Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Fogyasztóvédelem
  • Jótállás, kellékszavatosság, garancia – mi micsoda?

Jótállás, kellékszavatosság, garancia – mi micsoda?

2020. október 02.

Napjainkban egyre jobban érzékelhető, hogy az emberek egyre tudatosabban vásárolnak. Nagyobb értékű termékek esetén a vételáron felül egyre jobban szemponttá válik az is, hogy minél inkább védve legyenek a gyártási hibás termékektől is. Kijelenthetjük, hogy a gyártóknak és a forgalmazóknak ma már nem csak az árképzésre kell kiemelt figyelmet fordítaniuk, hanem arra is, hogy a fogyasztók egyre inkább a biztonságra törekszenek. Ennek ellenére sajnos még ma sem egyértelmű, hogy mi a különbség az egyes, fogyasztókat védő kategóriák között, mi is az a jótállás, a kellékszavatosság és mit jelent a garancia. Jelen cikkünk célja fogyasztói szerződések esetében tisztázni az esetleges zavarokat az egyes kategóriák között.

A jótállás

A fogyasztókat leginkább védő jogintézmény a jótállás. A jótállás alapulhat szerződésen, azaz a felek megállapodásán, avagy származhat jogszabályi rendelkezésből is. Egyes tartós fogyasztási cikkek esetén ugyanis jogszabály – pontosabban rendelet – írja elő, hogy ezen termékekre az eladó köteles egy éves jótállást biztosítani. Ilyen fogyasztási cikkek például a tízezer forint felett eladott hűtőszekrények, mosógépek, mosogatógépek, porszívók, vagy éppen napszemüvegek vagy gyermekhinták is. Fontos, hogy ezen termékek kötelező, törvényben előírt jótállása esetében jótállási kötelezettsége az eladónak van. Tehát a fogyasztó közvetlenül ahhoz az üzlethez fordulhat, ahol a terméket vásárolta.

A kötelező, törvényi jótállás alapján a fogyasztó elsődlegesen kijavítást, kicserélést kérhet, másodlagosan árleszállítást kérhet, a terméket az eladó költségére kijavíttathatja vagy végső esetben elállhat a szerződéstől. Az, hogy az adott helyzetben melyik igény érvényesítése indokolt, mindig az adott helyzet pontos ismeretében dönthető el. Mindazon termékek esetében, amik nincsenek az említett kormányrendeletben felsorolva, csak akkor beszélhetünk jótállásról, hogyha az eladó vagy a termék gyártója ilyet kifejezetten vállalt.

A kötelező, törvényben rögzített jótállás igazi nagy előnye abban áll, hogy annak időtartama alatt nem a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a termék már az átvételkor is hibás volt, hanem a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba később keletkezett, az pl. nem rendeltetésszerű használat következménye.

Általános jellegű, kötelező jótállás tehát nem létezik. Egyes, konkrétan meghatározott termékek vonatkozásában azonban van jogszabály által előírt, a termék eladóját terhelő, egy éves jótállási kötelezettség. Az eladó vagy a gyártó által akár ezen felül vállalt jótállás esetén minden esetben azt szükséges megvizsgálni, hogy mire vállalt kötelezettséget, ugyanis csak ezt lehet tőle fogyasztóként követelni.

Termékszavatosság

A termékszavatosság fogalmával talán még annyira sem találkozunk a mindennapokban, mint a jótállással vagy a kellékszavatossággal. Ezen jogintézmény célja is a fogyasztók segítése, mivel ezen jogcímen az általunk vásárolt termékek hibája esetén fordulhatunk közvetlenül a gyártóhoz vagy a termék forgalmazójához is, akikkel egyébként nem állunk szerződéses kapcsolatban. Termékszavatosság alapján kijavítást vagy kicserélést kérhet a fogyasztó és az két évig terheli a gyártókat, illetve a forgalmazókat. Hátránya, hogy termékszavatossági igény érvényesítése esetén a fogyasztónak kell bizonyítania azt, hogy a termék már átvételkor is hibás volt.

Kellékszavatosság

A jótállás mellett a kellékszavatosság a másik, sokat emlegetett jogintézmény. A kellékszavatossági kötelezettség minden termék vonatkozásában terheli az eladókat függetlenül attól, hogy a termék hibájáról tudtak-e vagy sem. Kellékszavatosság alapján a fogyasztó elsődlegesen kijavítást, kicserélést kérhet, másodlagosan árleszállítást kérhet, a terméket az eladó költségére kijavíttathatja vagy végső esetben elállhat a szerződéstől. Szintén az adott helyzet mérlegelése alapján lehet eldönteni, hogy ezen igények közül melyiket tudja jogszerűen érvényesíteni a fogyasztó.

A kellékszavatosság időtartama két év, ám a törvényi szabályozás az első fél évben jótálláshoz hasonló védelemben részesíti a fogyasztókat.

Mindezek alapján a vásárlástól számított hat hónapon belül felismert hibát olyannak kell tekinteni, ami már a teljesítés időpontjában megvolt. Kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. Ezek alapján tehát a vásárlástól számított hat hónapig a vállalkozásnak, az eladónak kell azt bizonyítania, hogy a termék hibája nem állt fenn a vásárláskor. Hat hónap után azonban a fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy a termék már vásárláskor is szenvedett valamilyen hibában.

Mi is az a garancia?

A hétköznapi szóhasználatban igen hosszú ideje a fenti kategóriákat összevonva garanciának nevezik. Sőt, a garancia szó széleskörű használata napjainkban már annyira elterjedt, hogy gyakran így nevezik az egyes, külön díj ellenében megvásárolható készülékbiztosításokat is. A jogi nyelvezet azonban egészen mást ért garancia, illetve garanciaszerződés alatt: az egyfajta vállalkozások között alkalmazott, biztosítéki típusú szerződést jelent.

Amennyiben tehát úgy vásárolunk terméket, hogy arra „három év garancia van”, úgy mindig kérdezzünk rá, hogy ki nyújtja ezt a plusz kedvezményt és pontosan milyen feltételekkel.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Fogyasztóvédelem
  • Címkék: fogyasztói szerződés, garancia, jótállás, kellékszavatosság, termékszavatosság
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2020. október 02. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Adósságrendezési eljárás természetes személyek részére
Következő bejegyzés Büntetőpontok összefoglaló, avagy a járművezetők előéleti pontrendszeréről

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Három kupac fémpénzen egy sztetoszkóp.

Esettanulmányok

Ügyfelünk gerincfájdalmai okán kereste meg háziorvosát, aki táppénzes állományba vette őt. A biztosítójának erre az időszakra ügyfelünk hitelkártya tartozását részben fedeznie kellett volna. A biztosító erre nem volt hajlandó ezért társaságunk segítségét kérte. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép