Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Havas károk hó takarítása közben. Avagy mit tegyünk, ha a hókotró kárt okoz?

Havas károk hó takarítása közben. Avagy mit tegyünk, ha a hókotró kárt okoz?

2010. december 10.

Bár múlt havi hírlevelünkben már foglalkoztunk havas, pontosabban jeges témákkal, azonban a tél folyamán ez a téma mégis örök, és el sem tudjuk képzelni, hogy mennyi meglepetést és új helyzeteket hozhat az élet.

A minap például az egyik híradó adását nézve, arra lettem figyelmes, hogy egy az utakat jégmentesítő gépjármű micsoda károkat okozott a tevékenysége során. Gondolhatjuk, hogy ez a gépjármű mekkora sérüléseket okozhatott azokban az ingatlanokban és parkoló autókban, amelyeket a jégmentesítő masszával végigszórt. A tél kapcsán erre a helyzetre is felkészülve, tekintsük át a károsultak lehetőségeit, és az igényérvényesítés módját!

Ha már a baj megtörtént, akkor jó, ha azonnal eszünkbe jut a kártérítési aranyszabály. Ez nem szól másról, minthogy a kár bekövetkeztének helyszínén és időpontjában célszerű a lehető legjobban dokumentálni a kárt. Hogy mi ennek az értelme? Egyáltalán! Miért vesződjön vele az ember? A bizonyítékok baleset időpontjában történő rögzítésének jelentősége a kártérítési igény érvényesítésének alapját képezi. Ugyanis, ahhoz, hogy egy károsult az igényét sikerrel elő tudja terjeszteni, és végső soron a kárát meg tudja téríttetni, többek között, mind a kárát, mind annak bekövetkeztét, és összegszerűségét kell bizonyítania. Mivel a polgári jog az úgynevezett szabad bizonyítási rendszert ismeri, ezért bizonyítékként sok minden funkcionálhat. Így a káresemény körülményeit video-, vagy fényképfelvételekkel, esetleg szemtanúkkal is egyaránt bizonyítani tudjuk. Mivel lényeges, hogy a bizonyítékok objektívek legyenek, ezért hasonló helyzetben javasolt a rendőrséget is értesíteni az esetről, és megkérni, hogy fáradjanak a helyszínre. A rendőrség jegyzőkönyv, vagy jelentés formájában dokumentálhatja a helyzetet, mely a későbbiekben, a kártérítési igény bizonyítási eljárása során, jól jöhet a károsultnak. 

Az ingatlanban, vagy a parkoló autóban bekövetkezett kár összegét is sajnos igazolni kell, melynek legjobb formája egy javítási árkalkuláció beszerzése, vagy a javítási költséget igazoló számla benyújtása. Itt fontosnak tartom megjegyezni, hogy a javíttatás csak és kizárólag akkor történjen meg, amikor az ellenérdekű fél, vagy annak felelősségbiztosítója meg tudta tekinteni a kárral érintett ingatlant, vagy az autót, a maga sérült voltában. Ezt azért kell különösen kihangsúlyozni, mivel sajnos gyakori problémaként merül fel, hogy például az ellenfél még meg sem tudta tekintetni a sérült autót, de az már megjavításra került. Ekkor vehet a kárrendezés egy jogvitára érett irányt, ugyanis a károkozó, vagy annak biztosítója joggal mondhatja azt, hogy azt sem tudja, hogy mi sérült az autón, így nem látja igazoltnak a károkat, mi több, elutasítja a benyújtott kárigényt. Ez természetesen a károsultnak sem érdeke, így minden esetben célszerű a javítást azt követően megkezdeni, amikor az ellenérdekű fél a károsodott ingatlant, vagy autót megszemlézte. 

Arról már szó esett, hogy milyen módon igazolhatjuk a kárunkat, azonban az igényérvényesítés iránya még kérdéses. Ha a jelen cikk felvezetőjében említett példánál maradunk, akkor a következő felelősök jöhetnek szóba. Egy településen a közutak üzemeltetésért elsősorban a helyi önkormányzatok felelnek. Azonban az önkormányzat nem minden, számára kötelezően fennálló feladatot tud ellátni, így a törvény lehetővé teszi a számára, hogy külön koncessziós szerződés alapján bizonyos speciális feladatok elvégzését, így például a jégmentesítést más gazdasági társaságra ruházza. Ezért történhet az, hogy bizonyos feladatokat köztisztasági társaságok látnak el. Abban az esetben, ha hasonló elven működik a jégmentesítés ellátása, akkor a károsultnak az igényét célszerű az önkormányzat, illetve a gazdasági társaság irányába is benyújtania, ugyanis a kárigény velük szemben lesz elsősorban előterjeszthető. Figyelem! Nagyon fontos, hogy a felelősséget minden egyes esetben külön vizsgálni kell, tehát mindig meg kell azt nézni, hogy az adott feladat delegálása, ellátása hogyan történt. 

Mi van azonban abban a helyzetben, ha egy magánterületen (például áruházak parkolóiban), végez egy személy hó mentesítést, és miközben a havat takarítja okoz kárt a gépjárműben? Abban az esetben, ha ez a személy munkaviszonya keretében látta el ezt a feladatot, és ezzel összefüggésben okozott kárt, akkor a kárigény előterjesztésének iránya is másképpen alakul. A hatályos polgári szabályok alapján irányadó az a tétel, mely szerint, aki másnak jogellenes kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Azonban ezt a szabályt tovább finomítja a Ptk. akkor, amikor kimondja, hogy "ha az alkalmazott a munkaviszonyával összefüggésben harmadik személynek kárt okoz, jogszabály eltérő rendelkezése hiányában a károsulttal szemben a munkáltató felelős".

A károkozó személynek tehát alkalmazotti státuszban kell lennie. Az alkalmazotti minőséget a bírósági gyakorlat kiterjesztően értelmezi, ugyanis nemcsak kifejezetten a munkaviszony tartozik ebbe a körbe. Ennek alapján a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony is megalapozza a felelősséget.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Közlekedés, Közlekedési balesetek, Közlekedési szabálysértés
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2010. december 10. ( 13 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Közigazgatási bírság-új szabályok a láthatáron
Következő bejegyzés Garancia a garancia?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Szerelő klímaberendezést szerel.

Esettanulmányok

Ügyfelünk klímaberendezése egy erős viharban megsérült, ugyanis a szél a felső szomszéd erkélyéről kiemelt és felrepített egy asztalt, amely zuhanás közben letörte a külső egységet. A lakásbiztosító csupán a belső egység cseréjét támogatta, azonban tekintettel arra, hogy a belső egységgel kompatibilis külső egység a forgalomban már nem beszerezhető, a készülék használhatatlanná vált.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép