Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Munkajog
  • Kamionsofőrök felelőssége

Kamionsofőrök felelőssége

2009. november 17.

Megjelent a Kamionhírek.hu weboldalán

 

A munkajogban a munkavállaló enyhébb szabályok szerint felelős az általa okozott károkért, mint az általános kártérítés. 

A munkaviszonyban dolgozó fuvarosok kártérítési felelőssége azonban túlmutat ezeken a szabályokon, a megfelelő intézkedések megtételével sokkal teljesebb felelősséget vonhat maga után. Az általános munkajogi szabályok szerint, csak akkor tartozik teljes anyagi felelősséggel a munkavállaló, ha szándékosan követte el a cselekményt, például lopott a munkáltatótól. Ha gondatlanul követte el a cselekményt (például véletlenül összetört valamit), akkor csupán egy havi bérének 50%-át lehet tőle kártérítésként követelni, a munkaszerződésben azonban a kárösszeget a munkabér 1,5 szeresére, kollektív szerződés keretében pedig 6 szorosára lehet felemelni. Nyilvánvaló, hogy egy fuvarozó munkavállaló munkabérének akár százszorosáért is felelős lehet, nem beszélve az értékesebb árukról. Ha a felek nem kötnek külön megállapodásokat, tőlük is csak az előbbiek szerint lehet kártérítést kérni.

Munkajogunk két speciális felelősségi formát tesz lehetővé:

Megőrzési felelősség
A munkavállaló vétkességére tekintet nélkül a teljes kárt köteles megtéríteni a visszaszolgáltatási vagy elszámolási kötelezettséggel átvett olyan dolgokban bekövetkezett hiány esetén, amelyeket állandóan őrizetben tart, kizárólagosan használ vagy kezel. Csak akkor mentesülhet a felelősség alól, ha a kárt elháríthatatlan ok idézte elő, vagy a munkáltató nem biztosította a biztonságos őrzés feltételeit. Ez a rendkívül szigorú felelősség csak akkor állhat fenn, ha a megőrzésre átadott dolgot jegyzékkel vagy elismervénnyel vette át a dolgozó. A visszaszolgáltatási vagy elszámolási kötelezettséget a jegyzékben, elismervényben külön fel kell tüntetni. Példának okáért dolgozó által használt vontatót át lehet adni elismervénnyel, melyben a vontatót pontosan meg kell jelölni, a visszaszolgáltatási kötelezettségre fel kell hívni a figyelmet. További feltétel, hogy a munkáltatónak lehetőséget kell biztosítani arra, hogy a munkavállaló a dolgot állandóan őrizetben tartsa, megfelelő körülmények között elzárhassa, ahhoz más ne férhessen hozzá. Ha a munkavállaló, a munkáltató engedélye nélkül a dolgot, szerszámot másnak átadja, és ebben kár keletkezik, a megőrzési felelősség alól nem mentesül, még akkor se, ha a másik személy is ugyanott munkavállaló.

Nagyon fontos korlát, hogy ha az átadott dolog csak megrongálódott, akkor a felelősség megállapításhoz kell az is, hogy vétkesen kövesse el a cselekményt, de a munkavállalónak kell bizonyítania, hogy helyesen járt el.

Leltárfelelősség
Leltárhiányról akkor beszélhetünk, ha az értékesítésre, forgalmazásra vagy kezelésre szabályszerűen átadott és átvett anyagban, áruban (leltári készlet) ismeretlen okból keletkezett hiány van, ami a természetes mennyiségi csökkenés és a kezeléssel járó veszteség mértékét (a továbbiakban együtt: forgalmazási veszteség) meghaladó mértékű. A leltárhiányért a munkavállaló vétkességére tekintet nélkül teljes felelősséggel tartozik, de csak akkor, ha leltárfelelősségi megállapodást kötött. A leltárfelelősségről kötött írásbeli megállapodás hiányában a munkavállalóval szemben nem alkalmazhatók a leltárfelelősségre vonatkozó szabályok. A leltárfelelősségi szabályok alkalmazása szempontjából lényeges, hogy a hiány ismeretlen okból keletkezzen, és mértéke meghaladja az ún. káló mértékét. Ha a leltárfelelősségi eljárás során a hiány oka ismertté válik, akkor a munkavállaló kártérítési felelősségére vonatkozó általános szabályok szerint kell eljárni.

A leltárhiányért való felelősség feltételei:

  • leltárfelelősségi megállapodás megkötése; melyben a felmerülő általános kéréseket mindenképpen rendezni kell
  • a leltári készlet szabályszerű átadása és átvétele; az átadás-átvételnek mindenképpen írásban is meg kell történnie. Az egyes áruk pontos megnevezését, és mennyiségüket mindenképpen fel kell tüntetni, és érdemes több személynek jelen lenni az átadáskor és tanúként megerősíteni a jegyzőkönyvet. Fontos, hogy a leltározás szabályait a munkáltató írásban rögzítse, és ügyeljen a betartására.
  • a leltárhiánynak a leltározási rend szerint lebonyolított, a teljes leltári készletet érintő leltárfelvétel alapján történő megállapítása. A leltárhiányt tehát ha lehet még szigorúbban kell megállapítani, mint átadni a dolgokat.

A leltárazást nyilván nem lehetséges minden fuvarozáskor alkalmazni, viszont ha a munkáltató néha rendkívül értékes dolgokat szállít, akkor nagyon jól tud jönni a leltárfelelősség alkalmazása. Tekintettel arra, hogy a leltárfelelősség rendkívül sokrétű, azok a cégek, akik be kívánják vezetni, mindenképpen jogász segítségét vegyék igénybe, szakmai tudás hiányában nem ajánlott belevágni a fejlesztésbe.

A kártérítés behajtása
A munkáltató kárigényét a munkavállalóval szemben két módon, vagy a bíróság előtt érvényesítheti vagy közvetlenül kötelezheti a munkavállalót kártérítésre. A bíróság előtti eljárás a leggyakoribb, viszont a leglassabb és legköltségesebb is. A közvetlen kártérítés kötelezésre is lehetőség van, azzal a megszorítással, hogy kollektív szerződésben a kártérítés kiszabására vonatkozó eljárási rendet, valamint azt az értéket meg kell határozni, amely erejéig a munkáltató közvetlenül élhet kárigénye érvényesítésével. A munkáltató közvetlen kártérítésre határozatban kötelezi munkavállalóját. A határozat rendelkező része tartalmazza a kártérítési marasztalás összegét, a jogorvoslati lehetőségről, annak határidejéről való tájékoztatást; az indoklást, az alapul szolgáló tényállást, bizonyítékokat, a kártérítési összeg nagyságrendjére vonatkozó számításokat, valamint a jogszabályi hivatkozásokat. A határozat ellen, ha a munkavállaló 30 napon belül pert indít, a bíróság elsősorban azt vizsgálja, hogy a munkáltató kollektív szerződése meghatározza-e azt az értéket, amelyet meg nem haladó mértékben jogosult a munkavállalót közvetlenül kártérítésre kötelezni, és az tartalmazza-e a kártérítés kiszabására irányadó eljárási rendet. Ennek hiányában meghozott kártérítésre való munkáltatói kötelezés nem lehet jogszerű. Ha a munkavállaló a kártérítési határozattal szemben jogorvoslati eljárást nem kezdeményez, a határozat jogerőre emelkedik, és végrehajthatóvá válik.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Vizi András
  • Kategóriák: Munkajog, Munkaszerződés
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2009. november 17. ( 14 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Gyulladáspont
Következő bejegyzés Megújul a Polgári törvénykönyv

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk ingatlanjának beltéri ajtaját, amely egyedi betűbevéséses üvegezésű volt, a huzat becsapta. A lakásbiztosító a számlával igazolt helyreállítási költségek csak egy részét fizette meg. Ügyfelünk ezt nem tartotta elfogadhatónak, ezért Társaságunkhoz fordult segítségért.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép