Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Az ismeretlenség átka

Az ismeretlenség átka

2010. január 20.

Egyre gyakrabban okoz komoly nehézséget a gépjármű kárrendezés során az, amikor a károkozó személye, illetve gépjárműve nem beazonosítható.

 Ilyenkor a károsult komoly nehézségekbe ütközik kárának megtérítése során. Hogy milyen lépéseket lehet ilyen esetekben tenni, illetve milyen irányban érvényesíthető a kárigény? Ezt mutatjuk be Olvasóinknak!

A téma több mint aktuális. Társaságunk egyre több olyan esettel találkozik, mely során a károsult problémáját az adja, hogy a károkozó személye és a gépjármű ismeretlen, mert adott esetben adatainak hátrahagyása nélkül elhagyja a baleset-, illetve a károkozás helyszínét. Mindamellett, hogy ez a károkozói magatartás egyrészről bűncselekményt is megalapozhat, végső soron azt is eredményezheti, hogy a károsult az őt ért kárt nem tudja rendezni, így annak viselése "rajta marad".

Nagyon sok múlik azon, hogy a káresemény bekövetkeztekor (nyilvánvalóan akkor, ha a károsult időben és helyben jelen van), illetve felismerésekor, vagy felfedezésekor (például akkor, ha a parkoló autónknak mentek neki, és a káreseményt követően szerzünk tudomást a sérülésről) lehetőleg minden olyan lépést megtegyünk, melyek a későbbi beazonosításhoz, illetve bizonyításhoz szükségesek. Nyilvánvaló, hogy ilyen esetben a rendőrséget haladéktalanul értesíteni kell, ugyanis a rendőrség jogosult felvenni a helyszínen az adatokat, és a további, esetleges nyomozati lépéseket megtenni az ismeretlen személy, gépjármű felkutatása érdekében. Tippként javasolom a helyszínen körbenézni, hogy esetleg nem volt-e térfigyelő, vagy egyéb biztonsági kamera kihelyezve, mely a balesetet, illetve káreseményt rögzíthette. Érdemes körbekérdezgetni néhány személyt (újságárusokat, boltosokat, lakókat), hogy nem látták-e a káreseményt. Amennyiben mindkét esetben pozitív visszajelzés van, akkor a rendőrség részére ezt jelezni kell, kérve, hogy a felvételeket szerezzék be, illetve a tanúkat hallgassák meg a károkozó beazonosítás végett.

A nyomozóhatóság – ismeretlen személy ellen tett feljelentés alapján – természetesen lefolytatja mindazokat a nyomozati cselekményeket, melyek a felkutatásra irányulnak. Amennyiben "megvan" az elkövető, akkor vele, vagy felelősségbiztosítójával szemben érvényesíthető az igény. Ha nincsen a baleset időpontjában érvényes gépjármű felelősségbiztosítása, akkor a Magyar Biztosítók Szövetsége (a továbbiakban: MABISZ) által vezetett úgynevezett Kártalanítási Számla terhére jelenthető be a kárigény.

Abban az esetben, ha a nyomozás a károsult szempontjából eredménytelenül zárul (azaz nincs meg az elkövető), akkor a hatóság a sértettet erről határozatban értesíti. Gond igazán ekkor keletkezik, ugyanis nincs meg az a személy, akivel, illetve az a gépjármű, amelyiknek a felelősségbiztosítójával szemben az igény bejelenthető lenne. Felvetődik a kérdés, hogy ilyen esetben mégis hogyan tovább?

Könnyebbség akkor van, ha a pórul járt károsult rendelkezik érvényes casco-biztosítási szerződéssel. Ez esetben már a lehető leghamarabb javasoljuk bejelenteni a kárt a biztosító részére, még akkor is, ha a nyomozás nem zárult le. Ugyanis így a kár gyorsabban és biztosan rendezhető. A cascós kárrendezés során mindössze az önrész mértéke az, mely bennünket terhel, illetve a kifizetés következtében nyilvánvalóan emelkedni fog a biztosítási díj. Ha időközben meg is lesz az elkövető, akkor az önrész, illetve mindazok a károk lesznek vele, illetve felelősségbiztosítójával szemben érvényesíthetőek, melyek a balesettel összefüggésben közvetlenül keletkeztek, és amelyeket a casco-biztosítás terhére nem lehetett rendezni (például tárolási költség, vagy a balesetben megsérült ruházat, egyéb).

Ha a károsult azonban nem rendelkezik érvényes casco-biztosítással és a károkozói gépjármű rendszáma, illetve a személy nem állapítható meg, akkor a kárt a károsult nem fogja tudni sajnos másra áthárítni. Ez alól kivételt képez az az eset, amikor az ismeretlen gépjármű által okozott kár személyi sérüléssel van összefüggésben. Ekkor a MABISZ az ezzel kapcsolatos kárt megtéríti. Ismeretlen gépjármű esetén ugyanis – a hatályos jogszabály alapján – a MABISZ, azaz a Kártalanítási Számla kezelőjének kártalanítási kötelezettsége nem terjed ki az ismeretlen gépjárművel a károsult gépjárműben okozott károkra. De ha az ismeretlen gépjárművel okozott baleset halállal vagy súlyos személyi sérüléssel jár, a Kártalanítási Számla kezelője megtéríti a károsult gépjárműben okozott károkat is. Ekkor azonban a károsult – a kár bekövetkeztétől számított – 30 napon belül köteles bejelenteni az ismeretlen gépjármű által okozott káreseményt a Kártalanítási Számla kezelőjének, azaz a MABISZ-nak. Ha a károsult a bejelentési kötelezettségének önhibájából nem tesz eleget, és emiatt lényeges körülmények kideríthetetlenné válnak, a MABISZ fizetési kötelezettsége nem áll fenn. Ha nincs személyi sérülés, akkor kielégítés ezen a szálon sem várható.

Reméljük, hogy a fenti cikkel hozzájárulhatunk ahhoz, hogy a Kedves Olvasó a hasonló esetekben is érvényesíteni tudja jogait.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Közlekedés, Közlekedési balesetek
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2010. január 20. ( 13 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Félretájékoztatás miatti kár
Következő bejegyzés Olcsóbbá váló eljárás a munkaügyi bíróságon

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy férfi az autószerelővel beszél a szervizben.

Esettanulmányok

Ügyfelünk idegenhibás balesetet szenvedett a személygépjárművével. A káreseményt bejelentette a károkozó biztosítója részére, amely alapján a biztosító kárszakértője a bejelentéstől számított 9. napon felvette a kapcsolatot Ügyfelünkkel a kárfelmérés lefolytatása végett.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép