Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • Ügyfélszolgálati munkatárs – Adminisztrációs osztály
    • IT Biztonsági szakember – Informatikai osztály
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Bank & biztosítás
  • Indulnak a devizaperek – de mit is jelent ez pontosan? (II. rész)

Indulnak a devizaperek – de mit is jelent ez pontosan? (II. rész)

2014. augusztus 28.

Egy fa mérleghinta egyik oldalán egy százalék, másikon egy piros ház.

Azok a pénzügyi intézmények, melyek a közöttük és a fogyasztók között létrejött kölcsön-, hitel-, vagy lízingszerződésekben a kamatemelés, a költségemelés, illetve a díjemelés vonatkozásában lehetővé tették a szerződések egyoldalú módosítását, ám azok nem felelnek meg a közelmúltban hatályba lépett törvény által meghatározott alapvető elveknek, most peres eljárás során bizonyíthatják, hogy az általuk alkalmazott kikötések tisztességesek és jogszerűek volt.

Az eljárásokat a pénzügyi intézményeknek a Magyar Állammal szemben kellett megindítani. A per alapvetően a polgári peres eljárás szabályai szerint zajlik, ám a törvény által eszközölt módosításokat figyelembe kell venni.

A törvény értelmében a pénzügyi intézményeknek a deviza alapú szerződések esetén a törvény hatálybalépésétől, vagyis 2014. július 26. napjától számított 30 nap állt rendelkezésre a keresetlevelek előterjesztésére, míg forint alapú szerződések esetén ez a határidő 120 nap.

Az ügyeket a Fővárosi Törvényszék tárgyalja, aki a kereseteket 30 napon belül bírálja el. A bíróság kizárólag abban a kérdésben hoz döntést, hogy a pénzügyi intézmény által tisztességesnek tartott szerződéses kikötés megfelel-e a törvényi előírásoknak.

Abban az esetben, ha a bíróság által hozott ítélettel valamelyik fél nincs megelégedve, lehetősége van az ellen fellebbezést, illetőleg ha a másodfokon születne rá nézve kedvezőtlen döntés, felülvizsgálati kérelmet benyújtani.

Mindhárom fokon lefolytatott eljárás közös jellemzője, hogy a törvény igen szigorúan határozza meg azokat a határidőket, melyeket a bíróságoknak egy-egy kérelem elbírálása, eljárási cselekmény lefolytatása során be kell tartani. A határidők meglehetősen rövidek, a megszokott eljárásokban alkalmazottaknak csupán töredéke: így például 1 órás határidővel is találkozhatunk a törvényben.

A jogalkotók gondoltak a már folyamatban lévő peres eljárásokra is a jogszabály megalkotása során: a törvény kimondja, hogy a külön jogszabályban meghatározott intézkedésig, de legkésőbb 2014. december 31. napjáig hivatalból fel kell függeszteni – meghatározott kivételekkel – azokat a peres eljárásokat, amelyeknek a tárgya részben vagy egészben a törvény hatálya alá eső szerződéses kikötés, függetlenül attól, hogy azt az eljárást az adós, a fogyasztó kezdeményezte-e, vagy egy ilyen kikötésre alapozott követelés érvényesítése iránt a pénzügyi intézmény indított eljárást.

A törvény a kölcsönszerződésen alapuló követelések behajtása iránt folyamatban lévő végrehajtási eljárásokra nézve is tartalmaz rendelkezéseket, melyek értelmében a külön törvény által meghatározott időpontig – jogszabály által nevesített kivételekkel – eljárási cselekmény, intézkedés nem foganatosítható, a felek és egyéb érdekeltek által tett nyilatkozatok hatálytalanok, a meghatározott időpontig minden határidő megszakad, és majd csak azt követően indul újra.

A törvény tehát alapjaiban teszi kérdésessé a pénzügyi intézmények által az elmúlt évek során tanúsított magatartás jogszerűségét, melyek felett ítélet hozatala most a bíróság feladata. A törvény által meghatározott határidőknek köszönhetően remélhetőleg hamarosan sor kerül a felmerült kérdések jogerős lezárására.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bekk Judit
  • Kategóriák: Bank & biztosítás, Hitel, Lakásbiztosítás
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2014. augusztus 28. ( 8 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Indulnak a devizaperek – de mit is jelent ez pontosan? (I. rész)
Következő bejegyzés Felmondási védelem

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!

Tájékoztatjuk, hogy a járványügyi készültség miatt, Ügyfeleink és munkatársaink egészségének védelme céljából a személyes ügyfélszolgálatunk kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a +36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap 8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy a járvány terjedésének megelőzése érdekében továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható, e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Megértésüket köszönjük!

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk repülőjegyet vásárolt egy egzotikus országba, amelyhez útlemondási biztosítást is kötött. Sajnálatos módon azonban az utazás előtt megbetegedett, ezért az utazás időpontját egy másik napra módosította. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1082 Budapest, Futó utca 47-53. VI. emelet
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép