Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Polgári törvénykönyv
  • Kórházban a gyermek! Mik a jogaink?

Kórházban a gyermek! Mik a jogaink?

2017. augusztus 09.

Kórházi ágynál, kislánynál a szülők és az orvos mosolyognak egymásra.

A gyermekbalesetek egyharmada nyáron történik, hiszen több a kint töltött idő, sok a kipróbálni vágyott kaland, kevesebb a felügyelet. Emellett a hőség miatt fokozott a fertőzésveszély, gyakoriak tehát a kórházi kezelést igénylő megbetegedések. Tekintsük át közösen, milyen jogaink vannak szülőként, ha gyermekünk kórházi ellátásra szorul!

Bár magától értetődő, mégsem lehet eleget hangsúlyozni, hogy milyen fontos az együttműködés a gyermek mihamarabbi és teljes gyógyulása érdekében. De van-e jogunk a gyermekünk mellett maradni, dönteni a kezelésekről?

A kiskorú betegnek joga van arra, hogy szülője, törvényes képviselője, illetőleg az általa vagy törvényes képviselője által megjelölt személy mellette tartózkodjon. Amennyiben tehát az nem magától értetődő, jelezzük a kezelőorvosnak, hogy a gyermek mellett szeretnénk maradni, kérjünk felvilágosítást és olvassuk át a házirendet, hogy pontosan milyen higiéniai és egyéb, a kezelés biztonságát szolgáló előírásokat kell betartani. Fontos azonban, hogy a kórház házirendje nem korlátozhatja a törvényben biztosított kapcsolattartási és más betegjogokat, sokkal inkább azok részletes szabályainak meghatározására szolgál.

A szülő jelenléte nem csupán az idegen hely és a természeténél fogva megterhelő helyzet miatt fontos, hanem azért is, mert a gyermek nem tud maga dönteni a kezelésével kapcsolatos kérdésekben sem.

Bár a kórházi kezelés komoly aggodalom a többi családtagnak is, nekik a látogatási időt tiszteletben kell tartaniuk, ami segíti a betegellátás zavartalanságát és ez szolgálja a betegtársak érdekeit is.

A szülőnek joga van arra, hogy részletes tájékoztatást kapjon a gyermek egészségi állapotáról, beleértve ennek orvosi megítélését is, a javasolt vizsgálatokról, beavatkozásokról, ezek elvégzésének, illetve elmaradásának lehetséges előnyeiről és kockázatairól. A szülőt értesíteni kell a vizsgálatok, beavatkozások elvégzésének tervezett időpontjairól, döntési jogáról a javasolt vizsgálatok, beavatkozások tekintetében. Tájékoztatást kell kapnunk a lehetséges alternatív eljárásokról, módszerekről, az ellátás folyamatáról és várható kimeneteléről, valamint a javasolt életmódról.

A tájékoztatásnak egyénre szólónak és közérthetőnek kell lennie. Természetesen jogunk van további kérdéseket is feltenni, ha nem volt egyértelmű vagy teljes körű a tájékoztatás. Utóbbi ugyanis elengedhetetlen a beavatkozások elvégzésébe történő beleegyezéshez, vagy esetleg azok visszautasításához, hiszen mindkettő a szülő joga.

Az olyan ellátást, amelynek elmaradása esetén a gyermek egészségi állapotában várhatóan súlyos vagy maradandó károsodás következne be, nem utasíthatjuk vissza. Közvetlen életveszély esetén azonnal elvégezhetőek a szükséges beavatkozások, míg egyéb esetben a kórház bíróságtól kérheti a beleegyező nyilatkozat pótlását.

A szülőnek joga van megismerni a gyermek egészségügyi dokumentációját, illetve a kezelésben részt vevők nevét, képzettségét és beosztását. Erről minden esetben alaposan tájékozódjunk, és legyünk vele tisztában, hogy a diagnózisról tájékoztatást csak orvos adhat. Ő rendelkezik azzal a képzettséggel és rálátással, amely teljes körű és pontos tájékoztatást tesz lehetővé.

A kiskorú gyermek a kórházat egyedül nem hagyhatja el. Az intézet elhagyása a törvényes képviselő beleegyezésével lehetséges, amennyiben az mások életét, egészségét nem veszélyezteti. Fertőző beteg gyermeket tehát saját felelősségre sem vihetünk haza, de egyebekben is indokolt az orvosi szempontok figyelembe vétele.  A távozást minden esetben be kell jelenteni.

A szülőnek lehetősége van arra, hogy kezdeményezze, hogy gyermekét más orvos is vizsgálja meg, illetve a kezelőorvossal egyeztetve kérheti más intézménybe történő átszállítását.

A gyermek egészségügyi adatai bizalmasak, felettük a szülőnek van rendelkezési joga. A kórház az oktatási intézménynek például nem adhatja ki azokat.

Panasz esetén az intézményhez, annak fenntartójához fordulhatunk, illetve kérhetjük panaszunk kivizsgálását betegjogi képviselőn keresztül is.

Jogaink mellett ne felejtsük, hogy mi is kötelesek vagyunk az intézményt tájékoztatni minden olyan körülményről, amely a kórisme megállapításához és az eredményes kezeléshez szükséges. Kötelesek vagyunk az előírt és a gyógykezelés során kapott rendelkezéseket betartani, tisztelettel lenni a kórház dolgozói irányában.

Jogaink ismerete és kötelezettségeink betartása teremtheti meg azt a biztonságot, amely a gyermek gyógyulását legjobban szolgálja.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Gombolai Éva
  • Kategóriák: Polgári törvénykönyv, Társadalombiztosítás
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló
dr. Gombolai Éva fényképe

Szerző: dr. Gombolai Éva

jogtanácsos

Jogi tanulmányait az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán, illetve az Europa Universität Viadrinán (Frankfurt) végezte. Minisztériumi gyakorlatot követően ügyvédi irodában helyezkedett el, majd a D.A.S. Jogvédelmi Biztosítónál folytatta jogi pályafutását, ahol jelenleg is dolgozik peres- és médiaszakértőként. Munkajogi szakjogász tanulmányai mellett szenvedélye a nyelvtanulás, a cross core és a jóga.

dr. Gombolai Éva összes bejegyzése

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2017. augusztus 09. ( 6 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Milyen szabályozás vonatkozik a vezetés közbeni telefonálásra?
Következő bejegyzés Nem fizetik vissza a termék vételárát? Mit tehet?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy kéz egy felmondási papírt ad, egy az asztalánál ülő férfinek.

Esettanulmányok

A Társaságunk egyik biztosítottja fiatal munkavállaló, aki az első munkahelyén kezdett dolgozni. Az alkalmazására határozott 2 éves idejű munkaszerződés mellett került sor. Néhány hónappal a belépését követően, amikor már lejárt a próbaidő, a közvetlen felettesével szóváltásba keveredett, ami miatt a munkaviszonyát megszüntette a cég. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép