Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Postai küldemény megrongálódása

Postai küldemény megrongálódása

2022. november 22.

posta, küldemény, fuvar, szállító, szállítás, kártérítés, kártérítési igény, megrongálódás, csomag, futár, futárszolgálat
A napnál is világosabbnak tűnik, hogy ha a feladott küldeményem megrongálódik, vagy megsemmisül, akkor a szállító viseli a felelősséget. Ugye? Nos sajnos nem mindig, és az sem mindegy, hogy a szomszéd fuvarost kértem meg egy szállításra, vagy postán adtam fel a küldeményt. Ugyanis, egyik esteben a Ptk. másik esetben pedig egy speciális törvény, az ún. Postatörvény rendelkezései lesznek irányadóak. Márpedig ebben a törvényben rövid, jogvesztő határidőkkel, speciális szabályokkal, kimentési okok tömkelegével és korlátozott kártérítési lehetőségekkel találjuk szembe magunkat.

Már a legelején szögezzük le: Nagyon résen kell lennünk, és gyorsan cselekedni kell, ha a postai szolgáltatótól egy fillért is látni akarunk.

Nézzük az első verziót. Megbízok egy fuvarost, hogy vigye el a csomagomat A-ból B-be. Szépen becsomagolom és rábízom a sofőrre a cuccost, ami aztán ripityára törve érkezik meg a címzetthez. Jó eséllyel ilyenkor a fuvarozó viseli a felelősséget. Igazából csak arra kell figyelnünk, hogy a küldeményt annak megfelelően csomagoljuk be, hogy mennyire törékeny, sérülékeny stb. Amennyiben a szállítmány törékeny, sérülékeny, jelöljük meg, hívjuk fel rá a fuvaros figyelmét. Ezen kívül, ha a csomagban veszélyes árú van, ugyanígy járjunk el, szóljunk jelöljünk. Tiszta sor. Ha ezeket elmulasztottuk, akkor lehet beszélni arról, hogy a mi felelősségünk is felmerül.

Ha tehát a szállítás közben kár keletkezik, az a fuvaros felelőssége, de a feladó felelős azért a kárért, amely a nem megfelelő vagy hiányzó csomagolásból, a küldeménnyel kapcsolatos adatok, információk és okmányok hiányából, hiányosságából vagy pontatlanságából származott.

Na de mi a helyzet a postai szolgáltatások esetében?

Ugye nem gondoljuk, hogy ez ennyire egyszerű a postával? Ugye nem? Hát nem is.

Először is, nem csak a posta lehet postai szolgáltató, hanem bizony vannak olyan, mindenki által ismert – és használt – futárcégek, akik postai szolgáltatónak minősülnek. Tehát mikor feladunk egy csomagot, érdemes lecsekkolni, hogy az adott cég tevékenysége a postatörvény hatálya alá tartozik-e. Mert, ha igen, akkor speciális szabályok vonatkoznak rá.

Először is, a postai szolgáltató felelősségére csak részben vonatkoznak a Ptk. szabályai, de a legfontosabb kérdésekben a Postatörvény speciális szabályai lépnek életbe. Például a postai küldemény megsemmisüléséből, részleges vagy teljes elvesztéséből, megsérüléséből, továbbá az időgarantált szolgáltatás késedelmes teljesítéséből, valamint az utánküldés-szolgáltatás nem szerződésszerű teljesítéséből eredő károk tekintetében.

A Ptk-hoz képest ránk nézve kifejezetten nehézséget okozhatnak az alábbi eltérések:

Rövidebb az elévülési idő,

ugyanis a felmerült követelések 6 hónap alatt elévülnek.

Jelentős eltérés a Ptk. kártérítési szabályaihoz képest az is, hogy a postai szolgáltató az elmaradt vagyoni előnyt nem téríti meg.

Ezen kívül a postai szolgáltató nem kötelezhető sérelemdíjra, valamint személyiségi jogsértésből eredő kár megtérítésére, továbbá nem érvényesíthetőek a személyiségi jogok megsértésének felróhatóságtól független szankciói sem.

Jó azért néha mégis felelős a posta, de még ilyenkor is vannak bőven kimentési okai.

Egyértelműen  felelős azért a kárért, amely a postai küldemény felvételétől annak kézbesítéséig vagy a feladó részére történt visszakézbesítéséig terjedő időben a postai küldemény megsemmisüléséből, teljes vagy részleges elvesztéséből vagy megsérüléséből keletkezett. Kivéve…. Nos itt is vannak érdekességek.

Nem felelős mégsem, ha a kárt a postai szolgáltató működési körén kívül eső elháríthatatlan ok, a postai küldemény belső tulajdonsága vagy a csomagolás kívülről észre nem vehető hiányossága, illetve, a küldemény sérülését vagy megsemmisülését más postai küldemény okozta.

Vagyis minden rosszindulat nélkül, de gyakorlatilag a legritkább esetben következik be olyan kár, amire ne lehetne rásütni, hogy: „csomagoltad volna be jobban” – vagy: „bocsi egy másik csomag okozta”.

Egy dolog azért biztató. A postai szolgáltatónak kell bizonyítania a csomagolás hiányosságát, továbbá azt, hogy a kárt a működési körén kívül eső elháríthatatlan ok vagy a károsulton kívüli harmadik személy postai küldeménye okozta. De máris ott a következő nehézségünk, ugyanis ezzel szemben a feladó köteles bizonyítani, hogy a kár nem a postai küldemény belső tulajdonságának a következménye, és nem a csomagolás hiányossága miatt állt elő.

És akkor még mindig nem mindegy, hogy könyvelt postai küldeményről van-e szó, vagy kértünk-e értéknyilvánítás szolgáltatást. Ugyanis eleve, ha nem kértünk értéknyilvánítást szolgáltatást, akkor a kártérítési igényünk csomagonként 50.000,- Ft összegre korlátozódik.

És itt jön az egyik legfontosabb pont, a kárigény érvényesítése, és annak jogvesztő határideje.

A postai küldemény részleges elvesztését vagy megsérülését a küldemény kézbesítésekor vagy a küldemény visszakézbesítésekor a kézbesítési okiraton azonnal jelezni kell. Ennek elmulasztása jogvesztéssel jár.

Kézbesítési okirat hiányában vagy, ha a részleges elvesztés vagy a megsérülés a kézbesítéskor (visszakézbesítéskor) azonnal nem ismerhető fel, azt a kézbesítéstől számított három munkanapos jogvesztő határidőn belül kell a kézbesítést ellátó postai szolgáltatóhoz írásban bejelenteni vagy azt a szolgáltatónál írásban jegyzőkönyvbe vetetni. A bejelentéssel egyidejűleg a kártérítési igényt is jelezni lehet.

A jogosult az időgarantált postai küldemény késedelmes kézbesítése címén kártérítési igényét a postai szolgáltatóhoz a küldemény átvételétől számított tizenöt napos jogvesztő határidőn belül írásban jelentheti be.

A jogosult a postai küldemény elvesztése vagy megsemmisülése címén kártérítési igényét a küldemény feladásától számított tizenötödik naptól kezdődően 6 hónapos jogvesztő határidőn belül írásban jelentheti be a postai szolgáltatónak.

Bizony, bizony nem elég a rövidebb elévülési idő, a korlátozott kártértési felelősség, és a kimentési okok armadája, még a bejelentés határideje is rendkívül rövid, na meg jogvesztő is.

Tehát, ha a csomagunk megsemmisül, megrongálódik, vagy elvész, készülhetünk arra, hogy a postai szolgáltató jópár kibúvót is bepróbálhat, mielőtt elismerné a felelősségét. És ha nem vagyunk elég gyorsak, szemfülesek és határozottak, akkor sikerrel is fog járni.

 

A csomagfeladásból kizárt termékek köréről itt írtunk részletesebben.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Schiffer Zsolt
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: csomag, futár, futárszolgálat, fuvar, kártérítés, kártérítési igény, küldemény, megrongálódás, posta, szállítás, szállító
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. november 22. ( 7 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Jogosítvány otthon maradhat
Következő bejegyzés Bolondok a szomszédban!

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Jár-e végkielégítés?

Esettanulmányok

Orsolya immár 7 éve egy multinacionális cégnél dolgozik. Kapott egy állásajánlatot, s erősen elgondolkodott a munkahelyváltáson. Számos más kérdés mellett felmerült benne, jár-e neki végkielégítés, hisz meglehetősen régóta áll már a cég alkalmazásában. Lássuk, mit mond a jogszabály!A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép