Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Fogyasztóvédelem
  • Termékfelelősségi szabályok áttekintése

Termékfelelősségi szabályok áttekintése

2022. november 16.

A termékfelelősség nem egy szokványos, mindennapi életben közszájon forgó fogalom. Sokan nem is hallottak róla, pedig egy élő és igen hasznos jogintézmény. Az érintett termékfelelősségi szabályok leginkább akkor kerülnek előtérbe, amikor valamilyen termék hibája, például törése, extrém helyzetben robbanása miatt, személyi sérülés, vagy valamilyen más ingóságban, vagyonban történő kár keletkezik, következik be. Ki és mit tehet ilyenkor? Egyáltalán: érvényesíthetőek-e az ilyen károk, és ha igen, akkor vajon kivel szemben? Ezekre a feltett kérdésekre adjuk meg a pontos választ!

Miről is van szó?

A Polgári Törvénykönyv a kártérítési felelősség egyes esetei kapcsán tér ki a termékfelelősség szabályaira. Nagyon egyszerűen fogalmazva akkor beszélünk termékfelelősségről, amennyiben valamilyen ingóság, termék hibájából, valami másban, egy vagyontárgyban vagy valakinek a személyében kár, sérülés következik be. Részletesebben kifejtve pedig akkor beszélünk termékkáról, ha valakinek a hibás termék által okozott testi sérülése vagy egészségkárosodása miatt kára keletkezett, illetve, ha a hibás termék más, magánhasználatban lévő dolgokban okozott kárt. Ez utóbbi vonatkozásában a törvény azt is kiköti, hogy milyen összeghatár felett ismeri el a kárt termékkárnak. Eszerint a kárnak meg kell haladnia az 500 eurónak, a Magyar Nemzeti Bank hivatalos devizaárfolyama szerinti forintösszegét. Ezt az összeghatárt el nem érő esetekben nem alkalmazhatóak a termékfelelősségre vonatkozó szabályok.

Ki felel a termékkárokért?

Ha egy termék hibás és közvetlenül ez okozza a kárt, akkor a termék gyártója – a Polgári Törvénykönyvben rögzített – termékfelelősség szabályai alapján köteles helytállni és kártérítést fizetni a károsult számára.

Mikor hibás a termék?

A félreértések elkerülése végett, a Polgári Törvénykönyv azt is meghatározza, hogy a termékfelelősség esetén, mikor minősül hibásnak egy termék. Erre amiatt van szükség, mert ez a hiba nem egyelő ugyanazzal a fogalom-meghatározással, mint amelyet egy garanciális, vagy kellékszavatossági helytállásnál rögzít a törvény.

A termék egyébként akkor hibás, amennyiben nem nyújtja azt a biztonságot, mely általában elvárható tőle, figyelembe véve a termék rendeltetését, az ésszerűen várható használatát is. Ha tehát – egy példával szemléltetve, egy mobiltelefon az akkumulátor puffadása miatt, felrobban és emiatt a mobiltelefont használó személy keze megsérül, akkor ez megalapozhatja a termék hibáját és az ebből eredően keletkezett, személyi sérülésből eredő igényt is. Sajnos a hiba fennállását a károsultnak kell bizonyítania, mely sok esetben szakkérdés eldöntésétől függ. Ha a károsult mindezt bizonyítja, akkor a gyártó csak és kizárólag a törvényben meghatározott esetekben mentesülhet a helytállási kötelezettsége alól. Ilyen eset például, ha a gyártó igazolja, hogy a terméket nem hozta forgalomba, vagy a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta, vagy a termék forgalomba hozatalakor a tudomány és technológia akkori állása szerint nem volt felismerhető. A gyártót terhelő kimentési okok igen konkrétan és sokszor nehezen igazolhatóak.

Ugyanakkor a károsult a kárigényét záros határidőn belül, azaz a kárról való tudomásszerzéstől számított 3 éven belül érvényesítheti a gyártóval szemben. A gyártót viszont objektív módon, az adott termék forgalomba hozatalától számított 10 évig terheli a termékfelelősségi kötelezettsége. Ebből az is következik, hogy amennyiben az érintett mobiltelefont a gyártó 12 éve már forgalomba hozta, de a termék hibájából 1 éve következett be a személyi sérülés, akkor sajnos már a gyártóval szemben sem lehetséges a fellépés a fenti okból.

Összefoglalva, érdemes fejünkben tartani, hogy egy olyan esetben is megvan a lehetősége az igényérvényesítésnek, méghozzá a termék gyártójával szemben – ha a klasszikus jótállási, vagy a szavatossági igény már nem áll fenn.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Fogyasztóvédelem
  • Címkék: kártérítés, termékfelelősség
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. november 16. ( 6 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Támogatott döntéshozatal - mit jelent?
Következő bejegyzés Találtam és zsebre tettem!

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy autóban ülünk, vizes a szélvédő, előttünk egy kamion.

Esettanulmányok

Ügyfelünk gyanútlanul autózott egy alsóbbrendű úton, amikor is az előtte haladó teherautó felől hirtelen valamilyen nagyobb tárgy repült felé és behorpasztotta a jármű motorháztetőjét, valamint megrepesztette a szélvédőt. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép