedési baleset bekövetkezése volt ittas járművezetéshez köthető. Ez napi 2-3 balesetet jelent, amelyek vélhetően józanul elkerülhetők lettek volna, több ezek közül halálos kimenetelűnek bizonyult. Nem csoda, hogy a büntető- és a szabálysértési jog, sőt újabban már a közigazgatási jog is szigorúan értékeli a felelőtlenségnek ezt a válfaját.

Egy sofőr autót vezet alkonyatkor.

A nyár leginkább a nyaralásról, utazásról és a pihenésről szól. Gyakori, hogy külföldre már autóval utazunk. Sajnos azonban ekkor is fel kell arra készülni, hogy milyen szabályokat, tippeket kell követni akkor, ha külföldön akár mi szenvedünk közlekedési balesetet, akár mi okozzuk azt.

Két autó koccant, a vezetők vitatkoznak.

Vevőként és eladóként is érdemes tisztában lennie azzal, hogy egy frissen eladott, illetve megvásárolt gépkocsival okozott balesetért kit terhel a felelősség, és hol futhat a félre az eljárás, ha nem vagyunk elég figyelmesek.

Egy fekete autónak hátulról nekiment egy szürke autó.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás megkötése és díjfizetéssel történő fenntartása, amint arra a neve is utal, minden gépjármű üzembentartó részére kötelező. A biztosítási kötelezettség a gépjármű hatósági engedéllyel és jelzéssel való ellátásának időpontjától egészen a gépjármű forgalomból történő kivonásáig tart. Forgalomba helyezésre nem kötelezett gépjármű esetében a forgalomban történő részvétel kezdetétől a részvétel végleges megszüntetéséig terheli.