Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Fogyasztóvédelem
  • Internetes rendelések

Internetes rendelések

2022. július 07.

webshop, rendelés, megrendelés, teljesítés, fogyasztó,
Az internetes vásárlás mostanra mindennapjaink részévé vált. Kényelmes, gyors, egyszerű és az általunk megvásárolni kívánt terméket otthonunkba is szállítják. Ugyanakkor míg a hagyományos boltokban azt tudjuk megvásárolni, amit a bolt polcáról leveszünk, addig egy webshopban akár olyat is a kosarunkba rakhatunk, ami nincs is az eladó birtokában. Mi történik olyankor, hogyha az eladó a megrendelés teljesítését megtagadja, például készlethiányra hivatkozással? Mit tehet a vásárló, ha az eladó egyszerűen nem tudja, vagy nem akarja kiszállítani a megrendelt terméket?

A szerződés létrejötte

Az internetes rendelések sajátossága, hogy azzal, hogy a terméket a kosarunkba tesszük, rányomunk a megrendelés gombra, sőt még akár ki is fizetjük a termék vételárát bankkártyával, még nem feltétlenül jön létre szerződés köztünk és az eladó között. Ezzel csupán egy ajánlatot teszünk az eladó felé, akinek azt el kell fogadnia ahhoz, hogy a szerződés létrejöjjön.

A szerződés tehát akkor jön létre a felek között, amikor az eladó a megrendelést visszaigazolja úgy, hogy a visszaigazolás tartalmazza a szerződés lényeges elemeit. Például ilyen lényeges elem a vevő neve, címe, a megrendelt termék pontos megjelölése, ára.

A Polgári Törvénykönyv tartalmazza azt is, hogy az elektronikus utat biztosító fél köteles a másik fél szerződési jognyilatkozatának megérkezését elektronikus úton késedelem nélkül visszaigazolni. Ez azonban csak azt jelenti, hogy a webshop köteles visszajelezni a vásárlónak, hogy a megrendelés megérkezett hozzá. Az internetes áruház a vásárló által tett ajánlatot elfogadhatja ugyan ezen visszaigazolással egyidejűleg, vagy akár külön nyilatkozatban is. Amikor ez megtörténik, akkor jön létre szerződés a felek között.

A szerződés teljesítése

A szerződés létrejöttének legfontosabb következménye, hogy abból kötelezettség keletkezik a szolgáltatás teljesítésére és jogosultság a szolgáltatás követelésére.

Amennyiben az eladó nem teljesíti az általa szerződésben vállalt szolgáltatást, megtagadja annak teljesítését, úgy az eladó szerződésszegést követ el. A Polgári Törvénykönyv a teljesítés megtagadásával kapcsolatosan kimondja, hogy ha valamelyik fél a teljesítést jogos ok nélkül megtagadja, a másik fél választása szerint a késedelem vagy a szolgáltatás lehetetlenné válásának jogkövetkezményeit kell alkalmazni.

Mit tehet a vásárló?

Amennyiben egy internetes áruház azt jelzi számunkra, hogy nem tudja, vagy nem akarja kiszállítani azt a terméket, amire vonatkozóan a szerződés létrejött, úgy elsőként azt kell megvizsgálni, hogy a teljesítést jogos ok miatt tagadja meg vagy sem. A készlethiányra való hivatkozás nem lesz jogos ok, hiszen a szerződés megkötése előtt a webáruháznak lehetősége van ellenőrizni saját készleteit, beszerezni a megrendelt terméket, stb. Ezzel szemben jogos ok lehet például, hogyha tűzeset történik az eladó raktárában és a megrendelt termék ennek áldozatául esik. Ez utóbbi esetben is a vásárló által előre megfizetett vételár természetesen visszajár.

Amennyiben nincs olyan jogos ok, amire hivatkozással jogszerűen megtagadhatja a webshop a kiszállítást, úgy a vásárló elállhat a szerződéstől és követelheti a termék vételárának visszafizetését. Ezen túlmenően azonban a késedelem jogkövetkezményeit is lehet alkalmazni, azaz a vásárló akár azt is követelheti – akár bíróság előtt -, hogy az eladó teljesítse a megrendelését. Amennyiben tehát a szerződés létrejött, az eladó nem mentesülhet annak teljesítése alól a vételár visszafizetésének felajánlásával sem.

Tény ugyanakkor, hogy viszonylag ritka, hogy a hoppon maradt vásárlók bíróság előtt érvényesítsék a szerződés teljesítésével kapcsolatos igényüket, hiszen ez rengeteg idő, energia és pénz ráfordítását igényli. Alternatív megoldásként ilyenkor az Iparkamarák mellett szervezett Békéltető Testületekhez lehet fordulni. A Békéltető Testületi eljárás célja, hogy a fogyasztói jogvita rendezése érdekében egyezséget hozzon létre a felek között. Amennyiben ez nem sikerül, akkor az ügyben döntést hoz, amely ajánlás vagy kötelezés, ha a fogyasztói kérelem megalapozott, és elutasítást, ha a fogyasztói kérelem megalapozatlannak bizonyult. A Békéltető Testületi eljárás ingyenes, gyors és egyszerű az igénybevétele.

A webshopoknak sem árt vigyázni

Fontos hangsúlyozni ugyanakkor azt is, hogy nem csak az adott vásárlóval gyűlhet meg a baja annak a webáruháznak, aki a megrendeléseket nem teljesíti. Ez a magatartás ugyanis tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatként a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálódását is magával vonhatja, aminek súlyos bírság lehet a következménye. Érdemes tehát a vállalt kötelezettségeket teljesíteniük mind a vásárlók érdekében, mind pedig egy hatósági eljárás elkerülése érdekében.

Egy új, 2022. május 28. napján hatályba lépett fogyasztóvédelmi szabályról itt olvashatnak részletesebben.

Amennyiben érdekli a szolgáltatásunk és szeretne egy biztos jogi hátteret maga mögött, kérjen visszahívást itt!

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Fogyasztóvédelem
  • Címkék: fogyasztó, megrendelés, rendelés, teljesítés, webshop
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. július 07. ( 9 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A nagy Vodafone ügyfélszolgálati leállás
Következő bejegyzés Hőségriadóval járó munkáltatói kötelezettségek

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünkkel szemben gyorshajtás feltételezett elkövetése miatt 50.000,- Ft összegű közigazgatási bírságot szabott ki az illetékes hatóság.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép