Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Fogyasztóvédelem
  • A hibás teljesítéssel összefüggő lehetőségek – 1. rész

A hibás teljesítéssel összefüggő lehetőségek – 1. rész

2022. május 02.

hibás teljesítés, határidők, garancia, kellékszavatosság, termékszavatosság
Hibás teljesítés esetén elfordulhat, hogy a fogyasztó már hallott a termékszavatosságról. Ezt a jogintézményt könnyű összekeverni a kellékszavatosság, vagy a jótállás fogalmaival, ami azért gond, mert külön igényérvényesítési lehetőségről van szó, ha valamely termék, vagy szolgáltatás egyébként hibás. A mostani cikkünkkel nem titkolt célunk az, hogy hozzájáruljunk ahhoz, hogy olvasóink tudatosabb fogyasztóvá váljanak, ezáltal jogaikat is megfelelően tudják érvényesíteni.

Mi is az a hibás teljesítés?

Szerintem száz százalék, hogy olvasóink mindegyikének volt már olyan vásárlása, ahol a termék hibás volt. Ha valakivel fogyasztóként fordul elő ilyen, kedvezőbb helyzetbe kerül, mivel a Polgári Törvénykönyv, és egyéb rendeletek bizonyos határidőn belüli hiba esetén eleve abból indul ki, hogy a termék már a teljesítéskor hibás volt. Ekként legfeljebb az eladóra fog az a teher esni, hogy igazolja a hibás teljesítés miatti mentesülését.

A Polgári Törvénykönyv egyértelműen kimondja, hogy az eladó hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Ez alól a szabály alól kivételt képez az az eset, ha jogosult, tehát a vevő a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.

Jótállás és kellékszavatosság

Hibás teljesítésen belül megkülönböztetünk két nagy csoportot. Az egyik a jótállás, míg a másik a kellékszavatosság.

Jótállásról vagy köznapi elnevezésével garanciáról akkor beszélünk, amikor az eladó, vagy a szerződés alapján magára nézve vállalta, vagy a jogszabály alapján kötelezően helytállni tartozik a hibás teljesítéséért, mivel az ezekben meghatározott időn belül valamilyen hiba keletkezett a termékben. Egyes, tartós fogyasztási cikkek esetében például külön rendelet határozza meg azt, hogy legalább 1 éves jótállási határidő áll fenn ezekre a termékekre. Az újépítésű ingatlanok vonatkozásában szintén külön rendelet szól arról, hogy az ingatlan egyes alkotóelemeire, mint például a nyílászárókra, vagy a tetőre milyen mértékű garanciát köteles az eladó nyújtani. Ez lehet 3, vagy 5 vagy akár 10 éves időtartam is.

Az eladó csak akkor mentesül a jótállási kötelezettsége alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett. Tehát ebből az következik, hogy amennyiben egy új hűtőre 1 éves jótállás áll fenn, és a vásárlást követő 6 hónap elteltével ez a hűtő meghibásodik, akkor a vevőnek elegendő azt bizonyítania, hogy milyen hibajelenség áll fenn. Ezt természetesen az eladó számára be is kell jelentenie, és ilyenkor az eladónak a hibás teljesítését ki kell küszöbölnie. Ugyanakkor, ha az eladó bizonyítja azt, hogy a hűtő meghibásodása netán a vevő olyan magatartásából ered, mely nemrendeltetésszerű (például leszakította hűtő ajtaját), akkor mentesül a helytállási kötelezettsége alól. Tehát itt a törvény abból indul ki, hogy a garanciális határidőn belüli meghibásodásért mindenképp felelnie kell az eladónak.

A jótállási igény érvényesítésére egyebekben a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

Mi az a kellékszavatosság?

A kellékszavatosság jogintézménye szintén az eladó hibás teljesítéséhez kapcsolódik. Ugyanis az olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik. A kellékszavatosság a jótálláshoz képest abban különbözik, hogy – bizonyos kivételekkel, melyeket a Polgári Törvénykönyv határoz meg – a vevőnek kell elsődlegesen mindent bizonyítania, tehát azt, hogy a hibajelenség fennáll, hogy azért az eladó felel és ez a hiba a törvényben előírt határidőn belül keletkezett.

A törvény nem teszi lehetővé azt, hogy korlátlan ideig érvényesíthesse a vevő a hibás teljesítésből eredő jogait, tehát erre határidőt szab meg. A jogosult a kellékszavatossági igénye ugyanis a teljesítés időpontjától számított 1 év alatt évül el. Ha azonban a vevő fogyasztó (tehát nem gazdálkodó szervezetként vásárolta meg az új terméket), akkor a kellékszavatossági igény a teljesítés időpontjától számított 2 év alatt évül el. Ha a fogyasztó netán használt terméket vásárolt, akkor a kellékszavatossági idő minimum 1 év lehet.

Ha a kellékszavatossági igény megalapozott, akkor a vevő az alábbi igényekkel élhet az eladóval szemben. A vevő elsősorban kijavítást vagy kicserélést igényelhet. Ez alól kivételt képez az, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne. Ez utóbbi általánosságban – nyersen fogalmazva – azt jelenti, hogy amennyiben a termék javítható és ez kevésbé költséges az eladónak, akkor a vevő nem kérhet termékcserét.

Ha pedig a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt, akkor a vevő áttérhet vételár arányos leszállítására vagy – a törvényben meghatározott kivétellel – a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a hiba jelentős mértékű.

Fontos gondolat, hogy új szabályként lépett életbe, hogy a fogyasztó és vállalkozás közötti – ingó dolognak minősülő áru adásvételére, digitális tartalom szolgáltatására vagy digitális szolgáltatások nyújtására irányuló – szerződés esetén a fogyasztó a hibát a kötelezett költségére maga nem javíthatja ki, illetve mással sem javíttathatja ki azt, tehát ebben az esetben az eladótól, vagy szervizétől tudja a javítást kérni.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Fogyasztóvédelem, Hibás teljesítés
  • Címkék: garancia, határidők, hibás teljesítés, kellékszavatosság, termékszavatosság
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. május 02. ( 11 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A sérülékeny csoportokba tartozó munkavállalókról
Következő bejegyzés A termékszavatosság II.rész

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünknek Pápa belvárosában egy lakóház előtt kellett parkolnia addig, amíg unokáit a szemközti iskolába bekísérte. Az autó a járda és az úttest közötti közterületen állt, sem a járdára, sem az úttestre nem lógott be. A fenti időpontban viharos széllökések voltak a településen. Amikor 20 perccel később visszatért az autóhoz, körben összetört tetőcserép és vakolatdarabokat talált. Az autó tetőlemezére zuhant egy tetőcserép, horpadásokat, valamint egy apró sérülést okozott az első szélvédőn, amely azonban a látótér közepére esik. Az esetet fényképekkel dokumentálta, bement a lakóházba, felkereste a közösképviselőt, és bejelentette neki és a lakóépület biztosítójának a történteket. A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép