Vigyázzunk a kerékpárosokra is!

Két kisgyerek egymás mögött biciklizik, mögött a szüleik.

A statisztikák szerint a kerékpáros balesetek többségében a gépjármű vezetőjének felelőssége áll fenn és a vezető okok között a relatív gyorshajtás - vagyis az út, időjárási és látási viszonyoknak nem megfelelő sebesség megválasztása - valamint a kanyarodási és elsőbbségadási szabályok be nem tartása szerepelt.

Bár az ittas vezetésből adódó balesetek száma az elmúlt években csökkenő tendenciát mutat, még mindig rendszeresen előfordul közlekedési baleseti okként. Miként óvja a KRESZ a két keréken közlekedőket?

Azon esetekben, amikor az ütközés okozói a kerékpárosok, leggyakrabban a láthatóság hiányára, a tilos jelzés és a kötelező haladási irány figyelmen kívül hagyására, valamint az ittasságra vezethető vissza a baleset. A megelőzéshez alapvetően a közlekedés minden résztvevőjének be kell tartania a közlekedési szabályokat. Nagyon fontos mindig kiemelt figyelmet fordítani a jelzőtáblákra és az azok alatt található kiegészítő táblákra, hiszen egyre több helyen elsőbbséget kell adni a kerékpárúton közlekedőknek. A járművezetőknek fokozott óvatossággal kell megközelítenie az úttesten haladó kerékpárost és előzésükkor lényeges a kellő oldaltávolság tartása, valamint az irányváltoztatási szándék figyelembe vétele.

A láthatóság kulcsfontosságú a kerékpárosok körében, hiszen az feltétele a kellő időben történő észlelésnek, mely a balesetek megelőzéséhez nélkülözhetetlen. Rendelet írja elő, hogy a kerékpárt fel kell szerelni elől fehér vagy kadmiumsárga, hátul piros fényű lámpával. Elől egy fehér, hátul egy vagy két piros, nem háromszög alakú fényvisszaverőt kell szimmetrikusan elhelyezni. A jogszabály a borostyánsárga prizmák meglétét az első kerék küllőin előírja, egyéb helyeken megengedi, valamint kimondja, hogy fehér, kadmiumsárga, illetve vörös fényt adó lámpa elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is.  A rendelet megbízható kormánykészülék, két egymástól független fék és csengő meglétét is előírja. A KRESZ a kerékpáros láthatósága érdekében megköveteli a fényvisszaverő mellény viselését éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a lakott területen kívül. Fejvédő használatát a jogszabály nem írja ugyan elő, de mindenképpen ajánlott, tekintettel arra is, hogy a kerékpárosok az utakon kaszni hiányában jóval védtelenebbek az autósoknál.

A jogszabályok betartása mind a kerékpárosok, mind a járművezetők részéről már lényeges előrelépést jelenthet a balesetek számának csökkenésében, mindazonáltal szükséges az egymásra való fokozott odafigyelés a közlekedés összes résztvevője részéről.