Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Fizetési meghagyás – Mi az az FMH?

Fizetési meghagyás – Mi az az FMH?

2021. augusztus 17.

FMH, fizetési meghagyás, ellentmondás, részletfizetés
Az FMH a fizetési meghagyás (vagy fizetési meghagyásos eljárás) rövidítése. Sokan sem ezzel a fogalommal, sem magával az eljárással nem találkoznak, pedig évente átlagosan több, mint 500 ezer ilyen eljárás indul hazánkban. Jelen cikkünkben bemutatjuk mire jó ez az eljárás és mire kell figyelnünk ha mi kapunk fizetési meghagyást.

Mi is ez az eljárás?

A fizetési meghagyásos eljárás alapvetően a kisebb, lejárt és nem vitatott tartozások gyors, peren kívüli rendezésére szolgál. Az eljárás valamely magyarországi közjegyző előtt zajlik. Az eljárások során a közjegyző nem értékeli az egyes bizonyítékokat, így az eljárás egyfajta „automatizmus” mellett zajlik. Ennek eredménye lehet az eljárás megszüntetése vagy bírósági útra terelése. Az eljárás lényege, hogy a jogosult (az a fél, aki szerint valaki más tartozik neki) előterjeszt egy kérelmet a közjegyző vagy az Magyar Országos Közjegyzői Kamara előtt, amiben egy formanyomtatvány segítségével leírja, hogy ki és milyen okból tartozik neki. Az illetékes közjegyző elvégzi a kérelem formai vizsgálatát és ha mindent rendben talál, akkor megküldi azt a kötelezettnek (annak, aki a kérelem alapján a jogosult állítása szerint tartozik). Innentől kezdve az eljárás további menete a kötelezett által tanúsított magatartástól függ.

Mikor kötelező az Fizetési meghagyás és mikor élhetünk vele?

Három millió forint alatti, pénz fizetésére irányul és lejárt tartozások esetében főszabály szerint a bírósági igényérvényesítés előtt kötelező fizetési meghagyásos eljárást indítani. Kivétel ez alól, ha a feleknek (a jogosultnak vagy a kötelezettnek) nincs ismert belföldi kézbesítési címe (azaz lakó- vagy tartózkodási helye, illetve székhelye vagy képviselete). További kivétel, hogyha a követelés munkaviszonyból, vagy ilyen jellegű jogviszonyból, szakképzés során kötött tanulószerződésből eredő jogviszonyból, hallgatói munkaszerződésből eredő jogviszonyból, illetve egyéb más, jogszabály által meghatározott jogviszonyból ered és az ügy tárgya a jogviszony keletkezése, módosulása, megszűnése vagy a munkaviszonyból származó kötelezettségeknek a munkavállaló által történt vétkes megszegése miatt alkalmazott jogkövetkezmény, illetve fegyelmi vétség miatt alkalmazott jogkövetkezmény. Szintén nem lehet fizetési meghagyásos eljárást indítani, ha a követelés összege a 30 millió forintot meghaladja, vagy ha a követelés zálogjogi jogviszonyból ered. Abban az esetben, hogyha az eljárásban több jogosult vagy több kötelezett szerepel és a főkövetelések között több (nem azonos) követelés szerepel, szintén nem lehet fizetési meghagyásos eljárást indítani. Ezekben az esetekben a követelés peres úton, bíróság előtt történő érvényesítése lehetséges.

Hogyan kezdeményezhető az eljárás?

A kérelmet a jogi képviselő, ügyvéd nélkül eljáró természetes személyek, írásban (papíralapon vagy elektronikusan) és szóban is előterjeszthetik. Az írásbeli forma mindkét esetben egy űrlap, formanyomtatvány kitöltését jelenti.

A jogi személyek és az elektronikus ügyintézésre kötelezett egyéb személyek beadványukat kizárólag elektronikus úton terjeszthetik elő. Kivéve, ha a törvény által lehetővé tett esetekben papíralapú mellékletet csatolnak.

Amennyibe tehát magánszemélyként kívánunk ilyen eljárást kezdeményezni, úgy azt bármelyik  közjegyző előtt, szóban megtehetjük.

Mi az eljárásnak a díja?

Az FMH eljárás díjköteles, amit a kérelem benyújtásakor köteles megfizetni a jogosult, tehát a kérelmet előterjesztő fél. Mértéke a pénzkövetelés eljárás megindításakor fennálló, járulékok nélkül számított összegének 3%-a, minimum 8.000 forint. Illetve annyiszor 1.600 forint, ahány fél az eljárásban részt vesz, de maximum 300.000 forint.

Mit tegyek ha FMH-t kaptam?

Kötelezettként mindenképp érdemes tisztában lennünk azzal is, hogy milyen lehetőségeink vannak, ha mi kapunk fizetési meghagyást.

Egyáltalán nem jó taktika a fizetési meghagyás át nem vétele. Ennek oka, hogy amennyiben a fizetési meghagyás „nem kereste” jelzéssel érkezik vissza a közjegyzőhöz, azt az ellenkező bizonyításáig a kézbesítés második megkísérlését követő 5. munkanapon kézbesítettnek kell tekinteni. Amennyiben az irat az „átvételt megtagadta” jelzéssel érkezik vissza, a kézbesítés megkísérlésének napján kézbesítettnek kell tekinteni azt. Ezt nevezzük kézbesítési fikciónak. Ekkor tehát jogi szempontból úgy tekintendő, hogy az iratot kézbesítették a kötelezettnek, utólag pedig sokkal nehezebb ezeket a kérdéseket rendezni, illetve a kézbesítési fikciót megdönteni.

Az irat átvétele után azonban vannak lehetőségeink. Amennyiben úgy gondoljuk, hogy a tartozás velünk szemben jogtalan, akár azért, mert tartozásunkat már rendeztük, akár azért, mert a követelés elévült, úgy az átvételtől számított 15 napon belül ellentmondással élhetünk. A határidőben benyújtott ellentmondás esetén a jogosult feladata, hogy az átvételtől számított 15 napon beül bírósági peres eljárásban érvényesítse igényét, amennyiben azt továbbra is megalapozottnak tartja.

További lehetőség, hogy a tartozást nem vitatjuk, azonban részletfizetést vagy fizetésre halasztást kérünk a közjegyzőtől. Ezt szintén az átvételtől számított 15 napon beül kell megtennünk és díjalap 1%-át, de minimum 8.000, maximum 15.000 forintot meg kell fizetnünk a közjegyzői kamara részére.

Mi történik ha sem ellentmondás, sem részletfizetési kérelem nem érkezik 15 napon belül?

Ebben az esetben a fizetési meghagyás jogerőre emelkedik, aminek ugyanaz a hatása, mint egy jogerős bírósági ítéletnek. Ebben az esetben tehát a jogosult a kötelezett nemteljesítése esetén akár végrehajtási eljárást is kezdeményezhet, amelynek költségei elérheti, vagy akár meg is haladhatják az eredetileg követelt összeget.

Összefoglalás

A fizetési meghagyásos eljárás gyors és hatékony eszköz tud lenni lejárt és nem vitatott pénzkövetelések esetében. Kötelezettként biztos, hogy nem azzal járunk a legjobban, hogyha „homokba dugjuk a fejünket” és nem veszünk tudomást a fizetési meghagyásról. Végső esetben kérjünk részletfizetést vagy fizetésre halasztást terheink enyhítése érdekében.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: ellentmondás, fizetési meghagyás, FMH, részletfizetés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. augusztus 17. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A tanév rendje - tudnivalók
Következő bejegyzés Kisiskola - Támogatjuk a gyermekek fejlődését

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk egy multinacionális vállalat egyik áruházának áruházvezetője volt, amikor egy jól megtervezett folyamat eredményeként munkaviszonyát felmondással megszüntették.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép