Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Úthibák – kártérítési igények

Úthibák – kártérítési igények

2023. március 22.

kátyú, kártérítés, úthibákból eredő károk
Nem jelent újdonságot a gépjárművezetők számára, hogy Magyarországon a közutak minősége némi kívánni valót hagynak maguk után. Nagy számban találkozunk olyan ügyekkel, melyek az úthibákból eredő kártérítési igényekkel van összefüggésben. Az igényérvényesítés jellemzően nehézkes, mert a károsult sokszor nem tudja, hogy mit tegyen akár a helyszínen, akár a későbbi igényérvényesítés során. Most a legfőbb lépésekről és szabályokról fog szó esni ebben a cikkben.

Kártérítési igények – a közutak kezelése kinek a kötelezettsége?

Az 1988. évi I. törvény rendelkezik általánosságban arról, hogy a közutak kezelése kinek, minek a kezelésébe tartozik. A közutakat általában – attól függően, hogy az hol fekszik – az állam, vagy az önkormányzat, illetve tipikusan ezekkel, koncessziós szerződésben szerződött társaság kezelésébe tartozik. Ez azt jelenti, hogy az utak ellenőrzését, karbantartását, az áthibák kijavítását is ezek az üzemeltetők köteles ellátni. A kezelés keretében leginkább az tartozik, hogy meghatározott időnként az utakat ellenőrizzék, megtisztítsák, gondoskodjanak a hibák kijavítása iránt, illetve megfelelően felhívják azokra a figyelmet. Mindezeket persze az útkezelőnek megfelelően kell dokumentálnia, rögzítenie és ha az derül ki, hogy nem a jogszabályban előírt időben történt az ellenőrzés, vagy az úthiba nem került a jogszabályban meghatározott időpontban kijavításra, akkor eséllyel megalapozott lehet a felelőssége is.

Tehát, amennyiben az útkezelő a fentiekre vonatkozó kötelezettségüket nem tudja teljesíteni és ebből eredően esetleg kára keletkezik valakinek, azért köteles helytállni, tehát kártérítést is fizetni.

Mit tehet egy kátyúkár esetén a károsult, azaz mi a kötelezettsége e körben a károsultnak?

Ha az érintett járművezető, egy adott útszakaszon kátyúba hajt és ebből eredően kára keletkezett, úgy sok mindent szükséges bizonyítania. Először is azt, hogy a kár milyen szakaszon, milyen kátyú, vagy úthiba által következett be. Ez megfelelő dokumentációval történhet meg, akár fotók készítésével, akár a rendőrség helyszínre hívásával és jegyzőkönyv felvételével. A károsultnak ugyanakkor azt is igazolnia kell, hogy az autóban bekövetkezett sérülés, kizárólag az érintett úthiba miatt következett be és annak a költsége mekkora összeget tesz ki. Első körben ennek igazolására akár egy szerviz által adott javítási árajánlat is alkalmas lehet.

Szükséges, hogy a károsult a kárigényét mielőbb, tehát a lehető leghamarabb ás igazolható módon bejelenteni az útkezelő részére. Ehhez az írásbeli bejelentéshez erősen javasolt, hogy a már rendelkezésre álló bizonyítékokat is csatolja a károsult. Felmerülhet a kérdés, hogy a károsult vajon honnan tudja, hogy kinek a kezelésében áll az érintett útszakasz? Erről a helyszínen akár a rendőrség is nyilatkozni tud, vagy az érintett önkormányzat, illetve a közútkezelő igazgatósága is nyilatkozni tud.

Kártérítési igények – Milyen problémák, hiányosságok merülhetnek fel?

Ha a helyszínen és baleset időpontjában nem kerülnek rögzítésre a bizonyítékok, ha nem kerül mielőbb igazolható módon, írásba bejelentésre a kárigény, akkor jellemzően a kárigény érvényesítése sem lesz eredményes. Ezért fontos, hogy a károsult rendőrt hívjon a helyszínre, rögzítse az esetleges tanúk nyilatkozatait, készítsen fotókat a sérülésről, a kátyúról és a helyszínről. Lényeges az is, hogy amennyiben bizonyítható, hogy a károsult az úthibával érintett szakaszt jól ismeri vagy a jelzőtábla felhívásának ellenére nem választotta jól meg a megfelelő sebességet és ezzel hozzájárult a baleset bekövetkeztéhez, akkor kétségessé válhat az igényérvényesítése is. Ennek oka a károsultat terhelő kármegelőzési kötelezettség megszegése.

A fentiekből kitűnhet, hogy egy ilyen igény érvényesítése is megfelelő körültekintést és bizonyítottságot követel meg. Ezért a káresemény helyszínén és idején célszerű a fentiek szerint eljárni.

 

Ügyfelünkkel megtörtént kátyúkár esetről itt olvashatnak.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Közlekedés
  • Címkék: kártérítés, kátyú, úthibákból eredő károk
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. március 22. ( 3 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Egyenlő bánásmód követelménye és a munkaviszony próbaidő alatti megszüntetése
Következő bejegyzés Személyiségi jogok

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy pincérnő éppen a rendeléseket kezeli a számítógépen.

Esettanulmányok

Ügyfelünk öt hónapja dolgozott egy cukrászában, ahol bár számtalan ponton sértett a munkáltató szabályokat. Ennek ellenére jól érezte magát a kollégái között, és lelkiismeretesen végezte a munkáját. A próbaidő sikeresen eltelt, ezt követően azonban kiderült, hogy ügyfelünk várandós. Már ekkor igénybe vette a segítségünket, hogy adjunk a számára tájékoztatást, milyen jogai vannak, elküldhetik-e amiatt, hogy ő gyermeket vár.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép