Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Polgári törvénykönyv
  • Családjog
  • Indulnak a devizaperek – de mit is jelent ez pontosan? (I. rész)

Indulnak a devizaperek – de mit is jelent ez pontosan? (I. rész)

2014. augusztus 28.

Egy számológépen egy piros ház aminek hiányzik a teteje.

Számos hírforrás számolt be a napokban arról, hogy elindultak azok a „devizaperek”, melyek során a bankoknak kell igazolniuk az elmúlt évek során alkalmazott gyakorlatuk jogszerűségét, az általuk alkalmazott szerződéses feltételek tisztességességét.

De mit is jelent ez pontosan? Mire várható, hogy pont kerül egy-egy sorsdöntő kérdés jogerős lezárására?

2014. július 18. napján lépett hatályba az a törvény, mely a Kúria által kiadott, a pénzügyi intézmények fogyasztói kölcsönszerződéseire vonatkozó ún. jogegységnyi határozatával kapcsolatos egyes kérdéseket hivatott rendezni.

A törvény a 2004. május 1. napja és 2014. július 18. napja között kötött fogyasztói kölcsönszerződésekre vonatkozik, ide nem értve azonban azok a már visszafizetett kölcsönöket, melyeknél a teljesítésre irányuló kötelezettség végtörlesztés következtében, vagy azért szűnt meg, mert a Nemzeti Eszközkezelő átvette a kötelezettségeinek egyébként eleget tenni nem tudó adós ingatlanát.

A törvény egyik része az árfolyamrés kérdését hivatott rendezni: a szabályozás szerint a fogyasztói kölcsönszerződésekben – az egyedileg, külön megtárgyalt szerződési feltételt kivéve – semmis az a kikötés, amely szerint a pénzügyi intézmény a kölcsön nyújtásakor a vételi, a tartozás törlesztésénél pedig az eladási vagy egyébként a folyósításkor meghatározott árfolyamtól eltérő árfolyam alkalmazását írja elő. Ha ilyen kikötést tartalmaz a szerződés, a törvény értelmében az ott meghatározottak helyett mind a folyósítás, mind a törlesztés tekintetében a Magyar Nemzeti Bank hivatalos deviza árfolyamát kell alkalmazni. Az ezzel kapcsolatos számításokat a pénzügyi intézeteknek a törvény hatálybalépését követő 90 napon belül kell elvégezniük.

Kimondja azt is a jogszabály, hogy az egyoldalú szerződésmódosítás lehetőségét tartalmazó szerződések esetében vélelmezni kell azt, hogy tisztességtelen a kamatemelést, költségemelést illetve a díjemelést lehetővé tevő szerződéses kikötés – kivéve ez alól az egyedileg megtárgyalt feltételeket – tekintettel arra, hogy az nem felel meg:

  • az egyértelmű és érthető megfogalmazás elvének,
  • a tételes meghatározás elvének,
  • az objektivitás elvének,
  • a ténylegesség és arányosság elvének,
  • az átláthatóság elvének,
  • a felmondhatóság elvének, és
  • a szimmetria elvének.

A pénzügyi intézményeknek kötelessége volt a törvény hatálybalépésétől számított 30 napon belül megvizsgálni a fogyasztói kölcsönszerződések részévé vált azon általános szerződési feltételeket, illetve az egyedileg meg nem tárgyalt szerződési feltételeket, melyekben szerepelnek az egyoldalú szerződésmódosítást lehetővé tevő kikötések. Nem volt elég azonban ezeket megvizsgálni, ha ilyet használt a pénzügyi intézmény, azt be is kellett jelenteni a Magyar Nemzeti Bank részére, és nyilatkozni kell arról, hogy az adott kikötést tisztességesnek tekinti-e.

Ha a Magyar Nemzeti Bank által az kerül megállapításra, hogy a valamely szerződési feltétel vonatkozásában vélelmezni kell annak tisztességtelenségét, de a pénzügyi intézmény álláspontja szerint az adott feltétel tisztességes, a vélelem megdöntésére polgári peres eljárást indítható.

Ezek, a meghatározott szerződéses feltételek tisztességtelenségét feltételező vélelmek megdöntésére irányuló perek kezdődtek meg a közelmúltban.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bekk Judit
  • Kategóriák: Családjog, Polgári törvénykönyv, Szerződésjog
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2014. augusztus 28. ( 9 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A munkajogi „átirányításról”
Következő bejegyzés Indulnak a devizaperek – de mit is jelent ez pontosan? (II. rész)

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy nő háttal nekünk a távirányítót nyomkodja, de nincs kép a tévén.

Esettanulmányok

Ügyfelünk televíziót vásárolt, melyre a kiskereskedő eladó két év jótállást vállalt. A termék jótállási határidőben meghibásodott, a javítást azonban az eladó Ügyfelünk panaszai ellenére is elutasította, így Ügyfelünk elállási jogával élt. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép