Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Utazás
  • Kártérítési szabályok a légi járat hosszútartamú késése esetén

Kártérítési szabályok a légi járat hosszútartamú késése esetén

2018. május 07.

Egy nő a nemzetközi repülőtéren várakozik.
Lassan elkezdődik a nyári szezon, mely a nyaralások nagy száma miatt, tipikusan megnöveli a repülőjáratok igénybevételét is. Ez az az időszak, amikor talán gyakoribbak lehetnek a járatkésések. Ennek kapcsán foglaljuk most össze, hogy mikor milyen igénnyel élhet a járatkéséssel érintett utas.

Kevesen tudják, hogy az Európai Unión belül alkotott rendeletek általános hatállyal bírnak az egyes tagországokra, melynek az is a következménye, hogy a rendeletek teljes egészében kötelezőek és közvetlenül alkalmazandóak.

A légi utasok jogairól is külön rendelet szól. Ez a 261/2004 EK rendelet, mely részleteiben tartalmazza azt, hogy járat törlése és késése esetén milyen szolgáltatásokat kell biztosítania a légitársaságnak. Az Európai Unió Bíróságának ítéletei tovább alakítják a joggyakorlatot és értelmezik a rendelet egyes rendelkezéseit.

A vonatkozó rendelet alapján, főszabály szerint, járattörlés esetén igényelheti az utas a kártérítést. Ennek összege attól függ, hogy a törölt járattal történő utazás mekkora távolságot érint. Eszerint, 250 Eurótól akár 600 Euróig is terjedhet a kártérítési összeg.

Ugyanakkor a korábbi években az uniós bírósági joggyakorlat lehetőséget biztosított arra, hogy ne csak a járat törlése, hanem hosszútartamú késés esetén is kártérítési igénnyel élhessen az utas.

Az egyes, joggyakorlatot meghatározó ítéletek a legalább 3 órás késést tekintik hosszú időtartamúnak. Ennek pedig az a következménye, hogy amennyiben a késés nem érte el a legalább 3 órás időtartamot, akkor kártérítéssel sem lehetséges megalapozottan élni a légitársasággal szemben.

A kártérítésen túl ugyanakkor a fenti rendelet értelmében a légitársaságnak – a teljesség igénye nélkül – élelmet, folyadékot, telefonálási lehetőséget és szállást, egyes esetekben átfoglalást kell az utas számára biztosítania, vagy utólagosan ennek igazolt költségeit kell megfizetnie.

Szintén jogszabályi kötelezettsége a légitársaságnak az, hogy az utasokat tájékoztassa arról, hogy milyen jogaik és igényérvényesítési lehetőségeik vannak a járat törlése vagy késése miatt. A gyakorlatban sajnos előfordul, hogy erre nem kerül sor, vagy csak aláírja az utas azt, hogy a tájékoztatás megtörtént, de valójában erre nem került sor. A bizonyítási kötelezettség az üzemeltető légifuvarozóra hárul azokkal a kérdésekkel kapcsolatban, hogy az utast tájékoztatták-e, és ha igen, mikor tájékoztatták a járat törléséről. Ugyanakkor, ha a tájékoztatás esetleg elmarad, önmagában nem keletkeztet megalapozott kártérítést a légitársasággal szemben.

A légifuvarozónak tehát helyt kell állnia, mind a rendeletben rögzített ellátás, mind pedig a kártérítés teljesítése kapcsán, amennyiben az annak alapjául szolgáló okok bekövetkeznek.

Viszont a helytállás nem minden esetben terheli a légitársaságot. Ugyanis, a légitársaság bizonyíthatja azt, hogy a járat törlésére, késésére ráhatása nem volt, mert olyan körülményből eredt, amire nincs befolyása. Ekkor a légitársaság mentesül a kártérítési felelőssége alól. Ezt nevezi a jog úgynevezett vis maior-nak. Ilyen eset lehet például, ha előre nem látható repülésbiztonsági, vagy időjárási okból késik, vagy törlik a járatot. Erre nem elegendő csak hivatkozni, hanem a légitársaságnak bizonyítania kell, hogy közvetlenül emiatt a fennálló vis maior ok miatt késett az érintett járat.

Ha bizonyíthatóan fennáll ez a körülmény, akkor a légitársaság mentesül a helytállási kötelezettsége alól.

Ha a fentiek alapján valaki utasként tehát olyan helyzetbe kerül, hogy a járatát törlik, vagy igen jelentős mértékben késik, akkor javasolt az élelmiszer, italfogyasztásról, egyéb szükséges kiadásokról számlát kérni, vagy a blokkot eltenni. Célszerű továbbá a fenti tájékoztatót elkérni, és amennyiben ez kivitelezhető, javasolt az egyes igényeket, kifogásokat jegyzőkönyveztetni a reptéren. Ebből természetesen egy példányt célszerű saját maguk részére megőrizni.

Ha a helyszínen az igény bejelentésére nem kerül sor, ezt utóbb írásban célszerű közvetlen a légitársaságnak megküldeni, egyben rögzíteni az érintett járat késését.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Külföldi utazás, Utazás
  • Címkék: járatkésés, kártérítés, légitársaság, repülő, repülőjárat
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2018. május 07. ( 5 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Szabálysértés ittas állapotban – erre figyeljen a vízparton!
Következő bejegyzés A munkavállaló kártérítési felelőssége

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Leventét decemberben kellemes meglepetésként érte, hogy a szokásosnál nagyobb év végi prémiumot kapott, amit a kísértés ellenére nem karácsonyi ajándékokra vagy szilveszteri szórakozásra költött. Ehelyett félretette az összeget, és januárban lefoglalt egy repülőutat Spanyolországba. A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép