Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Lelépett a kivitelező! Hogyan tovább?

Lelépett a kivitelező! Hogyan tovább?

2022. szeptember 13.

Az teljes rémálom, ahogy látja az ember elúszni a millióit. Az szerintem senki számára nem titok, hogy egy lakásfelújítás mostanában milyen költségekbe kerül, de sok esetben, ha az ember csak kis lépésekben szeretne szobáról szobára haladni, még egy szoba felújítására is nehéz kivitelezőt találni.

Az egy dolog, hogy irgalmatlan hiány mutatkozik jelenleg a szakmán belül, egy egyszerű szobafestésre sokszor hónapokat kell várni, egy teljes fürdőszobafelújításról pedig ne is beszéljünk. Miközben a piacon hiány van a jó szakmunkásból, addig az árak szépen emelkednek, hiszen kereslet lenne, kínálat azonban alig. Erre tekintettel jó áron dolgozó kivitelező nem található olyan könnyen.

Majd ebből a kis halmazból kellene kiválogatnunk a megbízható kivitelezőket.

Sajnos az elvárt hármas, miszerint létezzen, jó áron dolgozzon és megbízható legyen a legritkább esetekben jön össze, így a megrendelők a pénztárcájuk súgására hallgatva, inkább a megbízhatóságból engednek. Ez viszont nagyon nagy problémákhoz vezethet.

Mivel az egész folyamat általában több millió forint ellenértékkel bír, ezért különös figyelmet kell arra fordítanunk, hogy miért adunk ki ennyi pénzt.

Az első és legfontosabb, hogy szerződést kell írni a vállalkozóval,

méghozzá lehetőség szerint olyan részleteset, amiben az utolsó fugaszemről is rendelkeznek a felek.

Ez nem kekeckedés, mindkét félnek érdeke az, hogy teljes mértékben tisztázott legyen, hogy miben állapodnak meg.

Célszerű az egyes munkafázisokat külön bontani és részteljesítést kikötni mindkét fél részére. Tehát ha például egy fürdőszoba felújításában állapodunk meg a kivitelezővel, akkor első fázis lehet a meglévő burkolat és egyéb épített tárgyak pl. kád, mosdó elbontása. Ha a bontást is a kivitelező csinálja, akkor nem szabad kihagyni a szerződésből, hogy az elbontott anyagokat a vállalkozó vállalja-e bezsákolni és elszállítani. Ha ez nincs benne a szerződésben akkor ez nem feltétlenül egy magától értetődő dolog. A felek abban is megállapodhatnak, hogy a kivitelező bezsákolja az elbontott anyagot, de a megrendelő biztosítja hozzá a konténert.

Nagyon sokszor hallom amikor már vita van a felek között, hogy „úgy gondoltam a bontás a bontott anyag elvitelét is jelenti”. Hát ez abban az esetben van így, ha a vállalkozóval ugyanúgy gondolkodnak. Arra nem lehet később követelést alapítani, hogy az egyik fél mit gondolt a másik feladatairól.

A részletekben történő teljesítés minkét fél számára hasznos: a megrendelőnek lehetősége van az egyes munkafázisokat átvenni, megtekinteni miként halad a munka és csak akkor fizetni, ha mindennel elégedett, nem a kivitelezés végén kell visszabontatni a fél munkát. A kivitelező átadja az elkészült részeket, ezek során, ha a megrendelő az átadás átvételi jegyzőkönyv aláírásával ismeri, hogy megfelel számára a munka, később az észlelhető hibák miatt nem támaszthat igényt.

Kivitelezésre irányuló vállalkozási szerződést sosem kötünk szóban!

A teljesítésben való megállapodás szintén kardinális kérdés. A kivitelezési szerződések során általában a vállalkozó előleget kér, hogy az anyagokat beszerezhesse. Az anyagbeszerzésről készült számla másolatát célszerű ez esetben elkérni. Ha a felek részletekben teljesítenek, az mindkét fél számára ad egy biztonságérzetet, mert attól függően ,hogy előre vagy utóbb fizetik ki a vállalkozót, mindenki csak egy részletét „kockáztatja” a teljes összegnek.

A szerződésben nagyon fontos, hogy az egyes részmunkáknak legyen egy teljesítési határideje, szükség esetén pedig kötbér is kiköthető a késedelmes teljesítés esetén. Ha nincs kikötve határidő, akkor nehéz megmondani, hogy mikortól teljesít késedelmesen bármelyik fél.

Fontos, hogy a kifizetett összeg tekintetében elkülönüljön, hogy mi képezi az anyagdíj, mi pedig a munkadíj összegét.

De mi történik, ha jön a feketeleves és a kivitelező egyik napról a másikra eltűnik?

Először a lelépett vállalkozót rövid póthatáridő tűzésével fel kell szólítani a szerződés teljesítésére. Ha erre nem hajlandó, akkor részletesen dokumentálni szükséges a kivitelezés készültségi fokát, mert ez fogja megalapozni a későbbi igényeket.

Bár költséges, de én azt preferálom, ha szakértőt hívnak ki a hoppon maradt felek, aki egyrészt megállapítja a szerződés alapján, hogy milyen készültségi fokban van az ingatlan, ahhoz képest, amennyi összeg a kivitelezőnek kifizetésre került. Ezen túlmenően, ha már szakembert hívunk ki, akkor azt is célszerű megnézetni fele, hogy az addig elvégzett munkákban van-e hiba.

Ha az ottmaradt munkaterület részletes dokumentációja megtörtént, akkor lehet új kivitelezőt megbízni a munka folytatásával.

Mindenki arra törekszik, hogy a lehető leggyorsabban folytatódhasson a munka,

azonban ebben a helyzetben kapkodni azért nem érdemes, mert az a későbbi igényérvényesítésnek fog gátat szabni.

Ha van egy szakvéleményünk arról, hogy például a kifizetett 2.000.000 Ft ellenértékeként a vállalkozó csak 1.500.000 Ft értékű munkát végzett el, amelyből 250.000 Ft kijavításra szorul, akkor a lelépett vállalkozóval szemben 750.000 Ft-ot érvényesíthetünk. Ebből 500.000 Ft-ot árleszállítás jogcímén, míg 250.000 Ft-ot kijavítási költség jogcímén.

Ha nincs szerződésünk, amely leírja, hogy mit vállal a kivitelező, akkor nem fogjuk tudni bizonyítani, hogy mi az, amit nem végzett el, illetve mi az, ami hibás. A bíróság előtt pedig annak a félnek kell első körben szolgáltatni a bizonyítékokat, aki azt állítja, hogy a másik neki kárt okozott.

Megtörtént peres eljárásban azon ment a vita, hogy a zuhanyzó, a megrendelő álláspontja szerint nem megfelelő vastagságú anyaggal lett vízszigetelve, mire a bíróság arra az álláspontra helyezkedett, hogy a szerződés nem tartalmazza, hogy a szigetelésnek milyen vastagnak kell lennie.

Ez egy olyan részlet, melyre egy laikus nem feltétlenül gondol és sok esetben a bíróság előtt is lehet hivatkozni a „szakma szabályaira”, melyek nem jogszabályba foglalt követelmények, hanem az elvárt minőség biztosítása, azonban célszerű ennél erősebb eszközökkel perbe menni.

Ne legyünk tehát lusták és nemtörődömök, ha több millió forint kifizetéséről van szó. A kezdeti bizalom sokszor alábbhagy a felek között, ami adott esetben perhez vezethet, mely során a bizonyítékok felsorakoztatása a felek legfontosabb feladata.

 

Ügyfelünkkel megtörtént trehány felújítási esettel kapcsolatban itt olvashat. Cikkünkből kiderül hogyan jártunk közbe és oldottuk meg a problémáját.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Sáfrány Írisz
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: kivitelezési szerződés, részletteljesítés, szerződésszegés, vállalkozási szerződés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. szeptember 13. ( 9 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Tippek egy sikeres ügyvédi konzultációhoz
Következő bejegyzés Foghúzás rossz oldalon

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy kórházi folyosón két ápoló tolja a beteget, akik el vannak homályosítva.

Esettanulmányok

Ügyfelünk önhibáján kívül autóbalesetet szenvedett.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép