Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Kötelezo haladási irány

Kötelezo haladási irány

2009. december 15.

Megjelent a Biztosítárs magazinban

 

A gfb-változások közül a biztosítási évre vonatkozó szabályozás a leglátványosabb. 

Mondhatni minden gépjármű tulajdonos, üzembetartó álmából felkeltve is tudja, hogy a korábbi szabályozás alapján a biztosítási év január 1. napjától december 31. napjáig tartott. 

Ez egyben azt is jelentette, hogy mindazok, akik elégedetlenek voltak biztosítójukkal, vagy egyszerűen a váltás mellett döntöttek, a szerződésre vonatkozó felmondási nyilatkozataikat legkésőbb a tárgyév november 30. napjáig meg kellett tenniük. Így a 30 napos felmondási idővel a biztosításukat felmondhatták és elhárult az akadály, hogy január 1. napjától új biztosítónál lehessenek ügyfelek.

Rugalmasabb évszámítás

A módosított jogszabály rugalmasabban kezeli a biztosítási évet, és immáron nem fogja törvényszerűen a január 1. napjától december 31. napjáig terjedő időtartamot jelenteni. Az a szerződő ugyanis, aki év közben vásárolja meg gépjárművét, és akkor köti meg rá a kötelező felelősségbiztosítását, arra számíthat, hogy neki a biztosítási év kezdete a vásárlás időpontja lesz, és innen kezdődik a biztosítási év. Ennek a változásnak a gyakorlatbeli indoka az az évről évre ismétlődő felmondási és szerződéskötési roham volt, amely az egész országot egy csapásra mozgásba hozta a biztosítók irányába. A felmondási csúcsidőszak szakértők szerint néhány év elteltével fog eloszolni az év többi részére, kényelmesebbé téve a szerződéskötést mind a szerződők, mind pedig a biztosítottak számára.

A tájékoztatás tájékán
A másik nagyobb horderejű változás a biztosító tájékoztatási kötelezettsége területén keresendő. Az új szabály szerint ugyanis ötven nappal az évforduló előtt a biztosító köteles arról értesíteni ügyfelét, hogy a biztosítási szerződése le fog járni, és közölnie kell majd a következő év új díját is. Ez a szerződő felek számára azért előnyös, mivel a változásról biztosan értesítést kapnak, és így még időben dönthetnek a biztosító váltásról. A biztosítási szerződés felmondásának szabályai egyebekben nem változnak, ami azt jelenti, hogy változatlanul harmincnapos felmondási idővel kell számolni, azaz a biztosítási szerződést a biztosítási év utolsó napjára, azt megelőzően legalább harminc nappal írásban, indoklás nélkül lehet felmondani.

Plusz harminc nap
Továbbra is élő szabályozásként maradt meg a gépjármű felelősségbiztosítsi szerződés díjnemfizetés miatti megszűnése. Ez azt jelenti, hogy amennyiben például negyedéves díjfizetési kötelezettsége áll fenn a szerződőnek, és annak határidőben nem tesz eleget, akkor a szerződése díjnemfizetés miatt – az esedékességtől számított 30. nap elteltével – automatikusan megszűnik. Az új szabályozás alapján a biztosítóknak a díj esedékességétől számított harminc napon belül fel kell szólítaniuk a szerződőket, hogy díjelmaradásuk van, és mi lesz annak a következménye, ha az esedékességtől számított hatvannapos póthatáridőn belül nem fizeti be az esedékes biztosítási díjat. A következmény azonban egyértelmű: a szerződés a hatvanadik nap eredménytelen elteltével megszűnik. Az új szabályozás alapján azonban a biztosítónak nemcsak előzetes, hanem utólagos értesítési kötelezettsége is fennáll! A felelősségbiztosítási szerződés megszűnésétől számított tizenöt napon belül ugyanis értesíteni kell az üzembentartót, hogy a szerződése díjnemfizetés miatt megszűnt. A hatvannapos póthatáridő egyben azt is jelenti, hogy az eddigi harminc nap helyett, a biztosító az esedékességtől számított hatvan napig áll még kockázatban. Újdonság a szabályozásban az is, hogy amikor a szerződés az üzembentartó önhibáján kívül szűnik meg, akkor az érintett szerződés megszűnésének tudomására jutásától számított tizenöt napon belül, de legkésőbb két hónapon belül kezdeményezheti a szerződés helyreállítását. (Ehhez azonban bizonyítania kell az önhiba tényét, és figyelemmel kell lennie fenti, kéthónapos objektív határidőre is.)

Kártörténet
Felmerül azonban a kérdés, hogy mi van abban az esetben, ha a károsult olyan gépjárművel ütközik, amelynek a baleset időpontjában nincs érvényes gfb-szerződése. Ekkor változatlanul a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) által kezelt Kártalanítási Számla terhére kell bejelenteni a károkat, és a károsult így nyerhet végső soron kielégítést. Külön újításként értékelhető, hogy bevezette a jogalkotó az úgynevezett kártörténeti nyilvántartás jogintézményét. Ez lehetővé teszi, hogy a károkozók adatait hosszú távon, befolyásmentesen tárolják, és a rendszerből le lehessen kérni őket. A kártörténeti nyilvántartást központilag a MABISZ által működtetett információs központ kezeli. A jogalkotó hosszú távú célja ezzel kapcsolatosan az volt, hogy végső soron kiváltsa a bonus-malus rendszert, és igazságosabb rendszert hozzon létre helyette. Azt azonban a jelenlegi törvényi szabályozás alapján nem lehet megmondani, hogy a bonus-malus szabályozására hogyan fog sor kerülni, mivel a törvény ennek a szabályozását külön rendeletre bízta. Az új jogszabály törvény formájában 2010. január 1. napján lépett hatályban, így a rendelkezéseit az ezt követően történt gépjármű-balesetekre és szerződéskötésekre lehet alkalmazni. Általános szakmai vélemény, hogy mind a biztosítóknak, mind pedig az ügyfeleknek sokkal letisztultabb szabályozási és értelmezési helyzetet teremt, mint a 2009 végéig hatályban lévő kormányrendelet.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Közlekedés, Közlekedési szabálysértés
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2009. december 15. ( 13 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Sárga csekkes befizetés, korai felismerés
Következő bejegyzés Illetéktelenek a pályán

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

bírság, eljárás, lellósáv, fellebbezés

Esettanulmányok

Ügyfelünket a KRESZ 37. § (5) bekezdése alapján 100.000,- Ft közigazgatási bírsággal sújtották az autópálya leállósávjának vélelmezett szabálytalan használata miatt. Ügyfelünk a határozat kézhezvételét követően beadványt terjesztett elő, amelyben előadta a hatóság felé, hogy azért vette igénybe a leállósávot, mert a járműve hibajelzést mutatott. Részletesen kifejtette a történteket és védekezése alapjait. A hatóság Ügyfelünk érveire tekintettel a határozatot nem vonta vissza, hanem kiegészítette a határozat indoklását, de változatlanul fenntartotta, hogy a szabályszegés megvalósult.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép