Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Kötelező biztosítás
  • Kátyús utakon

Kátyús utakon

2009. október 27.

Akik nap mint nap autóznak az utakon, tapasztalhatják, hogy hazánkban az utak minősége hagy maga után némi kívánni valót. Sajnos a kátyúba hajtás nemcsak jelentős károkat okozhat gépjárművünkben, de sokszor a hirtelen fékezés, kormányelrántás következtében veszélyes balesethelyzeteket teremthet.

Még mindig kevesen tudják, hogy kátyúba hajtás esetén kérhetjük a járművünkben okozott kár megtérítését. A kárigény érvényesítése sok türelmet, utánajárást és bizonyítékokat is igényel, de ha kitartóak vagyunk, jogos követelésünket kötelesek megtéríteni számunkra. Lássuk, hogyan is működik ez a gyakorlatban.

Jelenleg Magyarországon mintegy 30 000 kátyú van és számuk folyamatosan nő. A jogszabályok szerint a közút kezelőjének a feladata az, hogy az általa kezelt utak biztonságosan járhatóak legyenek. Ha belehajtunk egy kátyúba, jelentős kárunk keletkezhet; defektek kapunk, eltörik a felni, de ezeknél még veszélyesebb és súlyosabb kár is előfordulhat. Ilyen esetben körültekintően kell eljárnunk, hogy kártérítést kaphassunk az adott útszakasz kezelőjétől.

A kátyúkár bekövetkezte után mindenképpen hasznos, ha értesítjük a rendőrséget, és jegyzőkönyvet készíttetünk a történtekről. A helyszínre érkező rendőrök feladata az, hogy megállapítsák, miért következett be a kátyúkár. A rendőrségi dokumentációban a rendőrség kitér arra, hogy az esemény hol, mikor, milyen körülmények között következett be, a sofőr az út- és látási viszonyoknak megfelelően hajtott-e, valamint volt-e az úthibára figyelmeztető tábla. (A rendőrség tehát csak azt állapíthatja meg, hogy a kár nem szabálysértésből fakadóan következett be.) A sérült gépjármű vezetőjének érdemes fényképet készítenie a kátyúról, az autóról, valamint a sérült alkatrészekről és érdemes a balesetet észlelő tanúk címét, telefonszámát is felírnia.

A kárigény bejelentését a Magyar Közút Kht. illetékes megyei igazgatóságán lehet megtenni, ahol megvizsgálják a káreseményt és egy kátyúkár bejelentő lapot is kitöltenek. A bejelentéshez ne felejtsük el csatolni a személyi igazolványról, vezetői engedélyről, forgalmi engedélyről, a gépjármű környezetvédelmi igazoló lapjáról, a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás igazolásáról készített másolatokat. A bejelentéshez mellékelni lehet továbbá a káreseményt, illetve annak bekövetkezését a helyszínen észlelő tanuk adatait (név, lakcím), hatósági (rendőrségi) intézkedést lezáró hivatalos feljegyzést, fényképfelvételt a káresemény helyszínéről, rendőrségi dokumentációt. Ezt követően az illetékes igazgatóság biztosítási kárszakértője fog telefonon jelentkezni nálunk a kárfelvétel részleteiről.

A kárunk megtérítéséhez szükséges bizonyítanunk a gépjárművünkben okozott kár pontos összegét is. Mindenképpen célszerű a gépjárműben okozott károk teljes körű és pontos dokumentációját elkészíteni, továbbá saját kötelező biztosítónktól is kérhetjük, hogy végezzen el részünkre egy úgy nevezett szívességi kárfelmérést. Ezeken túlmenően szükséges, hogy a kár pontos összege is tanúsítható legyen, ezért a gépjármű javítási munkálatairól feltétlenül kérjünk számlát és őrizzük meg azt a procedúra befejezéséig. Érdemes lehet az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is megtartani.

A követelést a közút kezelői első körben általában elutasítják, a kárt legtöbbször nem térítik meg. A közútkezelő ugyanis közpénzekből gazdálkodik, nyilvánvalóan a szűkös költségvetési keret miatt romolhatott le az út állapota, ezért aztán érthető, hogy az egyenként csekély mértékű, összességében viszont jelentős károk megtérítésére sincs keret.

Ezt követően nem marad más lehetőség, mint a kár mértékéhez képest valószínűleg drága, és egészen biztosan lassú bírósági eljárás. A gyakorlatban problémát jelenthet ugyanis az, hogy a kátyúk nagyobb bosszúságot okoznak az autósnak, mint forintban kifejezhető kárt, ezért a 20-30 ezer forintos összeg bíróság előtti érvényesítéséhez ennek sokszorosát kell feláldozni, de legalábbis megelőlegezni. A közút kezelője egy komoly ütőkártyát tart a kezében: a jogszabály szerint ugyanis az utak javítási időtartama (egy, de legkésőbb harminc nap) meghosszabbítható a megfelelő közúti jelzések egyidejű kihelyezésével. A polgári törvénykönyv szerint a károkozó mentesülhet a felelősség alól annak bizonyításával, hogy úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható.

A helyzet ennél a pontnál kezd jogi értelemben véve érdekessé, a károsult számára pedig kiszámíthatatlanná válni, hiszen a közútkezelő a kátyús útszakaszokra ki szokott helyezni sebességkorlátozó, valamilyen veszélyt jelző vagy "úthibák" feliratú táblát. Ilyen jelzések alapján az autósnak is óvatosabban kell közlekednie, ha pedig a felszólítás ellenére sem tanúsította a kellő elővigyázatosságot, azaz nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel és módon haladt, azt nem lehet felróni a közút kezelőjének.

Az eddigiek alapján úgy tűnhet, hogy a kátyúk okozta károk érvényesítése csaknem lehetetlen, a közútkezelő egy-egy megfelelően kihelyezett táblával moshatja kezeit. Hogy ez nem mindig van így, arra maguk a valós esetek szolgálhatnak példával. Tény, hogy a közutak kezelői sok kátyús pert veszítenek el, és egyáltalán nem mentesülnek minden esetben. A jogszabályi környezet viszont olyan, hogy a károsult – még ha igazságérzete ezt is diktálja – nem minden esetben juthat a pénzéhez. Ez viszont nem kell, hogy bárkit is csüggesszen, hiszen megfelelő és gondos felkészüléssel könnyedén megtéríthetőek a kátyúk okozta károk.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: DASadmin
  • Kategóriák: Kötelező biztosítás, Közlekedés, Közlekedési balesetek
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2009. október 27. ( 13 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A szükséghelyzet szabályozása polgári jogunkban
Következő bejegyzés Korlátok nélkül

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy kéz a mikrohullámú sütőt állítja be.

Esettanulmányok

Ügyfelünk interneten keresztül mikrohullámú sütőt vásárolt egy nagy internetes áruházból. A terméket futárszolgálattal szállították ki. A termék csomagolásának kibontása után észlelte, hogy a sütő oldallemeze benyomódott, annak kerete is deformálódott. Ügyfelünk nem kívánta használni a hibás terméket, ezért megkereste az eladót és a futárszolgálatot is, azonban mindkét helyen elutasították igényét.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép