A szerződés létrejötte
Az internetes rendelések sajátossága, hogy azzal, hogy a terméket a kosarunkba tesszük, rányomunk a megrendelés gombra, sőt még akár ki is fizetjük a termék vételárát bankkártyával, még nem feltétlenül jön létre szerződés köztünk és az eladó között. Ezzel csupán egy ajánlatot teszünk az eladó felé, akinek azt el kell fogadnia ahhoz, hogy a szerződés létrejöjjön.
A szerződés tehát akkor jön létre a felek között, amikor az eladó a megrendelést visszaigazolja úgy, hogy a visszaigazolás tartalmazza a szerződés lényeges elemeit. Például ilyen lényeges elem a vevő neve, címe, a megrendelt termék pontos megjelölése, ára.
A Polgári Törvénykönyv tartalmazza azt is, hogy az elektronikus utat biztosító fél köteles a másik fél szerződési jognyilatkozatának megérkezését elektronikus úton késedelem nélkül visszaigazolni. Ez azonban csak azt jelenti, hogy a webshop köteles visszajelezni a vásárlónak, hogy a megrendelés megérkezett hozzá. Az internetes áruház a vásárló által tett ajánlatot elfogadhatja ugyan ezen visszaigazolással egyidejűleg, vagy akár külön nyilatkozatban is. Amikor ez megtörténik, akkor jön létre szerződés a felek között.
A szerződés teljesítése
A szerződés létrejöttének legfontosabb következménye, hogy abból kötelezettség keletkezik a szolgáltatás teljesítésére és jogosultság a szolgáltatás követelésére.
Amennyiben az eladó nem teljesíti az általa szerződésben vállalt szolgáltatást, megtagadja annak teljesítését, úgy az eladó szerződésszegést követ el. A Polgári Törvénykönyv a teljesítés megtagadásával kapcsolatosan kimondja, hogy ha valamelyik fél a teljesítést jogos ok nélkül megtagadja, a másik fél választása szerint a késedelem vagy a szolgáltatás lehetetlenné válásának jogkövetkezményeit kell alkalmazni.
Mit tehet a vásárló?
Amennyiben egy internetes áruház azt jelzi számunkra, hogy nem tudja, vagy nem akarja kiszállítani azt a terméket, amire vonatkozóan a szerződés létrejött, úgy elsőként azt kell megvizsgálni, hogy a teljesítést jogos ok miatt tagadja meg vagy sem. A készlethiányra való hivatkozás nem lesz jogos ok, hiszen a szerződés megkötése előtt a webáruháznak lehetősége van ellenőrizni saját készleteit, beszerezni a megrendelt terméket, stb. Ezzel szemben jogos ok lehet például, hogyha tűzeset történik az eladó raktárában és a megrendelt termék ennek áldozatául esik. Ez utóbbi esetben is a vásárló által előre megfizetett vételár természetesen visszajár.
Amennyiben nincs olyan jogos ok, amire hivatkozással jogszerűen megtagadhatja a webshop a kiszállítást, úgy a vásárló elállhat a szerződéstől és követelheti a termék vételárának visszafizetését. Ezen túlmenően azonban a késedelem jogkövetkezményeit is lehet alkalmazni, azaz a vásárló akár azt is követelheti – akár bíróság előtt -, hogy az eladó teljesítse a megrendelését. Amennyiben tehát a szerződés létrejött, az eladó nem mentesülhet annak teljesítése alól a vételár visszafizetésének felajánlásával sem.
Tény ugyanakkor, hogy viszonylag ritka, hogy a hoppon maradt vásárlók bíróság előtt érvényesítsék a szerződés teljesítésével kapcsolatos igényüket, hiszen ez rengeteg idő, energia és pénz ráfordítását igényli. Alternatív megoldásként ilyenkor az Iparkamarák mellett szervezett Békéltető Testületekhez lehet fordulni. A Békéltető Testületi eljárás célja, hogy a fogyasztói jogvita rendezése érdekében egyezséget hozzon létre a felek között. Amennyiben ez nem sikerül, akkor az ügyben döntést hoz, amely ajánlás vagy kötelezés, ha a fogyasztói kérelem megalapozott, és elutasítást, ha a fogyasztói kérelem megalapozatlannak bizonyult. A Békéltető Testületi eljárás ingyenes, gyors és egyszerű az igénybevétele.
A webshopoknak sem árt vigyázni
Fontos hangsúlyozni ugyanakkor azt is, hogy nem csak az adott vásárlóval gyűlhet meg a baja annak a webáruháznak, aki a megrendeléseket nem teljesíti. Ez a magatartás ugyanis tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatként a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálódását is magával vonhatja, aminek súlyos bírság lehet a következménye. Érdemes tehát a vállalt kötelezettségeket teljesíteniük mind a vásárlók érdekében, mind pedig egy hatósági eljárás elkerülése érdekében.
Egy új, 2022. május 28. napján hatályba lépett fogyasztóvédelmi szabályról itt olvashatnak részletesebben.
Amennyiben érdekli a szolgáltatásunk és szeretne egy biztos jogi hátteret maga mögött, kérjen visszahívást itt!