2008. év eleje óta kötelező viselni az ún. láthatósági vagy fényvisszaverő mellényt a lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján és útpadkáján tartózkodó gyalogosnak, a kézikocsival közlekedő személynek, az állatot hajtó vagy vezető személynek éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén. A mellényt a gyermekeknek is viselniük kell, hacsak nem tartózkodnak a felnőtt ölében vagy nincsenek a felnőtt testéhez rögzítve. Azt, hogy a jogszabályt mennyire tartjuk be a mindennapokban, leginkább talán a baleseti statisztikai mutatókon lehet lemérni. 2007-ben még nem volt kötelező a fényvisszaverő mellény, így a 2008-as az első év, amely összehasonlításul és tanulságul szolgálhat számunkra.A vonatkozó KRESZ módosítás tehát bő egy éve hatályban van, hatását, jelentőségét azonban utólag lehet megbecsülni, elsősorban a baleseti statisztika elemzésével. Az Országos Rendőr-főkapitányság által közzétett hivatalos tájékoztató szerint 2008-ban a könnyű-, a súlyos és a halálos kimenetelű közlekedési balesetek száma egyaránt csökkent. A statisztika szerint a rendőrség tudomására jutott és megvizsgált közúti baleseteket 2008-ban több, mint 1400 esetben a gyalogosok gondatlan magatartása vagy mulasztása okozta. 2008-ban összesen 970 fő veszítette életét az utakon.*Mindezek okán érthető, hogy a jogalkotó a láthatóságot elősegítő kiegészítő ruházattal is igyekszik növelni a közlekedés biztonságát. Érdemes tisztában lenni azzal, hogy a mellény viselése egyéni felelősség körébe tartozik, tehát a járművezetőnek csak azt kell biztosítania, hogy az utasok számához igazodó mellény legyen az autóban, a viselés elmulasztása nem a járművezető felelőssége. Illetve a büntetés is csak akkor jár, ha a fent említett helyen és látási viszonyok mellett tartózkodunk mellény nélkül.Ami a nemzetközi viszonyokat illeti, a szomszédos országok eltérően szabályozzák a kérdést. Ausztriában például kötelező tartozéka a járműnek a megfelelő számú fényvisszaverő mellény, tehát szigorúbbak a szabályok. Legalább egy mellénnyel kell rendelkezni Olaszországban és az Ibériai félsziget két országában is.A magyar szabály a tárolás helyét ugyan nem írja elő, célszerű azonban a mellényt a belső térben, könnyen elérhető helyen tárolni, elkerülendő a csomagtartóban történő keresés alatti veszélyhelyzetet is. Azon is érdemes elgondolkodni, hogy a baleset megelőzése gyakran az észlelés időbeni gyorsaságán múlik. Egy 40 km/h sebességgel közlekedő jármű ugyanis csupán 1,5 mp észlelési késedelem esetén kb. 17 m(!) távolságot tesz meg az úton, külterületen ugyanezen idő alatt 90 km/h sebességnél már 37-38 m távolságot és eggyel több vagy kevesebb emberi életet jelenthet.* Forrás: Országos Rendőr-főkapitányság Rendészeti Főigazgatóság: Közlekedésrendészeti helyzetkép 2008 január – december
Láthatósági mellény és baleseti statisztika

A jogszabályi változások rövidebb-hosszabb idő alatt épülnek be a mindennapok gyakorlatába.