Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Bank & biztosítás
  • Csődök az autókereskedésekben

Csődök az autókereskedésekben

2009. június 18.

Már most érzékelhető, hogy a gazdasági világválság egyik nagy vesztese az autóipar lesz: a piac pang, eladni nehéz. Gépkocsit az elmúlt időszakban szinte csak bankkölcsönre vásároltak a fogyasztók. 

Amíg bővült a gazdaság, az egyre élesedő verseny ellenére is nőtt az értékesítés, a visszaeséskor azonban a nem eléggé óvatos cégek kártyavárként omlottak össze. Néhány vevőt is maguk alá temetve…

A válság miatt nehéz helyzetbe jutott autókereskedések a rövidtávú túlélés érdekében különböző pénzügyi bravúrokra kényszerültek, a válság azonban mélyült, így már csak idő kérdése volt, hogy a hazárdjáték elbukjon. Mivel a cégek egyszerre eladtak, és pénzügyi szolgáltatásokat (kölcsön, biztosítás stb.) is nyújtottak, elsősorban a pénzügyi területen tudták érvényesíteni trükkjeiket.

A válság miatt nehéz helyzetbe jutott autókereskedések a rövidtávú túlélés érdekében különböző pénzügyi bravúrokra kényszerültek, a válság azonban mélyült, így már csak idő kérdése volt, hogy a hazárdjáték elbukjon. Mivel a cégek egyszerre eladtak, és pénzügyi szolgáltatásokat (kölcsön, biztosítás stb.) is nyújtottak, elsősorban a pénzügyi területen tudták érvényesíteni trükkjeiket.

Minden autóvásárlónak csak azt lehet tanácsolni, hogy legyen résen. A kereskedők áldozataik előtt járnak, hiszen a mit sem sejtő vásárlóval ellentétben ők már tudják, hogy cégük bajban van. Bizalom nélkül nem lehet üzletet kötni, de azért minden intő jelre figyelni kell. Aki úgy gondolja, hogy összes kétségét nem oszlatták el, minden kérdését nem válaszolták meg, inkább várjon még néhány hónapot az autócserével.

Itt a kölcsön, hol a kölcsön?

Előfordult a kereskedés közvetítésével megkötött és fizetett casco díjak elsikkasztása, illetve a beszámított hiteles autókkal kapcsolatos csalás is. Utóbbi esetben az új autó megvásárlásakor a kereskedő valamilyen módon beszámította, átvette a régi kölcsönre vásárolt autót és annak bankkölcsönét. A régi autó azonban sokszor a tulajdonos nevén maradt, akárcsak a kölcsön. A kereskedő csupán azt vállalta, hogy a tényleges kötelezett helyett fizeti a havi törlesztőrészleteket, már ameddig bírja. Így könnyen megtörténhetett, hogy egy kereskedés ügyfeleként akár két gépkocsi boldog tulajdonosa és két bankkölcsön kevésbé boldog kötelezettje maradt valaki papíron. Amikor aztán a kereskedő forrásai elapadtak, a bank értelemszerűen a kölcsönügylet kötelezettjéhez fordult, hogy az teljesítse szerződéses kötelezettségét.

Aki ilyen helyzetbe kerül, annak kilátásai nem kedvezőek, de nem is reménytelenek. Mindenképpen ajánlatos ismeretlen tettes ellen feljelentést tenni a rendőrségen, azonban érdemes figyelemmel lenni arra a tényre, hogy még egy jogerős ítélettel lezáruló büntetőeljárás sem alkalmas arra, hogy bárki is a pénzéhez jusson. A károk megtérítéséhez polgári peres eljárást kell indítani, vagy a felszámolási eljárásba kell bekapcsolódni.

Mindig a vásárló az adós

A helyzet megértéséhez hangsúlyozni kell, hogy az autóvásárlás és a bankkölcsön nyújtása a vásárló számára bár időben egyszerre történik, mégis két teljesen független jogügylet. Ezzel magyarázható, hogy a bank nehezen fogható a vitás helyzet kialakulásakor.

A vásárló autót szeretne venni, de nincs elég pénze. Ezért hitelt vesz fel, a bank adósa lesz. A gördülékenyebb értékesítés miatt a bankok és a kereskedők együttműködnek, a vásárlónak nem kell bemennie a bankfiókba, a pénzt egyből a kereskedőnek utalják, de ettől még a jogviszony az autóvásárló adós és a hitelező bank között jön létre. A hoppon maradt vásárló ezért hiába is támaszt bármiféle igényt a bankkal szemben, a bank teljesítette szerződéses kötelezettségét (a pénzt a megadott bankszámlára utalta), és várja az ellenszolgáltatást.

A vásárlót megillető pénz vagy az autó tehát nem a banknál, hanem a kereskedőnél vész el.

És ha nem jön az autó?

A másik – az előzővel párhuzamos – jogügylet mindig a vásárló és a kereskedő között jön létre: az immár megfinanszírozott vevő adásvételi szerződést köt az autóra, tehát pénzt ad áruért cserébe. Ez a konstrukció leggyengébb pontja, egyben itt van a legtöbb visszaélés is. A vásárló (bankkölcsönből) fizet, és várja a megrendelt autó leszállítását, amely vagy érkezik, vagy nem. Amennyiben nem, polgári jogi eljárásban keresheti az igazát, kérve az adásvételi szerződés teljesítését, vagy pénzének visszatérítését. A bíróság a szerződés alapján ezt nagy valószínűséggel meg is ítéli, a feketeleves viszont a végrehajtási eljárásban jön, hiszen végrehajtani csak attól lehet, akitől van mit. Sajnos a felszámolási eljárásban is hasonlóak a tapasztalatok, az igazát kereső becsapott fél a huszonkettes csapdájába kerül.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Lukács Botond
  • Kategóriák: Bank & biztosítás, Casco, Közlekedés
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2009. június 18. ( 14 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Határtalan problémák?
Következő bejegyzés Kalózok a karosszékben?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy szomorú öltönyös férfi ül egy váróteremben.

Esettanulmányok

Ügyfelünk munkáltatója béren kívüli juttatásként bevezette, hogy a telephelyén található étteremben, valamennyi munkavállaló számára egy meghatározott összegű hozzájárulást biztosít minden munkanapon az étkezéshez. A munkáltató az étkezési hozzájárulás felhasználási módjára írásos szabályzatot nem alkotott, így a munkavállalók körében az a szokás alakult ki, hogy az étkezési hozzájárulásokat egymásnak átengedték, illetve azokat más jogosult munkavállalók beleegyezésével felhasználták.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép