Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Társadalombiztosítás
  • Családi pótlék
  • Döntéshozatal – segítséggel I.

Döntéshozatal – segítséggel I.

2014. július 22.

Egy kisfiú az ujját a homlokához emelve gondolkodik.

Mi történik akkor, ha egy olyan helyzetben kell helyt állunk, akár életre szóló döntést hoznunk, melyben egyszerűen képtelenek vagyunk - akár önhibánkból, akár azon kívül - a körülmények mérlegelésére, a helyes következtetések levonására?

Az élet sokszor állít olyan nagy kérdések elé minket, melyekkel kapcsolatban az egyes lehetőségeket részletesen megbeszéljük szeretteinkkel, kikérjük a véleményüket és mindezt figyelembe véve próbáljuk a legjobb döntést meghozni. A jog által feltett kérdéseket mindezidáig alapvetően egyedül kellett megválaszoljuk, akinek pedig az ehhez szükséges belátási képessége teljesen vagy részlegesen hiányzott, azt a bíróság gondnokság alá helyezte (erre akkor kerül sor, ha valamely nagykorú személynek az ügyei viteléhez szükséges belátási képessége – mentális zavar következtében – tartósan vagy időszakonként visszatérően nagymértékben csökken, vagy tartósan, teljeskörűen hiányzik és emiatt meghatározott ügycsoportokban a gondnokság alá helyezése indokolttá válik). A kettő közötti átmenet sokáig nem létezett.

2014 márciusában bevezetésre került egy olyan jogintézmény, mely a cselekvőképesség érintetlenül hagyása mellett teszi lehetővé a segítségre szoruló számára, hogy egy a bizalmát élvező személy a nehéz döntés meghozatala során is mellette álljon. Ez pedig a támogatott döntéshozatal, melynek célja az érintett személy önrendelkezésének, jogai védelmének a szolgálata.

Támogató kirendeléséről a gyámhatóság jogosult rendelkezni, ha egy nagykorú személy a belátási képességének kisebb mértékű csökkenése miatt egyes ügyei intézéséhez, döntései meghozatalához segítséget kér. Támogató kirendelésére magának az érintettnek a kérelmére, illetve a cselekvőképességet érintő gondnokság alá helyezési perben (a korlátozás elkerülése érdekében) eljáró bíróság kezdeményezésére kerülhet sor.

Támogató – a pozíció bizalmi jellegére tekintettel – csak olyan személy lehet, akinek kijelölését az érintett kéri, vagy akinek a kinevezéséhez hozzájárul. Ezt a feladatkört éppen ezért jellemzően a házastárs, a testvér, a közeli barát látja el, feltéve, hogy az ezzel járó teendőket vállalja.

A támogató feladata alapvetően az, hogy segítse az érintettet a megfelelő döntés meghozatalában, helyette vagy vele mérlegelje a körülményeket és tanácsadással próbálja meg a támogatottat a számára legelőnyösebb döntés meghozatalára ösztönözni.

A támogatott döntéshozatalt igénybe vevő személy tehát továbbra teljes mértékben cselekvőképes, ügyei önálló intézésre képes, korlátozás nélkül tehet érvényes jognyilatkozatokat, ám az általa igénybe vett segítség már hivatalos, jogilag elismert formát ölt.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bekk Judit
  • Kategóriák: Családi pótlék, Fogyasztóvédelem, Szavatosság, Társadalombiztosítás
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2014. július 22. ( 9 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Közüzemi fogyasztóvédelem: érdemes lesz vita esetén kifogással élni
Következő bejegyzés Döntéshozatal – segítséggel II.

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy férfi fogja a fejét ahogy egy számlát tart kezében.

Esettanulmányok

Ügyfelünktől egy behajtó cég több százezer forintos távközlési szolgáltatási díjtartozást követelt. Ügyfelünk a megrendelt szolgáltatást szerette volna a bérleményéből való költözés okán módosítani, amit a szolgáltató nem tudott biztosítani.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép