Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Bank & biztosítás
  • Gyulladáspont

Gyulladáspont

2009. november 12.

Elindultunk a kocsival vagy már nagy tempóban haladunk az autópályán, amikor hirtelen lerobban alattunk az autó. Defektet kaptunk, elforrt a hűtővíz, megszűnt a hajtás, mi lehet ennél rosszabb? Akkor képzeljük csak el, hogy 100-130 km-es óránkénti sebességnél kigyullad alattunk, körülöttünk a jármű! 

A tűz olyan váratlanul és hevesen jelenik meg, hogy már a biztonságos megállásra sem marad jóformán időnk. Személykocsi vagy tehergépjármű, rakományával együtt percek alatt a lángok martalékává válhat. Ha mindez nem lenne elég, az életveszély leküzdése után előfordulhat, hogy meg kell küzdenünk még a biztosítónkkal, a járművet eladó kereskedéssel, esetleg a szervizzel, az alkatrész gyártóval – avagy mindannyiukkal

Az öngyulladással járó gépjárműkárok speciális szeletét képezik a járműkárokkal kapcsolatos joggyakorlatnak. Olyan esetekről van szó, amikor álló helyzetben lévő, illetve közlekedő járművek anélkül gyulladnak ki, hogy más járművekkel vagy külső károsító hatással kapcsolatba kerülnének. A tűz keletkezési helyétől függően részleges- és teljes megsemmisülés is előfordul. Mindez tetemes anyagi kárral jár, nem ritkán gazdasági- és műszaki totálkárt okozva a járműben és rakományában. Érdemes tisztázni, hogy ki viseli ilyen esetben a kárt, mikor lehet a kár megtérítését más személyre hárítani.

Vagyonbiztosítás
Az első, talán legkézenfekvőbb megoldás a casco biztosítónkhoz fordulni, hiszen a casco biztosítási szerződés alapján a járműben keletkező kár megtérítésére tarthatunk igényt a borsos biztosítási díj fejében. Legalábbis ez a főszabály, csakhogy a casco szerződések minden esetben azt is tételesen felsorolják, hogy milyen eshetőségekre nem terjed ki a biztosító kockázatviselési köre. A teljességet nélkülözve meg kell említeni, hogy a jármű belső, műszaki meghibásodásából – ilyen az öngyulladás – eredő károk megtérítésére a casco biztosítás hatálya nem terjed ki. Szándékos gyújtogatás esetén természetesen más a helyzet, ebben az esetben számíthatunk a kártalanításra. Ha a jármű totálkáros lesz, a biztosítási érdek és a kockázatviselés a biztosítási szerződéssel együtt megszűnik, a díjat pedig a biztosítási évfordulóig terjedően rendeznünk kell. A vagyonbiztosítással további probléma, hogy csak részleges kártérítést nyújt, és a személysérülésre, rakománykárra nem terjed ki.

Gépjármű szavatosság
A vásárlás óta eltelt időtől, továbbá attól függően, hogy fogyasztói szerződésről van-e szó, az eladón is számon kérhetjük a jármű kigyulladását. Az adásvételi szerződés alapján ugyanis az eladó kivétel nélkül, minden esetben szavatossággal tartozik azért, hogy a járműnek nincs olyan rejtett, belső hibája, ami később az autó meghibásodását, vagy akár a kigyulladását okozná. Ez a szavatossági kötelezettség minden eladót terhel, akkor is, ha használt jármű az adásvétel tárgya. Ha a járműre szerződés vagy törvény alapján jótállás vonatkozik, és a kigyulladásra a jótállási időn belül került sor, akkor az eladónak kell a károsulttal szemben magát megvédenie, bebizonyítania, hogy a tűzre olyan okból került sor, amely az adásvétel után keletkezett. Ha jótállást már nem érvényesíthetünk, akkor az előzőekhez képest megfordul, és a károsultra száll a bizonyítási teher. Három év eltelte után, ha addig nem jött ki a hiba, szavatossággal már nem élhetünk (kivéve, ha az eladó önként vállalja a hosszított szavatosságot vagy jótállást). A gépjármű szavatosság alapján a gépjárműben esett kárt, a személyi sérülésből eredő kárt, és a rakományban esett kárt is érvényesíthetjük.

Szerviz-szolgáltatásért fennálló szavatosság
Érdemes tisztában lennünk azzal, hogy a 20.000,- Ft-ot meghaladó javító-karbantartó szolgáltatás hibátlanságáért a szerelőműhely jogszabály alapján 6 hónapig köteles jótállást vállalni, kivéve a jótállás keretében elvégzett javításokat (ezekre más szabály vonatkozik). Ha van tehát pl. egy négy éves járművünk, amelyiken ötvenezer forintért végeztek javítást vagy karbantartást, akkor ezért a javításért hat hónapig jótállási jogainkat érvényesíthetjük – azaz hat hónapos a garancia. Ezen felül három évig szavatossági jogaink is vannak, utóbbi esetben azonban ismét a károsultnak kell bizonyítania a hiba, tehát a kigyulladás pontos okát. A gyakorlatban számos példa akad arra, hogy a javító-karbantartó munkát emberi mulasztás, gondatlanság miatt hibásan teljesíti a szerelőműhely, a hiba pedig akár gyulladáshoz is vezethet. Ezen szavatossági forma alapján a gépjárműben esett kárt, a személyi sérülésből eredő kárt, és a rakományban esett kárt is érvényesíthetjük.

Termékfelelősség
A valós élet változatos eseteket produkál a járműgyulladások területén. Előfordult már az is, hogy a járműnek nem volt belső, rejtett hibája, a javítószerviz is maximális körültekintéssel járt el, csak éppen a motortérben kicserélt alkatrész bizonyult utólag silány minőségűnek, mivel a normál üzemi hőfok ellenére meggyulladt, majd a tűz sajnos továbbterjedt. A termékfelelősségről szóló törvény értelmében, ha a hibás termék okozta kár nagysága meghaladja az ötszáz eurót, akkor a termékfelelősségről szóló törvény rendelkezései alkalmazhatók. Eszerint a termék gyártóját, importálóját és forgalmazóját is felelősségre lehet vonni, mégpedig a gyártást követően akár tíz évig. A termékfelelősség alapján az alábbi károk érvényesíthetők:
a) valakinek a halála, testi sérülése vagy egészségkárosodása folytán bekövetkezett vagyoni és nem vagyoni kár;
b) a hibás termék által más dologban okozott, a kár bekövetkeztekor ötszáz eurónak a Magyar Nemzeti Bank hivatalos deviza középárfolyama szerinti forintösszegénél nagyobb összegű kár, ha az a más dolog szokásos rendeltetése szerint magánhasználat vagy magánfogyasztás tárgya, és azt a károsult is rendszerint ilyen célra használta.

A tűzvizsgálat jelentősége
A fentiekből kitűnik, hogy a jármű kigyulladás pontos okának, a tűz keletkezési helyének meghatározása nagyon fontos kiindulópontja bármely későbbi kártérítési eljárásnak. Ez a biztosító, az eladó, a szerviz vagy a gyártó mentesülésének, ezzel együtt a károsult kártérítési igénye érvényesíthetőségének sarokpontja. Milliók forognak kockán azzal, ha nem lehet utólagosan megállapítani a tűz keletkezésének okát vagy kiindulópontját, ha ki lehet zárni (vagy nem) a belső meghibásodást vagy az idegenkezűséget. A károsult – ha szerencsésen túlélte a tüzet – a tűzoltók, tűzvizsgálók, igazságügyi szakértők alaposságában, szakértelmében bízhat. A kártérítési eljárás teljességgel elképzelhetetlen a precíz, jól dokumentált tűzvizsgálat (szakvélemény) hiányában. Azokban a sajnálatos esetekben, amikor a tűz keletkezésének kiindulópontját vagy okát nem sikerül tisztázni, a polgári törvénykönyv értelmében a károsult maga viseli a kárát.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Vágány Tamás
  • Kategóriák: Bank & biztosítás, Életbiztosítás, Közlekedés, Közlekedési balesetek
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2009. november 12. ( 13 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Korrupció. Volt, nincs? Íme az antikorrupciós hivatal terve!
Következő bejegyzés Kamionsofőrök felelőssége

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy férfi védő szemüvegben fúr egy kerítést.

Esettanulmányok

Ügyfelünk ingatlanjának szomszédságába egy közintézményt építettek. A kerítésvonal kijelölése során Ügyfelünk észlelte, hogy a kerítést már az ő telkére kívánják felhúzni. Jelzése ellenére a szomszéd telek tulajdonosa, vagyis az önkormányzat a telekhatárt nem helyezte át.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép