Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Amikor a fizetési meghagyás tudtunk nélkül emelkedik jogerőre

Amikor a fizetési meghagyás tudtunk nélkül emelkedik jogerőre

2021. november 19.

per, nemperes eljárás, vagyonjogi követelés, jogerőre emelkedés,
A vagyonjogi követelések legtipikusabb érvényesítési módja a fizetési meghagyásos eljárás. Sajnos sokszor már csak utólag értesül a kötelezett, hogy vele szemben egy eljárás volt folyamatban. Mostani cikkünkben arról ejtünk szót, hogy ez mégis miként lehetséges, és van-e módja a kötelezettnek bármit lépnie a vele szemben támasztott követelés ellen?

Mi az a fizetési meghagyásos eljárás?

Fizetési meghagyás-os eljárást kötelezően a 3.000.000,- Ft alatti, azaz kispertárgy értékű ügyekben kell kezdeményezni. Az eljárás lényeg az, hogy a jogosult a követelését – az eljárási díj megelőlegezésével együtt – közjegyző előtt, egy nem peres eljárásban kell, hogy kezdeményezze. Ennek alapvető célja az, hogy ezekben a kis pertárgy értékű ügyekben a bíróságról a terhelést kezdetben levegyék, valamint a jogosult gyorsabban érvényesíthesse az igényét a hosszadalmas peres eljárás helyett.

A jogosult tehát előterjeszti a fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelmét vagy elektronikus úton, vagy magánemberként személyesen, az illetékes közjegyzőnél. Jelentősége van annak, hogy a kérelemben a jogosultnak meg kell jelölni azt, hogy ki a kötelezett és be kell írnia, hogy mi az a cím, melyre kézbesíthető számára a fizetési meghagyás. Ez nem feltétlenül esik egybe a lakóhely vagy a tartózkodási hely címével. Ha a kérelem megfelel a törvényi követelményeknek, akkor az illetékes közjegyző – eltérő kérelem hiányában – postai úton, hivatalos iratként tehát ajánlott és tértivevényes módon küldi meg a kötelezett számára.

A fogalomról itt írtunk részletesebben.

Mikor tekinthető kézbesítettnek a fizetési meghagyás?

A fizetési meghagyást tehát hivatalos iratként, tértivevényes formában postáztatja a közjegyző. Ez azt jelenti, hogy a közjegyzőhöz visszaérkezett tértivevényből derül ki az, hogy a fizetési meghagyást ki és mikor vette át. A kézbesítés időpontja rendkívül fontos, mivel ettől az időponttól kel számítani az ellentmondásra nyitva álló 15 naptári napos határidőt is, valamint azt is, hogyha nem kerül átvételre a hivatalos irat, akkor mikor áll be a kézbesítési fikció (erről még bővebben lesz szó).

Ha valaki megtagadja az átvételt, akkor az a postás rögzíti a tértivevényen és nyilvánvalóan a címzett, kötelezett hátrányára kell értékelni. Előfordult az is, hogy valaki épp nem tartózkodik a kézbesítési címen. Ekkor a posta értesítést hagy a hivatalos küldeményről. Ha a második kézbesítést követő 5. napig valaki nem veszi át a hivatalos küldeményt, akkor a posta úgynevezett „nem kereste” jelzéssel küldi vissza a küldeményt a feladónak, jelen esetben a közjegyzőnek. Mi ennek a következménye? Ez egy információt jelent a közjegyzőnek, mégpedig arra nézve, hogy miként számítsa ki a kézbesítési fikció bekövetkezett időpontját. Ugyanis a második kézbesítési kísérletet követő 5. naptól számított 15 naptári nap eredménytelen elteltével, jogerőssé és végrehajthatóvá válik a fizetési meghagyás, mégpedig azzal a tartalommal, ahogy azt a közjegyző kibocsátotta. Ekkor pedig közvetlenül végrehajtási eljárást is kezdeményezhet a jogosult a kötelezettel szemben.

Mit tehet az, aki önhibáján kívül nem tudta átvenni a fizetési meghagyást?

A kötelezett kifogást abban az esetben tud előterjeszteni, amennyiben a hivatalos irat kézbesítése nem volt jogszerű, illetve, ha a kötelezett valószínűsíteni tudja, hogy önhibáján kívüli okból nem tudta átvenni a hivatalos iratot. Ezzel a lehetőséggel a kötelezett a tudomásszerzéstől számított 15 napon belül élhet. Ugyanakkor, ha a kézbesítési fikció beálltát számított 3 hónap eltelt, sajnos már további lépést tenni nem lehetséges e körben sem.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: jogerőre emelkedés, nemperes eljárás, per, vagyonjogi követelés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. november 19. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Mi az a GYÁP?
Következő bejegyzés Változtak a maszkhasználat szabályai és jön a harmadik oltás

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Kifejezés eltávolítása: vedofelszereles vedofelszerelesKifejezés eltávolítása: munkáltató munkáltatóKifejezés eltávolítása: kártérítés kártérítésKifejezés eltávolítása: kár kár

Esettanulmányok

Ügyfelünk betanított gép munkás munkakörben fémforgácsoló gépekkel dolgozik, mely munkakörre tekintettel a munkához védőfelszerelés használata, így kesztyű, védőszemüveg stb. számára elengedhetetlen.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép