A quadok azonosítása

Megjelent az Autózz velünk! magazinban

 

Az Országgyűlés még 2008 decemberében fogadta el a közúti közlekedésről szóló törvény azon módosításait, melyek mára alapvetően megváltoztatták a quadokra vonatkozó szabályozást.

Eszerint a közúti forgalomban a négykerekű motorkerékpár (quad) és a négykerekű segédmotoros kerékpár (quad) csak érvényes hatósági engedéllyel és jelzéssel vehet részt (ez a gyakorlatban a rendszámot jelenti). Ez a változás elsősorban a négykerekű segédmotoros kerékpár tulajdonosait érinti komolyabban.

A jogszabály hosszú türelmi időt hagyott a felkészülésre. A már korábban, 2009. április 1-jét megelőzően használatba vett négykerekű segédmotoros kerékpárok 2009. július 01-je után kell, hogy rendelkezzenek érvényes hatósági engedéllyel és jelzéssel. A 2009. április 1-jét követően használatba vett négykerekű segédmotoros kerékpárok viszont már csak érvényes hatósági engedéllyel és jelzéssel vehetnek részt a közúti közlekedésben.

A fenti előírások tehát a közúti közlekedésben való részvételre vonatkoznak, azonban a négykerekű segédmotoros kerékpárok közül sok csak korlátozottan teljesíti a forgalomba helyezésre vonatkozó jogszabályi előírásokat, így komoly korlátai vannak a közúti közlekedésben való részvételüknek.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság részletes tájékoztatójában kifejtette, hogy a quadokat általában hobbimotorozásra, terepjárásra, esetleg versenyekre használják, ennek ellenére számos gyártmány rendelkezik az Európai Közösség által kiadott típusjóváhagyással, melynek alapján a közúti közlekedésben részt vehetnének. Utóbbi járművek többsége sem rendelkezik azonban – a terepjáró képesség, illetve a jármű sajátos jellegének megőrzése miatt – a meghajtott tengelyeiken differenciálművel. A differenciálmű hiánya miatt a quad nem alkalmas a járművek kanyarodására vonatkozó számos jogszabályi feltétel teljesítésére (még a kapcsolható összkerék meghajtással rendelkező járművek esetében is többnyire csak a kormányzott tengely rendelkezik kiegyenlítőművel).

Nemzeti Közlekedési Hatóság ezért 2005. júniusától korlátozta a differenciálmű nélküli kerékmeghajtással rendelkező quadok közúton, annak úttestén történő közlekedését, és mostantól a négykerekű segédmotoros kerékpárok forgalmi engedélyébe is be kell vezetni a következő korlátozást: "Szilárd burkolatú közúton nem közlekedhet". A Hatóság külön hangsúlyozza, hogy közútnak minősülő földúton, valamint egyéb nem szilárd burkolatú közúton szabályosan közlekedhetnek ezek a quadok is.

Azoknak, akik még nem intézkedtek quadjuk forgalomba helyezése iránt, jó tudni, hogy a négykerekű segédmotoros kerékpárokat az okmányiroda helyezi forgalomba, látja el hatósági engedéllyel, jelzéssel és veszi központi nyilvántartásba. Az okmányiroda a forgalomba helyezési eljárást csak a közúti közlekedésre alkalmasnak minősített segédmotoros kerékpárok esetében, a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott, a jármű azonosítóit, meghatározott műszaki adatait tartalmazó műszaki adatlap alapján folytatja le. A négykerekű segédmotoros kerékpár forgalomba helyezése több lépcsőben történik.

Először egy forgalomba helyezést megelőző műszaki megvizsgáláson kell megjelenni. A vizsgálatot az üzemben tartónak kell kérelmeznie a Nemzeti Közlekedési Hatóság lakóhely szerint illetékes regionális igazgatóságán, illetve azok területi kirendeltségein. Előjegyzés alapján az egyeztetett időpontban és helyen a járművet be kell mutatni a megvizsgáláson. A forgalomba helyezést megelőző vizsgálaton elsőként azonosítják a járműveket és megállapítják, hogy segédmotoros kerékpárnak, illetve az EK által közúti közlekedésre jóváhagyottnak minősülnek-e.

(A KRESZ szerint segédmotoros kerékpár olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm³-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg.)

Az EK típus-jóváhagyási dokumentumokban, a megfelelőségi tanúsítványban, nyilatkozatban, EK tagországi forgalmi engedélyekben a quad kategória jelölése L6e (régebbi dokumentumokban L2). Az EK jóváhagyást az üzemben tartónak kell valamilyen módon igazolnia. Ha járműről megállapításra kerül, hogy nem rendelkezik EK típus-jóváhagyással, akkor nem helyezhető forgalomba, közúti forgalomban nem közlekedhet még nem szilárdburkolatú közúton sem.

Ha a Hatóság azt állapítja meg, hogy a bemutatott jármű nem sorolható segédmotoros kategóriába, akkor a járművet egy másik alkalommal egyéb járműként (pl.: motorkerékpár) kell forgalomba helyezés előtti vizsgálaton bemutatni.

Amennyiben rendelkezik EK típusjóváhagyással és segédmotoros kerékpárnak minősül, akkor a második lépcsőben egy forgalomba helyezés előtti műszaki megvizsgálást végeznek a járművön. A forgalomba helyezés előtti vizsgálat végén a megfelelő jármű ún. műszaki adatlapot kap, melynek bemutatásával az üzembentartó az okmányirodától kérelmezheti a forgalomba helyezést.

A quadra hátulra, E típusú, különleges rendszámtáblát kell felszerelni. Az S vagy R kezdő betűjelű E típusú rendszámtábla összesen 4 betűjelet és 2 számjegyet tartalmaz, alapszíne fehér, a karakterei és a keret színe fekete.