Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Támogatott döntéshozatal – mit jelent?

Támogatott döntéshozatal – mit jelent?

2022. november 14.

támogatott döntéshozatal, segítség, gondnokság alá helyezési eljárás, gyámhatóság, döntéshozatal, támogató
A támogatott döntéshozatali eljárás még napjainkban sem nem túl elterjedt, mondhatjuk, hogy kevésbé ismert jogintézmény. Az eljárás célja, hogy olyan személyek számára biztosítson segítséget, akiknek a belátási képessége még nem olyan mértékben csökkent, hogy cselekvőképességet korlátozó gondnokság alá helyezzék, ám ügyeiknek vitele során egyértelműen segítségre szorulnak. Az eljárás tehát nem vezet az érintett személy cselekvőképességének korlátozásához, de akkor mi is az a támogatott döntéshozatal pontosan?

A támogató feladata

Fontos meghatározni azt, hogy pontosan mi egy támogatott döntéshozatal során kinevezett támogató feladata, hiszen ez határozza meg azt is, hogy pontosan mi az értelme a támogatott döntéshozatal jogintézményének.

A támogató, ha a támogatott döntéshozatal általános jelleggel vagy az adott ügycsoportra tekintettel fennáll, a támogatott személy kérésére

  • az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvényben, a polgári perrendtartásról szóló törvényben és a büntetőeljárásról szóló törvényben meghatározottak szerint jelen van azoknál a közigazgatási, polgári és büntetőeljárási cselekményeknél, amelyekben a támogatott személy érintett,
  • az eljárási cselekmény rendjét meg nem zavaró módon a támogatott személlyel egyeztet,
  • a támogatott személy jognyilatkozatának megtételekor jelen van,
  • tanácsaival, a támogatott személy számára szükséges tájékoztatás megadásával a támogatott személy jognyilatkozatának megtételét elősegíti, és
  • a támogatott személy döntésének meghozatalához segítséget nyújt, valamint a döntése meghozatalában személyes jelenlétével közreműködik.

A támogatott döntéshozatal lényege tehát alapvetően az, hogy a támogatott személyt segítse, mellette legyen egyes fontos, eljárási lépések megtétele során és tanácsaival, valamint a szükséges támogatás megadásával segítse a támogatott személyt döntésének meghozatala során.

A támogató kirendelése

A Polgári Törvénykönyvünk természetesen azt is meghatározza, hogy kinek lehet kirendelni támogatót. Ezen szabályok alapján a gyámhatóság az egyes ügyei intézésében, döntései meghozatalában belátási képességének kisebb mértékű csökkenése miatt segítségre szoruló nagykorú számára, annak kérelmére – cselekvőképessége korlátozásának elkerülése érdekében – támogató kirendeléséről határoz. Fontos tehát, hogy a támogatót a gyámhatóság rendeli ki, mégpedig kérelemre.

Fontos azonban, hogy jogszabályaink értelmében a támogató kirendelésére kétféle módon kerülhet sor: a támogatott személy kérelmére vagy a bíróság megkeresése alapján. A támogató kirendeléséhez a támogatott személy egyetértése mindig szükséges feltétel. A kirendelés történhet általános jelleggel vagy meghatározott ügycsoport tekintetében.

Ki rendelhető ki támogatónak?

Támogatóként elsősorban a támogatott személy által megjelölt személyt kell kirendelni, aki vállalja a feladat ellátását. A támogatói tisztség viselésére vonatkozó kizáró okok hasonlóak a gondnokság viselésére vonatkozó kizáró okokhoz, hiszen ugyanúgy biztosítani szükséges a támogatásra szoruló személy véleményének, érdekeinek érvényesülését, valamint a támogató személy alkalmasságát feladatának ellátására.

Ennek megfelelően nem lehet támogatónak kirendelni azt,

  • akinek a személye ellen a támogatott személy tiltakozik, vagy ennek hiányában is azt a személyt, akinek kirendelése a támogatott személy érdekeivel ellentétes;
  • aki cselekvőképességet érintő gondnokság hatálya alatt áll; vagy
  • aki maga is támogatott személy.

Mint említettük a támogatót a gyámhatóság rendeli ki, a gyámhatóságnak pedig a támogató kirendelésére irányuló eljárása során szükséges mind a támogatott, mind a támogató személyt meghallgatnia a feltételek tisztázása és a szükséges tájékoztatás megadása érdekében.

A támogatott döntéshozatal felülvizsgálata

A gyámhatóság a támogatót ugyan határozatlan időre rendeli ki, azonban a kirendelés szükségességét ötévenként felülvizsgálja. A támogatott érdekében rendkívüli felülvizsgálatnak van helye, ha akár a támogatott személy, akár a támogató kéri azt, valamint ha olyan tény vagy körülmény (például gondnokság alá helyezés) következik be, amely indokolttá teszi azt. A felülvizsgálati eljárásban a gyámhatóság személyesen meghallgathatja a támogatott és a támogató személyt is. A támogató kirendelésének fenntartásához, a felmentéséhez és az új támogató kirendeléséhez, továbbá a támogatott döntéshozatal megszüntetéséhez szükséges a támogatott személy egyetértése.

A hivatásos támogató

Előfordulhat olyan eset is, hogy bizonyos személyek fontos döntéseinek meghozatalához szükséges egy külső személy támogatása, iránymutatása is, ám ez az adott személy nem rendelkezik olyan bizalmassal, akit támogatóként ki lehetne nevezni. Ennek megoldásaként jogszabályaink létrehozzák a hivatásos támogató jogintézményét is. Hivatásos támogató a Kormány által kijelölt szervvel (a szociális és gyámhivatallal) a hivatásos támogatói feladatok ellátására kormányzati szolgálati jogviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban foglalkoztatott személy, hivatásos gondnok vagy mentális zavarban szenvedő személyekkel foglalkozó jogi személy lehet.

Összefoglalás

A támogatott döntéshozatal tehát azon személyek számára nyújthat segítséget, akik egyes ügyeik intézésében, döntéseik meghozatalában belátási képességük kisebb mértékű csökkenése miatt segítségre szorulónak minősülnek. A támogatott döntéshozatal jogintézménye nem korlátozza olyan mértékben a segítségre szoruló személyeket, mint a cselekvőképességet akár részlegesen korlátozó gondnokság alá helyezési eljárás, azonban érdemi segítséget tud nyújtani a rászorulók számára.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: döntéshozatal, gondnokság alá helyezési eljárás, gyámhatóság, segítség, támogató, támogatott döntéshozatal
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. november 14. ( 7 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Zöldterületen parkolás - negatív következmények
Következő bejegyzés Termékfelelősségi szabályok áttekintése

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy kárszakértő mappával a kezében vizsgál egy törött autót.

Esettanulmányok

Ügyfelünk céges autójával idegenhibás közlekedési balesetet szenvedett. Bár a javítási költségek körében korrekt volt az elszámolás a károkozó biztosítójával, az értékcsökkenést illetően elutasították igényét.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép