Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • Ügyfélszolgálati munkatárs – Adminisztrációs osztály
    • IT Biztonsági szakember – Informatikai osztály
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Amikor a fizetési meghagyás tudtunk nélkül emelkedik jogerőre

Amikor a fizetési meghagyás tudtunk nélkül emelkedik jogerőre

2021. november 19.

per, nemperes eljárás, vagyonjogi követelés, jogerőre emelkedés,
A vagyonjogi követelések legtipikusabb érvényesítési módja a fizetési meghagyásos eljárás. Sajnos sokszor már csak utólag értesül a kötelezett, hogy vele szemben egy eljárás volt folyamatban. Mostani cikkünkben arról ejtünk szót, hogy ez mégis miként lehetséges, és van-e módja a kötelezettnek bármit lépnie a vele szemben támasztott követelés ellen?

Mi az a fizetési meghagyásos eljárás?

Fizetési meghagyás-os eljárást kötelezően a 3.000.000,- Ft alatti, azaz kispertárgy értékű ügyekben kell kezdeményezni. Az eljárás lényeg az, hogy a jogosult a követelését – az eljárási díj megelőlegezésével együtt – közjegyző előtt, egy nem peres eljárásban kell, hogy kezdeményezze. Ennek alapvető célja az, hogy ezekben a kis pertárgy értékű ügyekben a bíróságról a terhelést kezdetben levegyék, valamint a jogosult gyorsabban érvényesíthesse az igényét a hosszadalmas peres eljárás helyett.

A jogosult tehát előterjeszti a fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelmét vagy elektronikus úton, vagy magánemberként személyesen, az illetékes közjegyzőnél. Jelentősége van annak, hogy a kérelemben a jogosultnak meg kell jelölni azt, hogy ki a kötelezett és be kell írnia, hogy mi az a cím, melyre kézbesíthető számára a fizetési meghagyás. Ez nem feltétlenül esik egybe a lakóhely vagy a tartózkodási hely címével. Ha a kérelem megfelel a törvényi követelményeknek, akkor az illetékes közjegyző – eltérő kérelem hiányában – postai úton, hivatalos iratként tehát ajánlott és tértivevényes módon küldi meg a kötelezett számára.

A fogalomról itt írtunk részletesebben.

Mikor tekinthető kézbesítettnek a fizetési meghagyás?

A fizetési meghagyást tehát hivatalos iratként, tértivevényes formában postáztatja a közjegyző. Ez azt jelenti, hogy a közjegyzőhöz visszaérkezett tértivevényből derül ki az, hogy a fizetési meghagyást ki és mikor vette át. A kézbesítés időpontja rendkívül fontos, mivel ettől az időponttól kel számítani az ellentmondásra nyitva álló 15 naptári napos határidőt is, valamint azt is, hogyha nem kerül átvételre a hivatalos irat, akkor mikor áll be a kézbesítési fikció (erről még bővebben lesz szó).

Ha valaki megtagadja az átvételt, akkor az a postás rögzíti a tértivevényen és nyilvánvalóan a címzett, kötelezett hátrányára kell értékelni. Előfordult az is, hogy valaki épp nem tartózkodik a kézbesítési címen. Ekkor a posta értesítést hagy a hivatalos küldeményről. Ha a második kézbesítést követő 5. napig valaki nem veszi át a hivatalos küldeményt, akkor a posta úgynevezett „nem kereste” jelzéssel küldi vissza a küldeményt a feladónak, jelen esetben a közjegyzőnek. Mi ennek a következménye? Ez egy információt jelent a közjegyzőnek, mégpedig arra nézve, hogy miként számítsa ki a kézbesítési fikció bekövetkezett időpontját. Ugyanis a második kézbesítési kísérletet követő 5. naptól számított 15 naptári nap eredménytelen elteltével, jogerőssé és végrehajthatóvá válik a fizetési meghagyás, mégpedig azzal a tartalommal, ahogy azt a közjegyző kibocsátotta. Ekkor pedig közvetlenül végrehajtási eljárást is kezdeményezhet a jogosult a kötelezettel szemben.

Mit tehet az, aki önhibáján kívül nem tudta átvenni a fizetési meghagyást?

A kötelezett kifogást abban az esetben tud előterjeszteni, amennyiben a hivatalos irat kézbesítése nem volt jogszerű, illetve, ha a kötelezett valószínűsíteni tudja, hogy önhibáján kívüli okból nem tudta átvenni a hivatalos iratot. Ezzel a lehetőséggel a kötelezett a tudomásszerzéstől számított 15 napon belül élhet. Ugyanakkor, ha a kézbesítési fikció beálltát számított 3 hónap eltelt, sajnos már további lépést tenni nem lehetséges e körben sem.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: jogerőre emelkedés, nemperes eljárás, per, vagyonjogi követelés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. november 19. ( 9 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Mi az a GYÁP?
Következő bejegyzés Változtak a maszkhasználat szabályai és jön a harmadik oltás

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!

Tájékoztatjuk, hogy a járványügyi készültség miatt, Ügyfeleink és munkatársaink egészségének védelme céljából a személyes ügyfélszolgálatunk kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a +36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap 8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy a járvány terjedésének megelőzése érdekében továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható, e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Megértésüket köszönjük!

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy kéz egy mobiltelefont fog a kezében, amin egy fehér X van piros körben.

Esettanulmányok

Ügyfelünk azzal fordult hozzánk, hogy a vadonatúj, kereskedésből vett mobiltelefonja egy hét használat után meghibásodott. Visszavitte a kereskedésbe, ahonnan tovább küldték a forgalmazóhoz. A diagnosztika alaplap hibát jelzett, de az ügyfelünk három hét várakozás után sem kapta vissza egy hetes telefonját. Társaságunk megkeresésére, a kereskedéshez intézett felszólító levelünk hatására az ügyfelünk rövid úton kapott egy új telefonkészüléket, mivel az általa beküldött telefon nem volt javítható. Ügyfelünk elégedetten köszönte meg hathatós segítségünket, mely gyors, szakszerű mivolta miatt rövid úton elérte célját.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1082 Budapest, Futó utca 47-53. VI. emelet
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép