Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Kötelező biztosítás
  • Baleseti kárigények

Baleseti kárigények

2009. július 16.

Örök érvényű kérdés a gépjármű balesetek kapcsán, hogy a biztosítók (legyen szó casco, vagy felelôsségbiztosítóról), hogyan rendezik kárunkat. Itt merül fel az is, hogy egyrészrôl károsultként milyen igényeket támaszthatunk a másik fél felelôsségbiztosítójával szemben, másrészrôl pedig, hogy milyen bizonyítékokkal alapozhatjuk meg a követelésünket.

A közlekedési balesetek során mindenki számára elsôdlegesen a gépjárműben bekövetkezett károk jelentik azt a kört, mely a károkozóval vagy annak felelôsségbiztosítójával szemben elôterjeszthetô. A kárigények esetei azonban ennél sokkal árnyaltabbak, összetettebbek. Polgári jogi alapelv, a teljes reparáció elve, mely bár hangzatos, de mégis alapkövetelményként határozza meg azt, hogy a károkozónak a helytállása során a károsultat olyan helyzetbe kell hoznia, mintha a baleset meg sem történt volna, azaz az eredeti állapotot kell, kellene helyreállítania. Ez a gyakorlatban irányadó követelmény, de a teljes kártérítés, vagy kártalanítás nem minden esetben valósul meg. Legtöbbször ennek az az oka, hogy a károsult az igényét vagy nem tudja bizonyítani, vagy olyan súlyos személyi sérülés következik be, mely miatt nem vagyoni kárigényt terjesztenek elô. Ez utóbbi esetben, a nem vagyoni kárigény sosem lesz arra alkalmas, hogy pénzösszegben kifejezhetô legyen.

A közlekedési balesetek során mindenki számára elsôdlegesen a gépjárműben bekövetkezett károk jelentik azt a kört, mely a károkozóval vagy annak felelôsségbiztosítójával szemben elôterjeszthetô. A kárigények esetei azonban ennél sokkal árnyaltabbak, összetettebbek. Polgári jogi alapelv, a teljes reparáció elve, mely bár hangzatos, de mégis alapkövetelményként határozza meg azt, hogy a károkozónak a helytállása során a károsultat olyan helyzetbe kell hoznia, mintha a baleset meg sem történt volna, azaz az eredeti állapotot kell, kellene helyreállítania. Ez a gyakorlatban irányadó követelmény, de a teljes kártérítés, vagy kártalanítás nem minden esetben valósul meg. Legtöbbször ennek az az oka, hogy a károsult az igényét vagy nem tudja bizonyítani, vagy olyan súlyos személyi sérülés következik be, mely miatt nem vagyoni kárigényt terjesztenek elô. Ez utóbbi esetben, a nem vagyoni kárigény sosem lesz arra alkalmas, hogy pénzösszegben kifejezhetô legyen.

A kárigény bizonyítása

Vajon mit tehetünk akkor, ha jól bizonyíthatóvá szeretnénk tenni az igényünket? A helyszínen, a baleset idôpontjában – természetesen a lehetôségekhez mérten – minden esetben próbáljuk meg a lehetô legrészletesebben kitölteni a baleseti bejelentôlapot. Ha a felelôsség kérdése a helyszínen vitatott, akkor ne legyünk restek rendôrt hívni. Fontos, hogy mind a baleseti bejelentôlapon, mind pedig az esetleges rendôri intézkedés során, a tanúk neveit (és elérhetôségüket, címüket) és nyilatkozataikat rögzítsük, hiszen az objektív, elfogulatlan nyilatkozatok bizonyítékként szolgálnak a késôbbi jogvita esetén. A baleseti bejelentôlap kitöltéséhez egyébként az egyes biztosítók külön magyarázatot bocsátanak ügyfeleik rendelkezésére, melyek általában a biztosítók honlapjáról letölthetôek.

Értékcsökkenés

Ha túl vagyunk az elsô megrázkódtatáson, és a felelôsségbiztosító felé is megtettük a kárbejelentésünket, akkor számba kell venni, hogy a gépjármű javítási költségén felül milyen további kárunk keletkezett. Tipikus kárigényként jön szóba a gépjárműben esetlegesen bekövetkezett értékcsökkenés. Figyelem! Az értékcsökkenés nem egy automatikusan fennálló igény, amelyik egységesen, minden gépjármű kapcsán, megalapozottan elôterjeszthetô. Ugyanis az értékcsökkenési igény fennálltának megállapítása, valamint az, hogy erre mekkora összegben vagyunk jogosultak, kizárólag igazságügyi szakkérdés. A gyakorlatban általában akkor fizet a biztosító értékcsökkenést, ha a kocsinak nincsen elôzménysérülése, ha viszonylag fiatalabb autóról van szó, és ha a kocsi lefutott kilométereinek száma nem eltúlzott (azaz nem "túlfutott" az autó).

Bérgépjármű

A másik tipikus igény a bérgépjármű igény. Az értékcsökkenéshez hasonlóan ez sem érvényesíthetô automatikusan, ugyanis bizonyítékokkal kell megalapozni azt, hogy az igényünk tényleg indokolt és tényleg fennáll. Jelen esetben azt kell tudni igazolni, hogy a gépjármű használatára elengedhetetlenül szükségünk van. Nagyon fontos követelmény az is, hogy hasonló kaliberű gépkocsit béreljünk, stermészetesen az igényt számlával és szerzôdéssel is bizonyítani kell. A bérgépkocsi igények érvényesítésénél azonban a legnagyobb gondot mindig az okozza, hogy amíg mi 30 napot béreltük a kocsit, addig a biztosító csak 8 napig fizeti. Ennek oka az, hogy a biztosító csak és kizárólag az optimális javítási idôre téríti meg ezt a költséget, azaz ha a kocsi 8 nap alatt megjavítható, akkor a biztosító is 8 napot fog téríteni. Erre úgy érdemes felkészülni, hogy a biztosítóval érdemes elôtte egyeztetni, hogy az autó kárszemléjét követôen hány napra fogják a bérgépkocsi igényt megtéríteni.

A fenti tipikus igényeken felül, további károk is elôterjeszthetôek, úgy, mint, egy személyi sérülés kapcsán a nem vagyoni kártérítési igény, illetve egyéb, járulékos károk, például egy totálkáros kárrendezés esetén a gépjármű forgalomból való kivonásának a költsége, vagy egy hitelszerzôdés esetén a szerzôdés idô elôtti megszűnéséhez kapcsolódó rendkívüli költségek. Ezeket az igényeket a felelôsségbiztosító részére természetesen nemcsak, hogy be kell jelenteni, hanem azoknak a balesettel való összefüggését is bizonyítani, valamint összegszerűségét is igazolni kell.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Kötelező biztosítás, Közlekedés, Közlekedési balesetek
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2009. július 16. ( 14 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A jövő okmánya, avagy itt a biometrikus útlevél
Következő bejegyzés A quadok azonosítása

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünknek jóval áron alul sikerült hozzájutnia egy telekhez, ahol családjával együtt otthonukat megálmodták.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép